Att tänka på vid köp av wedge

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

KinG-NothinG skrev:Ja, dynamisk loft + anfallsvinkel är bidragande orsaker. Men hög loft + brant infallsvinkel är inte rätt.

Spinloften är vad som avgör hur mycket en boll har chans att spinna. Detta är helt enkelt dynamisk loft +\- infallsvinkel.

Hat du 60 grader dynamisk loft och slår ner på bollen 5 grader är spinnloften 55 grader. Har du en dynamisk loft på 60 grader och en infallsvinkel på 0,5 nedåt så är spinnloften 59,5. Ett högre spinnloft = mer spinn.

Så - ju mer loft och ju flackare infallsvinkel ju mer spinn.
Vet inte om det är jag som missförstår men det går ju tvärtemot vad som sägs 5:30 in i den här videon:
https://www.youtube.com/watch?v=PMRYEXd4XGs

Enligt den ökar backspinnen med ökad attackvinkel och bibehållet loft.

Förklara gärna hur du menar :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

http://www.andrewricegolf.com/andrew-ri ... ges-part-i

Jag har egentligen redan förklarat det - men vill du ha mer data och bakgrund till det så är Andrew Rices artiklar bra.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

KinG-NothinG skrev:http://www.andrewricegolf.com/andrew-ri ... ges-part-i

Jag har egentligen redan förklarat det - men vill du ha mer data och bakgrund till det så är Andrew Rices artiklar bra.
Läste igenom artikeln och tror du missuppfattade den lite. Om man slår ner på bollen blir attackvinkeln negativ, tex -5 och det ska då adderas, inte subtraheras, för att få fram spinloftet. 60 grader dynamiskt loft och en attackvinkel på 5 grader nedåt blir inte 60 - 5 = 55. Det blir 60 + 5 = 65. Dvs spinloftet ökar ju mer du slår ner på bollen med bibehållet loft.

This is a very important factor as it contributes to, but does not solely determine, how much spin and loft each shot will have. If you hit a pitch shot with 42 degrees of dynamic loft and you have an attack angle of -3 degrees (the minus indicates a downward hit) your spin loft would be 45 degrees.

Vill poängtera att jag inte är ute efter att "rätta" någon annan, jag vill bara försöka förstå hur det fungerar :)
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Sandstream skrev:
trippelhej skrev:Intressant. Måste kolla närmare på detta.
Kolla videon jag länkade till om du inte redan gjort det, den förklarar mycket :)
Jag gjorde det men blev ganska förvirrad.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hahaha, jag inser nu att jag började tänka på launch Angle och bland ihop det med spin loft. My bad.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

KinG-NothinG skrev:Hahaha, jag inser nu att jag började tänka på launch Angle och bland ihop det med spin loft. My bad.
Bra! Då var det inte jag som höll på att förlora förståndet :lol:
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Hur ser ni på wedgar för nybörjare? vissa märken kanske e bättre för oss? eller spelar d mindre roll bara det e rätt för min "stil"?
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag har 6 i HCP och spelar med wedgar som kostar 300:- styck. Tror inte några märken är extra bra men du bör kanske testslå några olika wedgar med olika bounce... Du bör också fundera på var på banan du ska använda fina wedgar och efter välja loft och bounce.
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

E tänkt i bunkrar, ruff å så. Min S går ej spela i sand med. Den hängde med i settet. Tänkt för inspel med.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Wolfsheim skrev:E tänkt i bunkrar, ruff å så. Min S går ej spela i sand med. Den hängde med i settet. Tänkt för inspel med.
Som sagt, se till att prova dig fram. Kanske vore en Big Trusty Rusty eller liknande värt att kika på för en nybörjare då det gör wedgespelet ännu enklare!
Skriv svar