Skaftmakares självtest

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
HenrikdBW
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 feb 2018, 11:13
Kontakt:

De flesta skaftmakare har ju någon form av fitting-test på sin hemsida.
Hur skulle ni säga att träffsäkerheten på dessa ligger?
Givet att man skriver i någorlunda rätt svar på frågorna och inte styrs av egot

Både TT och KBS har en sån funktion - någon som testat dessa och faktiskt fått fram vad ni redan spelar eller iaf motsvarande?

Jag vill klicka hem nya Apex/apex pro kombon och iom alla förseningar med covid och brexit och fan och hans mormor finns det inga möjligheter att slå, än mindre att göra en CF - så har klickat runt lite på hemsidor för att kolla rekommendationer.
KBS tex föreslår ett C-taper Lite i X.
Ska ju inte stirra sig blind på flexen - men svårt att inte ta det i beaktande när jag aldrig haft så styvt förut. Men misstänker att profilen är densamma som ett S och jag får X för att hålla upp vikten lite och få något lägre bollbana

/ H
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

HenrikdBW skrev: 21 feb 2021, 07:46 De flesta skaftmakare har ju någon form av fitting-test på sin hemsida.
Hur skulle ni säga att träffsäkerheten på dessa ligger?
Givet att man skriver i någorlunda rätt svar på frågorna och inte styrs av egot

Både TT och KBS har en sån funktion - någon som testat dessa och faktiskt fått fram vad ni redan spelar eller iaf motsvarande?

Jag vill klicka hem nya Apex/apex pro kombon och iom alla förseningar med covid och brexit och fan och hans mormor finns det inga möjligheter att slå, än mindre att göra en CF - så har klickat runt lite på hemsidor för att kolla rekommendationer.
KBS tex föreslår ett C-taper Lite i X.
Ska ju inte stirra sig blind på flexen - men svårt att inte ta det i beaktande när jag aldrig haft så styvt förut. Men misstänker att profilen är densamma som ett S och jag får X för att hålla upp vikten lite och få något lägre bollbana

/ H
Teoretiskt kan de säkert vara en guide men inte mer än så. Dessutom tar du ju helt bort känslan vilket är en stor anledning till att du vill prova ut klubbor. Min rekommendation är att inte köpa något utan att testa det.
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Med disclaimer för att de har ändrat på profiler utan att byta namn:
C-taper är butt-stiff och tip-stiff.
Lite-varianter är alltid lite softare + att den lättare tot.vikten ”tänks” öka svinghastighet. Därav rek. 1upp på flex.

Vad spelar du för skaft idag, funkar det?
Vadå covid!!!
Dormy har öppet, du får slå klubbor så det är väl bara att testa.

Allmänt:
Jag förstår inte hur folk tänker.
T.ex, man har ett set med ett skaft i som funkar bra. Sen är det dags för nya huvud ... kanske bara en modell nyare och så tror man att ett helt annat skaft skulle vara perfekt att byta till. Varför då?

Egon
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Du får inte köpa Nya klubbor för 12-14000 kr på en rekommendation som ev passar dig!

Iväg med dig och testa! Du kommer inte ångra det valet Bild kanske landar i något skaft som du eller datorn inte alls trodde. Gjort flera sådana tester och de kan många ggr landa nära absolut men hur ska du då veta om du gillar tex project x, True temper eller KBS bäst? Hur vet hemsidan om det passar bra med just det huvudet du skall pröva?

Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app

HenrikdBW
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 feb 2018, 11:13
Kontakt:

Egon skrev: 21 feb 2021, 12:42 Vad spelar du för skaft idag, funkar det?
Vadå covid!!!
Dormy har öppet, du får slå klubbor så det är väl bara att testa.

Allmänt:
Jag förstår inte hur folk tänker.
T.ex, man har ett set med ett skaft i som funkar bra. Sen är det dags för nya huvud ... kanske bara en modell nyare och så tror man att ett helt annat skaft skulle vara perfekt att byta till. Varför då?

Egon
Tack för din input Egon. Visste inte att Dormy hade öppet. Men du kanske också har haft löpande kontakt med Callaway Sverige inför lanseringen av järnen och vet att Pro-varianten är en månad försenade? Och att försändelser av optifit (bland annat) fastnade i tullen först i England och sedan Tyskland? Så sent som i tisdags var försändelsen kvar där enligt en handlare - trots att det skickades 25/1.
Så händer samma sak med pro dröjer det ett bra tag till innan dom finns att slå.

Men jag kan ju åka till Dormy och svinga lite olika skaft i ett Cobra Radspeed huvud, hur stor skillnad kan det vara.


Jag har bytt järn 4 gånger senaste 5 åren och haft lika många skaft, börjar få ett hum.om vad jag gillar - även om jag inte spelat just det skaftet.
Har haft
Apex 16 med TrueTemper XP95 - för svajiga och lätta
X-forged 18 med Px 6.0 - sköna när det väl funkade men behövde lite för mycket jobb, lite för hög kick helt enkelt, vikt helt okej
Mizuno HM919 med Modus3 105 - återigen lite svajiga och lätta.
Nu sist Mavrik Pro med TT Elevate 105 - rätt sköna ändå, lite för lätta.
Är således (i mitt huvud) ute efter nånting med mid/Mid-High kick, att dom är lite tippstyva gör inget och runt 115g eller så.

Just Apex/pro-kombon är dessutom Custom only. - så då kan man ju passa på att trycka i nåt roligt.
I värsta fall är det ju bara att byta igen.


@DormyarningeKent Ni har inte fått några optiifts än heller va?
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Av det du nämner skulle jag åka in och testa modus 120 stiff, 114-115 g och hårdare tip Bild
Jag har faktiskt precis slutat på Dormy och börjat på Wilson golf. Så jag vet inte om grabbarna fått in optifit än tyvärr Bild

Får fjäska med Johan och kolla om det går att ändra användarnamn Bild
Hoppas nästa set håller sig i bagen åtminstone 2 säsonger då. Förhoppningsvis dubbelt så bra som tidigare Bild

Sent from my Mi 10 using Svensktgolfforum mobile app


MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

HenrikdBW skrev: 21 feb 2021, 22:35
Egon skrev: 21 feb 2021, 12:42 Vad spelar du för skaft idag, funkar det?
Vadå covid!!!
Dormy har öppet, du får slå klubbor så det är väl bara att testa.

Allmänt:
Jag förstår inte hur folk tänker.
T.ex, man har ett set med ett skaft i som funkar bra. Sen är det dags för nya huvud ... kanske bara en modell nyare och så tror man att ett helt annat skaft skulle vara perfekt att byta till. Varför då?

Egon
Tack för din input Egon. Visste inte att Dormy hade öppet. Men du kanske också har haft löpande kontakt med Callaway Sverige inför lanseringen av järnen och vet att Pro-varianten är en månad försenade? Och att försändelser av optifit (bland annat) fastnade i tullen först i England och sedan Tyskland? Så sent som i tisdags var försändelsen kvar där enligt en handlare - trots att det skickades 25/1.
Så händer samma sak med pro dröjer det ett bra tag till innan dom finns att slå.

Men jag kan ju åka till Dormy och svinga lite olika skaft i ett Cobra Radspeed huvud, hur stor skillnad kan det vara.
Nu jobbar jag inte på Dormy men väntar på egen leverans från Callaway och senaste rapporten från dem är att de hoppas att grejerna är i Sverige inom en vecka då det skickades ganska nyligen och nyare leveranser har gått smärtfritt.
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Värt att tänka på är att samma skaft inte med säkerhet passar med alla huvud, därav är test ända sättet att vara säker på att man får rätt skaft.
Märkte av detta själv i slutet på förra året när jag gjorde en utprovning av i500, av ren nyfikenhet testade jag sedan det valda skaftet från utprovningen i mina nuvarande klubbor (AP3) och fick inte till det alls.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Man kan ju tro att skaft är Rocket science men i själva verket så är det inte det avs. om det passar eller ej.

Vad Henrik enkelt kan göra är att lita till sin känsla. Det finns inga siffror, profiler eller säljsnack som trumfar det. Problemet är att testa en sak i taget och jämföra rätt.

Så... ta med din egna 7:a, peta i ”samma” skaft i valfri modell och känn sen efter om det känns lika. Gör det det så kan du skifta skaft i det huvudet och avgöra om det passar eller ej.
Om det sen passar de nya klubbhuvud du vill beställa beror på om vikten är densamma.

Sen kan man snacka toe-down och turf-interaktion... men den märker du inte av från matta ändå.

Så.. enkelt uttryckt:
Väger din test-7 lika mycket i huvudvikt så påverkas skaftet lika.
Obs! Självklart måste de ha samma skaftlängd.

Egon
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Självtesten på hemsidorna är nog i grund och botten ett marknadsföringsknep för att få din uppmärksamhet.
Jag har jobbat inom reklam och webb och att skapa tester på hemsidor gjorde att besökare stannade längre på sajten och tog intryck vilket sen innebar att varumärkeskännedomen ökade vilket var positivt när kund stod inför val mot annat varumärke. Som konsument har vi ju en tendens att välja det som är mest känt.

Gör jag ett sånt test på hemsidan så sitter jag själv och lusläser alla specs efteråt och bygger upp ett intresse och det är exakt vad de vill åt.

Så använd självtest som en fingervisning för i teorin är de nog inte fel, det ligger nog mycket data i bakgrunden till tillverkarens rekommendationer MEN köp inte på online-test.



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar