Cobra Tour Trusty

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Var och provslog Cobra Tour Trusty på Dormy men kan inte riktigt bestämma mig om jag ska slå till eller inte.
Positivt är att det är i stort sett samma form på klubbhuvudet som på mina nuvarande Cleveland 588 från 2007, så skillnaden skulle vara minimal.

Bild

Mina tankar går mot en 50, en 56 och en 60 graders wedge. Med bounce 8, 8, 6 grader.

50 grader (approach wedge) för inspel från fairway, mätte upp den till cirka 110 meter långa slag.
56 grader (sand wedge) för långa bunkerslag och kortare inspel, mätte upp den till cirka 85-90 meter.
60 grader (lob wedge) med låg bounce för att gräva ner mig i djupa bunkrar eller korta chippar runt green där jag måste åt bollen.

Vad tror ni?

Bild

Bilderna är härifrån där du dessutom kan läsa mer utförlig recension...
http://www.golfwrx.com/161733/review-co ... ty-wedges/
Användarens profilbild
joakimhalvarsson
Inlägg: 209
Blev medlem: 27 maj 2014, 17:23
Ort: Karlstad

Jag har en 56 ( Trusty Rusty), den måste vara likvärdig med denna modell? Den är som allra bäst från cirka 60-85m.
Drive: Cobra AMP 9.5°
Spoon: Cobra AMP-Cell
Järn: Cobra AMP forged
Wedgar: Wishon 52°/56°
Putter: Taylor Made Spider
Bollar: Titleist Prov1X 2014
HCP: 2.0
Calleball
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 maj 2014, 14:48

Jag skulle satsat på en Sandwedge med lite högre bounce. Annat fall har du tre st lowbouncewedgar. Vilket i sig inte är fel om man sveper bollen.. Jag har kört demotouren på cobra nu under våren och kan jämföra cobra kontra titleist, jag vet att det är riktigt bra med spin i cobras grejer. Utan tvekan att Tourtrusty faktiskt slår SM5 i både utseende och känsla.
Jag har beställt 50.8, 55.12LE, 62.8 i tour trusty.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag har börjat fundera på en uppsättning med loft 50 - 53 - 60. 110 meter - 100 meter - 80 meter vid fulla slag.
Dock med tanken att 60 graders mest ska användas från bunker och chippar. Med låg bounce. De övriga två med högre bounce för fairwayslag.

Vad tros?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Räknar du med att lira endast blöta fairways så är det ju en bra idé ;)
Att ha mycket bounce på de två klubbor du främst tänker slå fulla slag med är ingen vidare idé - jag har bland annat 8 graders bounce på min 54graders wedge och upplever den svår från lite hårdare underlag stundtals.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag kikade online efter bouncen på mina wedgar jag har i bagen just nu och fann detta:

Cleveland Tour Action 588 Chrome Series

53 grader = 8 graders bounce
56 grader = 14 graders bounce
60 grader = 3 graders bounce

Faktum är att jag aldrig riktigt gillat 56:an och på sistone har jag mer och mer börjat chippa med 60 graderswedgen och verkligen fattat tycke för den.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Calleball skrev:Jag skulle satsat på en Sandwedge med lite högre bounce. Annat fall har du tre st lowbouncewedgar. Vilket i sig inte är fel om man sveper bollen.. Jag har kört demotouren på cobra nu under våren och kan jämföra cobra kontra titleist, jag vet att det är riktigt bra med spin i cobras grejer. Utan tvekan att Tourtrusty faktiskt slår SM5 i både utseende och känsla.
Jag har beställt 50.8, 55.12LE, 62.8 i tour trusty.
Tour Trustyn har ju tagit ljusårskliv framåt efter deras första Trusty-modell - vad de saknar nu för att konkurrera ordentligt med speciellt Vokey är ju egna grinds.
Calleball
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 maj 2014, 14:48

Dom har ju sin K-grind, som Jonas blixt och Rickie Fowler har vart med och utvecklat. Jag vet att Jonas spelar med 60gradaren i lowbounce och 61 grader. Jag kan tycka att den räcker i två olika bouncealternativ, annars kan man ju gå på big trusty :P
Skriv svar