Att tänka på vid köp av wedge

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
NilsAnders
Inlägg: 67
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:18
Ort: Uddevalla

vilka wedgar har mest spinn?
Drömmen är att åka runt med en husbil och lira med en polare på Nordea Tour och bli topp 500 i världen.
Golf är ingen sport, det är en livstil.
Taylormade all the way.
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

Kanske lite fel tråd. Men när man tittar på proffsen som spelar. Hur får dom så otroligt mycke Backspinn även på korta wedgeavstånd. ?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Linusg skrev:Kanske lite fel tråd. Men när man tittar på proffsen som spelar. Hur får dom så otroligt mycke Backspinn även på korta wedgeavstånd. ?
Backspin beror framförallt på två faktorer:
1. Dynamiskt loft
2. Attackvinkel

Ju mer loft vid bollen och ju brantare attackvinkel ju mer backspin.
(Boll, rena skåror och hastighet vid bollträffen har också betydelse)

Bra video som förklarar:
https://www.youtube.com/watch?v=PMRYEXd4XGs
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Tar bort felaktig info riktad till launch Angle och inget annat.
Senast redigerad av MaxP den 06 aug 2014, 19:18, redigerad totalt 1 gånger.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Sandstream skrev:
Linusg skrev:Kanske lite fel tråd. Men när man tittar på proffsen som spelar. Hur får dom så otroligt mycke Backspinn även på korta wedgeavstånd. ?
Backspin beror framförallt på två faktorer:
1. Dynamiskt loft
2. Attackvinkel

Ju mer loft vid bollen och ju brantare attackvinkel ju mer backspin.
(Boll, rena skåror och hastighet vid bollträffen har också betydelse)

Bra video som förklarar:
https://www.youtube.com/watch?v=PMRYEXd4XGs
Jag är vilse. Hur slår man neråt med mer loft vs uppåt med mindre loft?

Om jag slår med -5 vs -10 attack vinkel, så kan ju inte -10 slaget ha mera loft, jag deloftar ju mera när attack vinkeln är mera -
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Du har helt rätt.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

KinG-NothinG skrev:Du har helt rätt.
Hur kan då vinkeln mellan dyn loft och attack vinkeln bli större, den borde då alltid vara samma?.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Tar bort felaktig info riktad till launch Angle och inget annat.
Senast redigerad av MaxP den 06 aug 2014, 19:17, redigerad totalt 1 gånger.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

KinG-NothinG skrev:
trippelhej skrev:
KinG-NothinG skrev:Du har helt rätt.
Hur kan då vinkeln mellan dyn loft och attack vinkeln bli större, den borde då alltid vara samma?.
Måste ha missförstått ditt tidigare inlägg.

Spinloft är en rolig del att diskutera och det har egentligen att göra med D-planet.

Vinkeln mellan dynamisk loft och infallsvinkel beror helt enkelt på den statiska loften i klubban och även hur mycket en spelare deloftar eller loftar upp en klubba i svingen.

Tekniskt sett så ser du många medelgolfare som slår en driver t.ex. som de träffar på uppvägen men tack vare sin teknik (framtryckta händer oftast) så har de deloftat klubban så pass att dynamiska loftet ändå blir någonstans mellan 5 och 8 grader. = uppåt med mindre loft.

Att slå ner på bollen med mer loft utan att flippa handlederna är väldigt svårt. De flesta proffsen har en väldigt flack infallsvinkel till sina wedgar och därför har de en hög spinnloft. Sen är det inte säkert att du deloftar en klubba bara för att infallsvinkeln är brant, men en brant infallsvinkel kommer göra att spinloftet går ner vilket i bollflykt blir samma sak som att delofta.
Intressant. Måste kolla närmare på detta.

Hur svårt är det för en medel golfare att få spin/stopp bollar?. Jag personligen får meter med rull oavsett klubba, kan landa på framkant av green och bollen rullar av ändå. Min farsa kan få bollar att stanna från sw till j6 medan jag kan få någon enstaka sw att stanna, då skiljer det 19hcp mellan oss.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

trippelhej skrev:Intressant. Måste kolla närmare på detta.
Kolla videon jag länkade till om du inte redan gjort det, den förklarar mycket :)
Skriv svar