Taylormade släpper för mycket nya produkter?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Tänkte att vi kunde diskutera något som verkar vara en het potatis bland många golfare som är intresserade av utrustning:
Att Taylormade gått i från de traditionella lanseringsfönstren och släpper nyheter när det passar dem och dessutom flera gånger per år.

Som ni ser på min utrustning gillar jag Taylormade och har spelat deras järn och drivers i ett par år (R11 driver och järnset, Rocketbladez järn och nu SLDR driver och CB Tour Preferred järn). Jag tror inte att TMs klubbor är bättre än någon annan tillverkares men jag vet vad jag får.

Många, både på nätet och IRL, gillar att skämta om att TM släpper nya produkter hela tiden och standardskämten när något nytt kommer är att modellen är bäst till nästa vecka då version 2.0 kommer. Det var ju lite kul i början men börjar bli aningen tjatigt.

Själv ser jag den ständiga produktutvecklingen som något positivt även om TMs marknadsavdelning ibland får det att låta som att de uppfunnit hjulet ännu en gång trots att de i flera fall använder sig av teknik som andra tillverkar haft/övergivit. Att lofta ner en järnen är en annan grej som jag kan hålla med om att det är lite falsk marknadsföring och något de borde undvika.

Tyvärr så tror en del att varje ny driver från TM är en helt ny klubba och att den ersätter den gamla men så är ju inte fallet. Tex så finns ju SLDR i en S-version som marknadsförts senaste tiden och det är ju bara en enklare variant av SLDR som inte är ställbar. Andra tillverkare gör precis likadant för att fånga in en större kundgrupp men de får sällan någon kritik.

Jag tycker att man ska ta marknadsföringen med en nypa salt och prova själv. Om TM vill släppa 15 olika järnset om året så låt dem göra det utan att bli upprörd :D

Vad tycker ni?
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Det behöver ju inte gå till överdrift. Golf ska ju inte bara vara en materialsport. Det är fortfarande ett spel som ska spelas av en människa och ska vara utmanande.

TMag har ju massa idiotidéer om jättestora hål och självspelade klubbor. Om det vore så förbannat viktigt att få bollen i hål på ett enkelt sätt kan man ju göra som ett barn, bara gå och lägg den i hålet direkt. Det är ju bättre att det finns striktare regler hur klubborna kan se ut så utrustningen inte behöver vara så komplex och dyr.

Det kommer ju vissa saker som är banbrytande (trampolineffekt, titaniumdriver mm) och ger faktiskt skillnad. Men bläddra genom ett par gamla golftidningar och läs dina TMag-annonser och se vad de har utlovat genom åren. Hut många har bubbelshaft längre? Vit driver var ju nåt helt magiskt enligt Taylor Made för två-tre år sedan, men sen kommer nästa driver ändå i svart färg. Jag tror det är den upphaussade marknadsföringen som folk stör sig på.

Du behöver inte den nyaste drivern, du behöver en driver som är utprovad för just dig.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag tror också att det är marknadsföringen som de flesta stör sig på men håll med om att det inte är något ovanligt att företag "överdriver" sin egen förträfflighet. Oavsett bransch så är den nya produkten nästan alltid bättre än den gamla och ofta hänvisas det till siffror som vi vanliga dödliga inte kan skilja på i verkligheten. Var det tex så mycket bättre kamera i den nya mobilen? Går apparna verkligen 4.7% fortare osv.

Om TM tar fram en ny driver som går 5 meter längre för proffsen enligt deras tester så går den ju längre och det är klart att de använder det i marknadsföringen.

Sen verkar folk generellt ha lite svårt att skilja på de olika produktserierna som TM har. När de nya SLDR-järnen släpptes för ett tag sedan suckades det för att de nyligen släppt nya versioner av sina Tour Preferred järn (MB, MC och CB). Det räcker att sätta ner SLDR-järnen vid bollen för att förstå att de inte riktar sig till samma kundgrupp som Tour Preferred.

Jag skulle kunna säga samma sak om Ping med G25, I25, S55 och allt vad deras järn nu heter. G25 var en fantastisk driver enligt dem själva men G30 är ännu bättre. De har lagt till "Turbolators" på klubbhuvudet för att öka farten men en vanlig Svensson kommer inte att märka någon högre svinghastighet. Ändå kommer de att marknadsföra den med fokus på "Turbolators" och MOI.

Självklart ska man prova ut en driver som passar en själv men med dagens skaft kan man nog få liknande resultat med de flesta huvuden.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Tänkte att vi kunde diskutera något som verkar vara en het potatis bland många golfare som är intresserade av utrustning:
Att Taylormade gått i från de traditionella lanseringsfönstren och släpper nyheter när det passar dem och dessutom flera gånger per år.

Som ni ser på min utrustning gillar jag Taylormade och har spelat deras järn och drivers i ett par år (R11 driver och järnset, Rocketbladez järn och nu SLDR driver och CB Tour Preferred järn). Jag tror inte att TMs klubbor är bättre än någon annan tillverkares men jag vet vad jag får.

Många, både på nätet och IRL, gillar att skämta om att TM släpper nya produkter hela tiden och standardskämten när något nytt kommer är att modellen är bäst till nästa vecka då version 2.0 kommer. Det var ju lite kul i början men börjar bli aningen tjatigt.

Själv ser jag den ständiga produktutvecklingen som något positivt även om TMs marknadsavdelning ibland får det att låta som att de uppfunnit hjulet ännu en gång trots att de i flera fall använder sig av teknik som andra tillverkar haft/övergivit. Att lofta ner en järnen är en annan grej som jag kan hålla med om att det är lite falsk marknadsföring och något de borde undvika.

Tyvärr så tror en del att varje ny driver från TM är en helt ny klubba och att den ersätter den gamla men så är ju inte fallet. Tex så finns ju SLDR i en S-version som marknadsförts senaste tiden och det är ju bara en enklare variant av SLDR som inte är ställbar. Andra tillverkare gör precis likadant för att fånga in en större kundgrupp men de får sällan någon kritik.

Jag tycker att man ska ta marknadsföringen med en nypa salt och prova själv. Om TM vill släppa 15 olika järnset om året så låt dem göra det utan att bli upprörd :D

Vad tycker ni?
Jag är som shopägare, instruktör och någorlunda duktig golfare också väldigt intresserade i utrustningsbiten. Jag anser mig själv vara någorlunda kunnig på det mesta inom golfutrustning samt en mycket god teoretisk förståelse för hur utrustningen påverkar bollen, spelare med mera. Jag har också god koll på leverantörer inom Sverige och naturligtvis en del kontakt med andra kollegor. Det är därifrån jag kommer med min kritik mot TaylorMade.

Min kritik är befogad då jag tänker både på det bästa för golfen men även konsumenten, det vill säga spelarna som köper klubbor.

Jag kommer aldrig säga att TaylorMades produkter är dåliga, de är garanterat populära av en anledning. Jag har själv provat flera modeller av deras klubbor och även om det kanske inte varit rätt känsla eller utseende för mig är det absolut inget fel på utrustningen. Att TaylorMade har flera olika modeller är inte heller något konstigt. Titleist har 4 modeller järn, Cobra samma sak, Callaway har 3och så vidare. Det handlar om att kunna erbjuda något för alla, vilket alla säkert förstår.

Tyvärr finns det tre stora saker som gör att TaylorMade i dag förstör rent ut sagt för många klubbsäljare men även konsumenter. Det första är precis som ni redan nämner; marknadsföringen. Det marknadsförs på sätt som får den okunniga klubbgolfaren att tro att TaylorMade kommer gör denne till singelHCPare, alltid rakt, alltid långt, det enda du behöver göra är att hålla i den senaste drivern, järnklubban eller vad det nu kan vara. Jag förstår att marknadsföring handlar om att sticka ut, att få den där "wow-faktorn" när någon läser det men till en viss gräns om vi vill golfen väl.

De senaste åren strongloftning samt förlängning av skaft är nästa problem jag har. Visst skapar lägre loft och längre skaft längre slag (förutsatt att teknik, fart och bollträff finns där) - men inte hjälper det medelgolfaren. Detta är något som snarare smygs fram "hoppas inte det märks" attityd ofta. TaylorMade har inte ensamma varit drivande i att göra golfklubbor till vad de är i dag där herrar kanske borde göra sig av med sin j6 och damer med sin j7 då de är så strongloftade, men de är minsann i första ledet.

Det sista och som jag upplever värsta problemet som blir med deras "lanseringsmetoder" är det idiotiska i att släppa en SLDR i januari eller februari och väntar till juni för att släppa SLDR-S. Som du själv säger, samma driver men inte ställbar. Personer i fråga som gillar TaylorMade eller som kanske bara får prova TaylorMade av ren slump, gillar SLDRen och köper den för 3500 kronor, de har 18 i HCP och kommer aldrig röra eller en tänka tanken att ställa klubbhuvudet. SLDR-Sen hade passat dem bättre och till ett billigare pris, kunden hade varit jättenöjd. I stället får samma kund vänta en månad eller två med sin nya driver de är nöjd med för att sen se att TaylorMade släpper en lite billigare variant som hade passat dem minst lika bra. Kunden är förbannad, kunden blir förbannad på shopen som sålt drivern för att dem inte i sin tur berättade att en enklare modell snart skulle komma. En modell som killen som driver shopen inte hört talas om för en vecka innan den kommer.

Hur utrustningsintresserad du än är - hur mycket pengar du än vill lägga på utrustning så är antalet spelare i världen få som kan byta mellan en TaylorMade-driver flera gånger per säsong rent ekonomiskt. I snitt byter en medelgolfare driver var 5-6:e år.

Den stora skillnaden här mellan TaylorMade och exempelvis Cobra är att Cobra släpper 3 drivers samtidigt, en Bio Cell Offset för den lite enklare spelaren, en Bio Cell som är ställbar för de som är intresserade samt en Bio Cell+ som är riktad till lite bättre spelare. Alla inom samma vecka ungefär. Där vet både konsument och säljare att detta är vad som kommer att finnas i år (bortsätt från ersättaren till BioCell+ som av någon jävla anledning dök upp) och om 3 månader behöver jag inte förklara mig för kunden varför Cobra släppt nytt mitt under brinnande säsong.
Skriv svar