Att tänka på vid köp av wedge

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Eftersom jag själv är i funderingar på att köpa nya wedgar har jag grottat ner mig i lite vad man ska tänka på inför wedgeköpet.

1. LOFT (vinkeln på lutningen)

Bild

Ofta har du en PW i ditt järnset och den brukar vara nånstans mellan 44-48 grader. Då vill du alltså ha en wedge som blir nästa klubba efter detn till att börja med. Nånstans mellan 4-6 graders skillnad brukar man ha på sina wedgar, så nästa klubba bör ligga mellan 48-53 ungefär. Sedan beror det lite på vad du spelar för banor vad du ska komplettera med för övriga wedgar. Om du måste ta dig ur djupa bunkrar, eller slå många höga lobbchippar passar förstås en mycket loftad klubba bra i bagen, t.ex 60-62 grader så du får upp bollen i luften.

Själv har min PW 45 grader, så jag kompletterar med en 50 grader, en 56 och en 60.
Då täcker jag avstånden 130-120 m / 110-100 m / 95-85 m / 75-65 m. Jag använder ofta min 50/56 wedge till inspel, sedan har jag min 60 wedge till bunker och chippar som jag måste få stopp på snabbt.

2. BOUNCE (vinkeln mellan sulan och marken)

Bild

På bilden har wedgen längst till vänster mycket bounce och den längst till höger i stort sett ingen bounce.
Bouncen på wedgen reglerar hur mycket klubban kommer gräva ned sig i gräset/sanden/marken alternativt glida igenom.

Mycket bounce (längst till vänster) gör att klubban INTE gräver ned sig lika mycket i bunkern eller ruffen. Den kommer istället glida igenom ruffen och inte ta lika mycket sand i bunkern.
Mindre bounce - (längst till höger) gör det enklare att skära igenom gräset i ruffen, och gräva ned klubbhuvudet i bunkern.

Mycket bounce är bra för dig dig som redan tar mycket torv(slår brant på bollen), då behöver du inte en klubba som gräver ned sig ännu mer.
Medelbounce är ett bra alternativ för en klubba som ska användas på fairway och i bunker, typ din mellanwedge.
Liten bounce är ett bra alternativ för en klubba som ska användas i tighta lägen runt green, där du måste få upp och få stopp på bollen. Den är dock svår att slå med i bunkrar med mycket sand då den gräver ned sig mycket.

Jag själv kommer satsa på 50 grader med mycket bounce, 56 med medel och en 60 med liten bounce.

3. SULA

Bild

Sulan handlar om hur bred din wedge är mot marken samt hur den är slipad att ligga mot marken.

Generellt sett har en bred sula (längst till vänster på bilden) mer förlåtande egenskaper än en snäv och passar således en spelare som vill ha mer hjälp. På samma sätt som en hög bounce hjälper dig att inte gräva ner i marken/sanden hjälper en bred sula dig att inte gräva ned dig. Därav är det ett populärt alternativ i bunkrar med mycket sand eller för den som har en tendens att alltid gräva ned klubban i bunkern/marken.

En wedge med en smal sula (längst till höger på bilden) hjälper dig att skära igenom/ned i ruffen och sanden enklare vilket kan vara bra om sanden är mycket hård och du behöver hjälp att skära igenom den. Det är även bra om gräset kring greenerna är mycket tjockt så du måste skära igenom det än glida igenom det. Vilket ofta är fallet på tuffa banor med tjocka ruffar. Om du inte träffar bollen rent från fairway kommer en smal sula gräva ned sig enklare och öka dina duffar.

En normal sula är som ni kan förstå ett mellanting. En mer allruond sula som passar helt OK till båda tjocka och tunna ruffar samt till både fairway och bunker.

4. LIE

Bild

Lie är din vinkel mellan skaft och marken. På wedgar är det viktigt att kolla sin lie då det kommer påverka både bounce och sulans egenskaper.

När du gör en custom fitting mäter man var på sulan du tar i marken och efter det justeras man klubbans lie för att du ska träffa så centrerat som möjligt på sulan. Om du inte träffar bollen korrekt kommer den antingen gå vänster eller höger, som ni ser enligt bilden nedan. Så tipset är att be en pro om hjälp.

Bild

Hoppas ni blev lite klokare och att era wedgeköp blir enklare.
GolfGurra
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 maj 2014, 12:01

Bra genomgång! Jag funderar på att köpa nytt golfset, men hur många olika wedgar behöver man egentligen i bagen..?
Användarens profilbild
JoshSWE
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 maj 2014, 19:45

Hur många man behöver kan du bara svara på själv. Ser man till proffsen spelar vissa med två + PW och andra med fyra + PW. Själv gillar jag att ha tätt mellan loften och har tre wedgar + PW.

Johans tips ovan är matnyttigt att ha med sig, så man förstår tekniska skillnaderna mellan olika klubbor. När det kommer till köpet är det dock känslan det bottnar mycket i till sist. Det är en så pass basic konstruktion så prestandamässigt skiljer inte mycket mellan Titleist eller Cleveland, trots allt snack om "årets nya fräsning av grooves".

Form, färg och hur rak eller kurvad framkanten är på wedgen är det som skiljer enligt mig. Tycke och smak.
Medlem på Västerås GK, en av landets äldsta golfklubbar.

Mizuno JPX825 9.5* - Mizuno MP-54 J3-PW
Mizuno MP-T4 50* 54* 58* - Nike Method 004
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Även om allt detta stämmer finns det en stor del du missat - nämligen Grind;

Grind refererar helt enkelt till hur sulan blivit slipad under produktionen. Olika grinds ändrar upplevelsen något otrolig i hur klubban beter sig i marken, även med exakt samma bounce och loft. Det finns wedgar utan några specialla grinds (standard) där sulan helt enkelt är full och beter sig precis som en vanlig järnklubba. Något som är att föredra vid fulla slag t.ex. wedgar som kanske ligger på 48-52° som du ofta kommer slå just fullt.

Tå-, häl- eller backrelief innebär att det har slipats bort mycket av bonusen/sulan på just dessa ställen. Vissa av dessa görs för att enklare öppna och stänga klubban vid setup men även göra det enklare för att jobba med bonusen på lite kortare slag. Duffrisken minskar helt enkelt med en mindre sula.

För att inte förvilla er allt för mycket så låter jag er läsa lite mer fakta med bättre bilder och information -
http://www.vokey.com/wedge-selection/we ... guide.aspx
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

KinG-NothinG skrev:Även om allt detta stämmer finns det en stor del du missat - nämligen Grind;

Grind refererar helt enkelt till hur sulan blivit slipad under produktionen. Olika grinds ändrar upplevelsen något otrolig i hur klubban beter sig i marken, även med exakt samma bounce och loft. Det finns wedgar utan några specialla grinds (standard) där sulan helt enkelt är full och beter sig precis som en vanlig järnklubba. Något som är att föredra vid fulla slag t.ex. wedgar som kanske ligger på 48-52° som du ofta kommer slå just fullt.

Tå-, häl- eller backrelief innebär att det har slipats bort mycket av bonusen/sulan på just dessa ställen. Vissa av dessa görs för att enklare öppna och stänga klubban vid setup men även göra det enklare för att jobba med bonusen på lite kortare slag. Duffrisken minskar helt enkelt med en mindre sula.

För att inte förvilla er allt för mycket så låter jag er läsa lite mer fakta med bättre bilder och information -
http://www.vokey.com/wedge-selection/we ... guide.aspx
Vokey wedgarna är väl den wedgen du kan anpassa mest där ute utan att helt skräddarsy en klubba för dig?
Jag skulle verkligen vilja få ett tillfälle att testa alla dessa skillnader. Dock tror jag det är svårt att hitta en shop i Sthlms-trakten som gärna lånar ut alla olika versioner ett par timmar så man kan smyga runt en chippinggreen och testa från olika typer av lägen. Eller att hitta en shop som har alla för den delen.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanSGF skrev: Vokey wedgarna är väl den wedgen du kan anpassa mest där ute utan att helt skräddarsy en klubba för dig?
Jag skulle verkligen vilja få ett tillfälle att testa alla dessa skillnader. Dock tror jag det är svårt att hitta en shop i Sthlms-trakten som gärna lånar ut alla olika versioner ett par timmar så man kan smyga runt en chippinggreen och testa från olika typer av lägen. Eller att hitta en shop som har alla för den delen.
I välsorterade shoppar bör de äga ett vokey-demo-set med 24-32 wedgar med alla grinds, loft och bounce som finns. Vi har en på en relativt liten klubb här uppe och det säljer som smör. Jag ska höra mig för och se om jag finner en kollega som har det i Sthlms-området!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det hade varit toppen om du ville höra efter!
Användarens profilbild
NilsAnders
Inlägg: 67
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:18
Ort: Uddevalla

Jag tycker det räcker med 54 & 58, det tänker jag ha i mitt nästa sett.
Drömmen är att åka runt med en husbil och lira med en polare på Nordea Tour och bli topp 500 i världen.
Golf är ingen sport, det är en livstil.
Taylormade all the way.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

NilsAnders skrev:Jag tycker det räcker med 54 & 58, det tänker jag ha i mitt nästa sett.
Jag har 50, 54, 58 eftersom min PW ligger på 46.
Användarens profilbild
joakimhalvarsson
Inlägg: 209
Blev medlem: 27 maj 2014, 17:23
Ort: Karlstad

Kör själv med 50 och 55, funkar kalas :)
Drive: Cobra AMP 9.5°
Spoon: Cobra AMP-Cell
Järn: Cobra AMP forged
Wedgar: Wishon 52°/56°
Putter: Taylor Made Spider
Bollar: Titleist Prov1X 2014
HCP: 2.0
Skriv svar