Uppdatera wedgear

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Hej,

Det ”sägs” att man ska byta wedgear ofta för att behålla skärpan i skårorna för att få spinn osv. Min lösa uppfattning är att få gör det, inte ens de som annars byter driver varje år och plöjer ner mkt pengar i sin golf.

Jag spelar idag Cobra King, aldrig haft något annat och kan varken säga bu eller bä om dem. Jag gillar dem inte överdrivet, kanske för att känslan skiljer lite för mkt från mina Mizunojärn.

Jag har nog inte slitit enormt på dem då jag inte kunnat slå wedgeslag bra alls, men 56/60 har absolut fått jobba ur bunkrar. Annars är det mest chippar och korta slag runt green de begagnats med. De där snygga inspelen från 80 meter har jag överlåtit åt Pitchen..

Så till frågan, om jag nu börjar få en teknik (åtminstone inne på matta) som ger bra värden i FS för inspel från 50-100 meter. Borde jag överväga att byta wedgearna mot nya fräscha? Kanske t.o.m. en utprovning för att hitta rätt?

Eller är det bättre att lägga det på ett par extra lektioner och en green fee?

Hur ofta är ofta osv?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Jag byter en gång om året. Tränar i princip bara wedgar från gräs. Tränar "aldrig" i bunkern.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

McRuff skrev: 20 feb 2021, 12:03 Hej,

Det ”sägs” att man ska byta wedgear ofta för att behålla skärpan i skårorna för att få spinn osv. Min lösa uppfattning är att få gör det, inte ens de som annars byter driver varje år och plöjer ner mkt pengar i sin golf.

Jag spelar idag Cobra King, aldrig haft något annat och kan varken säga bu eller bä om dem. Jag gillar dem inte överdrivet, kanske för att känslan skiljer lite för mkt från mina Mizunojärn.

Jag har nog inte slitit enormt på dem då jag inte kunnat slå wedgeslag bra alls, men 56/60 har absolut fått jobba ur bunkrar. Annars är det mest chippar och korta slag runt green de begagnats med. De där snygga inspelen från 80 meter har jag överlåtit åt Pitchen..

Så till frågan, om jag nu börjar få en teknik (åtminstone inne på matta) som ger bra värden i FS för inspel från 50-100 meter. Borde jag överväga att byta wedgearna mot nya fräscha? Kanske t.o.m. en utprovning för att hitta rätt?

Eller är det bättre att lägga det på ett par extra lektioner och en green fee?

Hur ofta är ofta osv?
Titleist har gjort massor av tester men håller mycket av datan lite småhemlig, varför vet jag inte. Deras data säger att du tappar runt 1000 varv per minut när wedgarna hängt med runt 70 rundor. Detta är med "normalt" användande inte inkluderat proffsnivå av träningsmängd och så vidare. 1000 varv per minut säger kanske inte så mycket men som referens, deras tester visade att det innebar att ett slag från cirka 35 meter rullade ut dubbelt så långt.

Självklart kommer det också bero på hur du slår bollen och var du använder klubban. En bunkerklubba exempelvis slits mer än en klubba du använder bara på gräs och så vidare. Oavsett insåg jag att det nog börjar bli dags att byta mina. 8-)
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

MaxP skrev:
McRuff skrev: 20 feb 2021, 12:03 Hej,

Det ”sägs” att man ska byta wedgear ofta för att behålla skärpan i skårorna för att få spinn osv. Min lösa uppfattning är att få gör det, inte ens de som annars byter driver varje år och plöjer ner mkt pengar i sin golf.

Jag spelar idag Cobra King, aldrig haft något annat och kan varken säga bu eller bä om dem. Jag gillar dem inte överdrivet, kanske för att känslan skiljer lite för mkt från mina Mizunojärn.

Jag har nog inte slitit enormt på dem då jag inte kunnat slå wedgeslag bra alls, men 56/60 har absolut fått jobba ur bunkrar. Annars är det mest chippar och korta slag runt green de begagnats med. De där snygga inspelen från 80 meter har jag överlåtit åt Pitchen..

Så till frågan, om jag nu börjar få en teknik (åtminstone inne på matta) som ger bra värden i FS för inspel från 50-100 meter. Borde jag överväga att byta wedgearna mot nya fräscha? Kanske t.o.m. en utprovning för att hitta rätt?

Eller är det bättre att lägga det på ett par extra lektioner och en green fee?

Hur ofta är ofta osv?
Titleist har gjort massor av tester men håller mycket av datan lite småhemlig, varför vet jag inte. Deras data säger att du tappar runt 1000 varv per minut när wedgarna hängt med runt 70 rundor. Detta är med "normalt" användande inte inkluderat proffsnivå av träningsmängd och så vidare. 1000 varv per minut säger kanske inte så mycket men som referens, deras tester visade att det innebar att ett slag från cirka 35 meter rullade ut dubbelt så långt.

Självklart kommer det också bero på hur du slår bollen och var du använder klubban. En bunkerklubba exempelvis slits mer än en klubba du använder bara på gräs och så vidare. Oavsett insåg jag att det nog börjar bli dags att byta mina. 8-)

Låter som att det kan vara en rätt god idé att uppdatera, men behålla 56° som sandklubba. Och kanske behålla de gamla som stand by för blöta dagar när allt blir grisigt.

Man kan ju skära till skårorna också, spelar man inte på touren så lär man inte åka dit på att det kanske blir ”för mycket”.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Svårt att veta hur man ska förhålla sig.
Det som Max skriver är förvisso rätt men att hackers bör byta wedgar efter 70 ronder är naturligtvis inte den slutsats man ska dra.

När grooves-regeln kom hade USGA en massa data att lutasig emot. Det som satte myter i skamhörnan var när de testade en helt slät träffyta vs en med grooves. Spinn sjönk def. inte såsom den gemene golfaren trodde. I bästa fall, torrt läge på fw, så var det bara några 100 rpm.

Grooves har alltså inte funktionen att addera spinn utan de är till för att ge så ren träff som möjligt när vatten och gräs kommer mellan boll och blad. Ju större grooves, desto mer vatten och gräs kan de hålla bort från träffen.

Det som skett sen dess är att man ruggat upp (läs, bearbetat) ytan med olika mönster. Ta bort grooves och de spinner lika bra (bättre?) vid ett torrt läge.

Så... Spin milled el.l tappar spinn.
Slät yta med grooves... njae, knappt märkbart.
Vad betyder det här då?
- Jo, greenside-klubban bör hållas fräsch och bytas med jämna mellanrum. En gap-wedge.. njaej, not so much.
Pw/Järnset... håller lääänge.

Egon
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Som amatör anser jag inte man behöver byta wedgar förrän man märker att man inte får samma spinn i sina slag, vi sliter inte i närheten på ytan på samma sätt som proffsen.

Sen är det viktigt att hitta rätt wedge och då inte bara loft och bounce utan även modell.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Vad tillverkarna säger skulle jag inte lita på en sekund. De vill att vi ska köpa nytt varje år.

Att det kan skilja ett par hundra rpm inomhus med en robot köper jag men utomhus i händerna på en medelgolfare är det så otroligt många andra faktorer som spelar in.
Spelar man dessutom inte på en premiumboll går det nog fint att köra med samma wedgear flera år.

Mina var nya i våras och har varit med ca 100 rundor och ett antal timmar på rangen och i simulator och jag har inga planer på att byta för i år :)
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

donballe skrev: 20 feb 2021, 14:55 Jag byter en gång om året. Tränar i princip bara wedgar från gräs. Tränar "aldrig" i bunkern.
En bild på min 56/60 efter en säsong 😁
Bilagor
IMG_20210221_102456_compress65.jpg
IMG_20210221_102456_compress65.jpg (67.81 KiB) Visad 3723 gånger
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Håll de fräscha genom att noggrant putsa dem efter varje slag är mitt tips. Tycker de ser schyssta ut men är de inte rätt smutsiga?




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

JohanAdministratör skrev: 23 feb 2021, 06:20 Håll de fräscha genom att noggrant putsa dem efter varje slag är mitt tips. Tycker de ser schyssta ut men är de inte rätt smutsiga?




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Jag gör rent dom mellan varje slag med en blöt handduk. Det som syns på träffytan är resultatet av ihärdigt tränande och spelande dvs slitage :D
Skriv svar