Beställa hem hybrid innan järnklubbor

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
0123
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 feb 2021, 18:25

Hej på er,

Hade tänkt göra en custom fitting på nya järnklubbor om 1 månad eller så cirka. Kan det löna sig att redan nu beställa hem en Cobra Radspeed 3 hybrid i stiff-skaft för att lättare se gap när man kör custom fittingen? Om man t.ex. behöver fylla den med en extra 4 i bagen osv. Eller är det bättre att vänta och köpa järnklubborna först?

Standardskaft kanske fungerar bra eller, eller brukar man byta ut dessa också?
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

0123 skrev:Hej på er,

Hade tänkt göra en custom fitting på nya järnklubbor om 1 månad eller så cirka. Kan det löna sig att redan nu beställa hem en Cobra Radspeed 3 hybrid i stiff-skaft för att lättare se gap när man kör custom fittingen? Om man t.ex. behöver fylla den med en extra 4 i bagen osv. Eller är det bättre att vänta och köpa järnklubborna först?

Standardskaft kanske fungerar bra eller, eller brukar man byta ut dessa också?
Beror väl på vilken ände av bagen du vill börja gappa ifrån, att gappa neråt från Fw3 eller vad du har som längst i bagen är ju ett sätt att göra det även om man nog oftast jobbar från andra hållet.

Standardskaften i sig är det absolut inget fel på, förutsatt att de passar dig som golfare.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

0123 skrev: 13 feb 2021, 18:29 Hej på er,

Hade tänkt göra en custom fitting på nya järnklubbor om 1 månad eller så cirka. Kan det löna sig att redan nu beställa hem en Cobra Radspeed 3 hybrid i stiff-skaft för att lättare se gap när man kör custom fittingen? Om man t.ex. behöver fylla den med en extra 4 i bagen osv. Eller är det bättre att vänta och köpa järnklubborna först?

Standardskaft kanske fungerar bra eller, eller brukar man byta ut dessa också?
Jag hade väntat.
Kolla av de järn du köper, vilket nummer du går upp till. Kommer du att beställa upp till J5, J4 eller tom J3, det hade avgjort loftet på hybriden/erna.
De skaft som finns som standard påstår jag kommer att fungera utmärkt, det är jag övertygad om.

Min J3 går upp ner 21°, därefter har jag en hybrid på 18°, sen en trä trea på dryga 14° och en driver runt 10° beroende på setting.
Det enda stället där jag idag ser ett felaktigt gap är mellan min PW (46°) och min GW på 52°. om jag skulle justera det idag så skulle jag skaffa en 50°, men då får jag ett annan gap till min SW på 56°.
Alternativet är ju att ta bort hybriden eller J3 (Älskar J3) för att ersätta med tre nya wedgear (50,54,58) och det känns sådär så PW, GW och en SW får hålla tillsvidare.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag skulle vänta och utgå från järnens längder.
Finns risk för mycket stora gaps mellan sista järnet och hybriden annars.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Om det var möjligt hade jag gjort en utprovning av hybrid samtidigt.
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Grejen med hybrider är att konstruktion, den interna viktningen och inte minst val av skaft (längd och vikt) ger olika behov av loft.

Vill du ha en hybrid som går ett visst avstånd, så kan du naturligtvis testa fram det, men egentligen är det inte det första eller största kriteriet som bör uppfyllas.
Tänker du dig en förlängning av dina järn så behöver du ha en klubba som känns som dina järn när du svingar den.
Självklart kan man räkna ut skaftvikt, längd och sånt för att hamna nära... men det slutgiltiga testet är alltid att testa klubborna om vartannat.

Köper du en klubba som markant skiljer sig från dina järn så kommer du konstant ha hybrid- eller järn-dagar på banan. Aldrig både-och och ibland inget av dem.

Egon
fakerlind
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 jan 2021, 09:33

Jag är inte så bra kompis med min järn trea och järnfyra annat än från tee, och som referens så gjorde jag därför nyss en fitting på hybrider från Titleist och jag slår dem nästan en hel klubba längre än järnen med samma loft.


TSi3 Driver & FW3, TSi2 Hybrid 3 & 4, Mizuno MP-20 MMC & MB 3-PW, Vokey SM8 52, 56 & 60, Scotty Cameron Fastback 1.5, PowaKaddy FX7 EBS GPS
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

fakerlind skrev: 01 mar 2021, 21:02 Jag är inte så bra kompis med min järn trea och järnfyra annat än från tee, och som referens så gjorde jag därför nyss en fitting på hybrider från Titleist och jag slår dem nästan en hel klubba längre än järnen med samma loft.


TSi3 Driver & FW3, TSi2 Hybrid 3 & 4, Mizuno MP-20 MMC & MB 3-PW, Vokey SM8 52, 56 & 60, Scotty Cameron Fastback 1.5, PowaKaddy FX7 EBS GPS
Ok, det är inget konstigt eftersom loft på olika slags klubbor sällan har något perfekt samband.
Skulle väl vilja säga att gap i de långa klubborna är oerhört individuellt.

Hybrider är svårt eftersom de finns så olika preferenser.
Att hybriden i teorin är tänkt att ge högre bollbana än de lägsta järnen, och därmed kunna nyttjas för inspel, är inget som folk riktigt tar till sig.
Förr hade man j3 eller en t-7/9 att tillgå. Riktigt bra spelare nyttjade j1 och tom. 14-16graders driving irons.

Det vi kallar hybrider idag är allt från en fet järnklubba till en storleksmässigt 3/4-dels wood.
Båda launchar högre än dito järn och lägre än dito wood.
De hybrider som Sonartec gjorde för 15-20 år sedan håller än idag och de är fortfarande mallen för lite touriga modeller. Kasco’s k2k (och kopian heavenwood från callaway) från samma epok är mallen för medelgolfare.

Såå, allt handlar om vad du vill ha din hybrid till.
Det jag tyvärr ser är att de flesta verkar vilja ha nåt som ger långa transportslag. De köper då nåt lågflygande jävelskap som är omöjligt att inte tokhooka med.
Är det då även en medelgolfare som slicar allt under j9 så lär de vara nöjda med sin fina ”draw”!!
Gott så. ;)

Egon
fakerlind
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 jan 2021, 09:33




Titleist metal woods och hybrider, Mizuno järn, Vokey Wedgear, Scotty Cameron Putter
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Egon skrev:.

Såå, allt handlar om vad du vill ha din hybrid till.
Det jag tyvärr ser är att de flesta verkar vilja ha nåt som ger långa transportslag. De köper då nåt lågflygande jävelskap som är omöjligt att inte tokhooka med.

Är det då även en medelgolfare som slicar allt under j9 så lär de vara nöjda med sin fina ”draw”!!
Gott så. Bild

Egon

Som representant för medelmåttan skriver jag under. Jag köpte hybriden tidigt i karriären för få lite längd (spelade inte driver alls). Nu när svingen börjar likna något vettigt och farten kommit så är det grymt svårt att hantera bananhooken. Ibland lirar det och då är den mitt substitut för wood, men ibland är den elak.
Låtit flera olika pro samt personal på dormy testa den och de får ungefär samma resultat. Bananhook, hook, rejäl draw, push.. Vartefter man försöker kompensera. Men att förstaslaget blir bra är fan mer tur än skicklighet verkar det som.

Lurar däremot på om jag borde prova fram en ny hybrid, eller pensionera den och köpa en fw-Wood istället.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar