Skillnad på flex

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

Är sugen på en hybrid 4:a
Hittade en Taylormade RBZ stage 2 hör i Spanien. Men då står de flex L på den. På min FW 3:a så har jag flex R?

Vad är skillnaden ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Albatross
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

L står för Ladies flex och det är nog inget att satsa på :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Albatross
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

A = senior flex
R = regular flex
S = stiff flex
X = xtra stiff flex

Så L flex är som att knyta fast klubbhuvet i en gummisnodd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

Hiskeligt tur ja ingen köpte då :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Skillnad på flex, och specifikt damskaft.
Har vi någon som har input på det?

Jag ska hjälpa min sambo med nya stickor och har upptäckt att jag har NOLL koll på damskaft. Lady, Lady lite, vanliga regular?

Vad kan ni om det här? Jag drar ut frågan på Instagram också för att se om vi kan få några svar.

Vad spelar t.ex de unga damerna på Nordea Tour med för skaft? Generellt sett?
Jag har tyvärr inga siffror på klubbhastighet osv. Så frågan får bli rätt generell om damskaft.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Är det inte fel att säga att dam flex är fel bara för att man är kille, linusg kan vara junior. Slår du medellångt så kör på reg, tror inte det är hela världen om man köper fel.
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Damklubbor är kortare, har mjukare flex och har smalare grepp.

Juniorer som har längre svinghastighet och mindre händer kan absolut ha damklubbor. Men som vanligt finns ingen generell regel. Gå till din PRO så vet han vad du ska ha för klubbor. Köpa "fel" klubbor bara för det är billigt ger ju inte mycket.

Jag tycker det är tråkigt att det finns något som kallas damklubbor och där samlas alla klubbor som har en lila eller rosa färg. Precis som herrar så kan ju damer ha olika svinghastighet, längd, lie osv. Det borde finnas fler typer av damklubbor och en bättre märkning. Är man 150 cm och pensionär eller 180 cm och 25 år gammal så borde man ju inte riktigt spela med samma typ av klubbor bara för båda är damer.

Caroline Hedwall spelar med Project X 5.0 i sina järn. Det motsvar ungefär en regular/firm. Dvs lite mjukare än en vanlig Dynamic Gold S300. Hon piskar ju på bollen rätt bra.

Anna Nordqvists spelar med Nippon N.S. Pro 1130 Tour stiff som är förlängda.

Pernilla Lindberg spelar N.S. Pro 850, R-flex.

Camilla Lennarth spelar Graphite Design Tour AD Iron 65i, R-flex.

Allt ovan enligt Svensk Golf.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Som Obe skriver, det finns egentligen inga damklubbor. Det finns de herrar som borde spela med damskaft och vice versa. Min sambo tex spelar idag med Cobra AMP med herrlängd samt deras a-flex som det kallas på järnen. Drivern har vi provat fram och där är det damskaft som levererar bäst. I järnen har vi planerat prova lättvikts stålskaft för henne då hon slår så pass bra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar