Uppdatera wedgear

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

donballe skrev:
JohanAdministratör skrev: 23 feb 2021, 06:20 Håll de fräscha genom att noggrant putsa dem efter varje slag är mitt tips. Tycker de ser schyssta ut men är de inte rätt smutsiga?




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Jag gör rent dom mellan varje slag med en blöt handduk. Det som syns på träffytan är resultatet av ihärdigt tränande och spelande dvs slitage :D
Jag har som alla andra en handduk på bagen. Men när man tagit torv i mjuk jord räcker det sällan. Då har jag en ”nagelborste”, den där enkla lilla i plast som finns överallt. Perfekt för att få rent i skårorna också, sen torka med handduk.

#Stalltips Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

McRuff skrev: 23 feb 2021, 09:30
donballe skrev:
JohanAdministratör skrev: 23 feb 2021, 06:20 Håll de fräscha genom att noggrant putsa dem efter varje slag är mitt tips. Tycker de ser schyssta ut men är de inte rätt smutsiga?




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Jag gör rent dom mellan varje slag med en blöt handduk. Det som syns på träffytan är resultatet av ihärdigt tränande och spelande dvs slitage :D
Jag har som alla andra en handduk på bagen. Men när man tagit torv i mjuk jord räcker det sällan. Då har jag en ”nagelborste”, den där enkla lilla i plast som finns överallt. Perfekt för att få rent i skårorna också, sen torka med handduk.

#Stalltips Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Det behövs inte om du använder en blöt handduk. Håll handduken blöt och dra längs skårorna.
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

donballe skrev: 23 feb 2021, 09:25
JohanAdministratör skrev: 23 feb 2021, 06:20 Håll de fräscha genom att noggrant putsa dem efter varje slag är mitt tips. Tycker de ser schyssta ut men är de inte rätt smutsiga?




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Jag gör rent dom mellan varje slag med en blöt handduk. Det som syns på träffytan är resultatet av ihärdigt tränande och spelande dvs slitage :D
Troligen dålig bildkvalitet men det första som slog mig var kina-kopior. De ser för j-vliga ut... grådassiga och ingen synlig markering mellan tån och träffytan.

Egon
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Egon skrev: 23 feb 2021, 12:00
donballe skrev: 23 feb 2021, 09:25
JohanAdministratör skrev: 23 feb 2021, 06:20 Håll de fräscha genom att noggrant putsa dem efter varje slag är mitt tips. Tycker de ser schyssta ut men är de inte rätt smutsiga?




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Jag gör rent dom mellan varje slag med en blöt handduk. Det som syns på träffytan är resultatet av ihärdigt tränande och spelande dvs slitage :D
Troligen dålig bildkvalitet men det första som slog mig var kina-kopior. De ser för j-vliga ut... grådassiga och ingen synlig markering mellan tån och träffytan.

Egon
Ja, jag var tvungen att förminska kvalitén från 2mb+ till runt 60kb för att få ladda upp bilderna :D
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

McRuff skrev: 20 feb 2021, 12:03 Hej,

Det ”sägs” att man ska byta wedgear ofta för att behålla skärpan i skårorna för att få spinn osv. Min lösa uppfattning är att få gör det, inte ens de som annars byter driver varje år och plöjer ner mkt pengar i sin golf.
det sägs mycket...

Visst vore det kul att byta wedgear varje år eller vartannat, men som en ytterst medelmåttig golfare så gör jag det inte, inte ens i närheten. Om de är slitna, visst, inte som Donballes, men de är knappast i nyskick.
Ibland får jag bra spinn, ibland inte och jag har svårt att tro att det är en materialfråga i mitt fall, och då är jag inte direkt dålig med wegdearna.
För mig är det mer en fråga om en konsekvent teknik tror jag, och den räddar inga skåror ;)
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

långryggen skrev: 23 feb 2021, 12:28
McRuff skrev: 20 feb 2021, 12:03 Hej,

Det ”sägs” att man ska byta wedgear ofta för att behålla skärpan i skårorna för att få spinn osv. Min lösa uppfattning är att få gör det, inte ens de som annars byter driver varje år och plöjer ner mkt pengar i sin golf.
det sägs mycket...

Visst vore det kul att byta wedgear varje år eller vartannat, men som en ytterst medelmåttig golfare så gör jag det inte, inte ens i närheten. Om de är slitna, visst, inte som Donballes, men de är knappast i nyskick.
Ibland får jag bra spinn, ibland inte och jag har svårt att tro att det är en materialfråga i mitt fall, och då är jag inte direkt dålig med wegdearna.
För mig är det mer en fråga om en konsekvent teknik tror jag, och den räddar inga skåror ;)
När jag jämför dessa på bilderna som är gamla och står i garaget mot nya så, visst, det är skillnad i spinn. Men inte så att det påverkar så mycket att det är omöjligt att stoppa bollen. Golf är min näst största hobby och något jag tycker det är värt att lägga pengar på. Sen är det ju det här med prylar.. :D :roll: :lol:
Användarens profilbild
AH.kavaj
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 feb 2021, 08:05

donballe skrev: 23 feb 2021, 12:32
långryggen skrev: 23 feb 2021, 12:28
McRuff skrev: 20 feb 2021, 12:03 Hej,

Det ”sägs” att man ska byta wedgear ofta för att behålla skärpan i skårorna för att få spinn osv. Min lösa uppfattning är att få gör det, inte ens de som annars byter driver varje år och plöjer ner mkt pengar i sin golf.
det sägs mycket...

Visst vore det kul att byta wedgear varje år eller vartannat, men som en ytterst medelmåttig golfare så gör jag det inte, inte ens i närheten. Om de är slitna, visst, inte som Donballes, men de är knappast i nyskick.
Ibland får jag bra spinn, ibland inte och jag har svårt att tro att det är en materialfråga i mitt fall, och då är jag inte direkt dålig med wegdearna.
För mig är det mer en fråga om en konsekvent teknik tror jag, och den räddar inga skåror ;)
När jag jämför dessa på bilderna som är gamla och står i garaget mot nya så, visst, det är skillnad i spinn. Men inte så att det påverkar så mycket att det är omöjligt att stoppa bollen. Golf är min näst största hobby och något jag tycker det är värt att lägga pengar på. Sen är det ju det här med prylar.. :D :roll: :lol:

Rory byter efter 2-3 tävlingar och Tiger byter oftare än så (ca 04:15 in i klippet nedan).
Då tycker jag det är helt rimligt att motivera ett byte för mig iaf årligen, skulle tom kunna öka det 8-)

Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

AH.kavaj skrev: 23 feb 2021, 13:51
donballe skrev: 23 feb 2021, 12:32
långryggen skrev: 23 feb 2021, 12:28
det sägs mycket...

Visst vore det kul att byta wedgear varje år eller vartannat, men som en ytterst medelmåttig golfare så gör jag det inte, inte ens i närheten. Om de är slitna, visst, inte som Donballes, men de är knappast i nyskick.
Ibland får jag bra spinn, ibland inte och jag har svårt att tro att det är en materialfråga i mitt fall, och då är jag inte direkt dålig med wegdearna.
För mig är det mer en fråga om en konsekvent teknik tror jag, och den räddar inga skåror ;)
När jag jämför dessa på bilderna som är gamla och står i garaget mot nya så, visst, det är skillnad i spinn. Men inte så att det påverkar så mycket att det är omöjligt att stoppa bollen. Golf är min näst största hobby och något jag tycker det är värt att lägga pengar på. Sen är det ju det här med prylar.. :D :roll: :lol:

Rory byter efter 2-3 tävlingar och Tiger byter oftare än så (ca 04:15 in i klippet nedan).
Då tycker jag det är helt rimligt att motivera ett byte för mig iaf årligen, skulle tom kunna öka det 8-)

Den dagen du slår wedgar lika konsekvent och med samma kontroll som dom gör, ja då kan det vara motiverat ;)

Ärligt, om du byter wedge efter 1 år och då till samma modell, känner du någon skillnad?
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
fakerlind
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 jan 2021, 09:33

Att prova ut wedgar du verkligen gillar kan verkligen göra skillnad. Det är mycket känsla i ett slag med wedge och då tycker jag det hjälper att de verkligen känns rätt. Kul att höra vad du kommer fram till?


TSi3 Driver & FW3, TSi2 Hybrid 3 & 4, Mizuno MP-20 MMC & MB 3-PW, Vokey SM8 52, 56 & 60, Scotty Cameron Fastback 1.5, PowaKaddy FX7 EBS GPS
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Apropå allt..

Någon med erfarenhet från Mizunos wedgear? S18 och T20 är utbudet på Dprmy, så det är väl prio att titta på om man ska kunna testa.

Också, hur många greppar om wedgear, och träklubbor för den delen, för att ha samma rakt igenom?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar