trasig boll

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
stallen
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 aug 2014, 20:24

När jag spelar golf så händer det ganska ofta när jag slår till bollen att det yttre skalet på bollen lossnar lite och fassnar i skårona på klubban.Någon som vet varför?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kommentatorn på Viasat Golf kommenterade just detta faktum. Det handlar om att man skaver av skalet helt enkelt.
Det var värre förr i tiden då man hade skal gjorda av mycket mjukare skal samt skåror som rev upp värre sår i bollen.

Skalet på bollen är anpassat efter fart och svinghastighet. Skalet och kärnan i bollen är viktig för att få bästa känslan runt green, ju lägre ner i HCP du kommer desto mer fokus ligger på att få till känslan runt green då det långa spelet oftast sitter. Då är ett mjukt skal att föredra.

Du har antagligen alltså lirat på bollar med mjuka skal!
stallen
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 aug 2014, 20:24

Aha, men jag lirar med pro v1 som boll är inte den ganska hård i skalet ?
Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 108
Blev medlem: 04 jun 2014, 13:43
Ort: Sollentuna

Den är mjuuuuuk :)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

stallen skrev:Aha, men jag lirar med pro v1 som boll är inte den ganska hård i skalet ?
Jag kör också med Pro V1 och har aldrig några problem med skalet (förutom när jag träffar stenar :lol: ).

Vad är det för årsmodell på bollarna?

Vad har du för klubbor?
Som Johan nämnde ovan angående kommentatorn på Viasat Golf så sa han att äldre klubbor hade grövre skåror som skadade skalet. Bernard Langer bytte boll så fort han slagit en J8 eller högre, men det var tydligen ett par år sedan.
stallen
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 aug 2014, 20:24

Det är år 2011 på bollarna. Och jag spelar med ett Wilson d100 järnset från i år.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

stallen skrev:Det är år 2011 på bollarna. Och jag spelar med ett Wilson d100 järnset från i år.
Då borde det inte vara några problem. Du får väl slå lösare helt enkelt :lol:
Skriv svar