Behöver lite hjälp av er kunnande golfare

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Som sagt så behöver jag hjälp. Är en sak kag funderar på. Kan ett för "slappt" flex göra så man slicar bollen? De e så att kag har Stiff på drivern å hybriden men Reg på min spoon. De jag har S på e ingen fara men min spoon med R slicar ofta ut. Kan det hjälpa med hårdare flex eller e jag helt fel ute? När jag slår långsamt så går den rakt å när jag svingar den spm vanligt så drar den höger.

Tips mottages gärna.

Å gärna tips på olika spoons å hybrider till ok priser. Inga 3000kronors saker då jag nu lever på en lägre budget. Mina järn går ner till 6 (då min femma gått åt helvete) å min hybrid e en 4a. Sen spoon å ddriver om d hjälper att veta.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Du bor väl i Göteborg? Innesvingen brukar ha rea i slutet av november. Golfstore-butikerna brukar ha gemensam rea varje år. Sist var det i Fords bilhall i Sisjön i början av december.

Ärligt talat så är det små skillnader mellan en 2011 och 2014 års modell resultatmässigt. Callaway och Taylor Made påstår "Minst två klubbor längre" vid varje nytt klubbsläpp. Om detta stämt hade en järnsjua gått 250 meter vid det här laget.

Dormy och Innesvingen har ofta fyndhörnor. Även din lokala shop brukar väl ha en sådan. Sen finns det ju även mycket på blocket. Tänk dock på att Dormy och andra butiker har speciella reavaror som inte är en lagertömning utan de har köpt in nya klubbor men en äldre modell. Dessa modeller kan som sagt vara nyproducerade men ha billigare skaft eller sakna justerbarhet som orginalet hade. De behöver ju inte vara sämre men var uppmärksam på detta. Exempel:
http://www.dormy.se/drivers-138/callaway-x_hot_n-236017
http://www.dormy.se/drivers-138/taylorm ... ded-236038
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kan mkt väl vara så att du ska ha S på din spoon. Spana in blocket också...


Skickas från min iPhone via Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Wolfsheim skrev:Som sagt så behöver jag hjälp. Är en sak kag funderar på. Kan ett för "slappt" flex göra så man slicar bollen? De e så att kag har Stiff på drivern å hybriden men Reg på min spoon. De jag har S på e ingen fara men min spoon med R slicar ofta ut. Kan det hjälpa med hårdare flex eller e jag helt fel ute? När jag slår långsamt så går den rakt å när jag svingar den spm vanligt så drar den höger.

Tips mottages gärna.

Å gärna tips på olika spoons å hybrider till ok priser. Inga 3000kronors saker då jag nu lever på en lägre budget. Mina järn går ner till 6 (då min femma gått åt helvete) å min hybrid e en 4a. Sen spoon å ddriver om d hjälper att veta.
Ett för mjukt skaft skapar snarare oregelbunden bollflykt än något annat. Det är för styva skaft som gör att klubbhuvudet kommer till bollen öppet och skapar därmed en slice. Så att du behöver vara orolig över att det är skaftets fel tror jag inte.
prylrobban
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 jan 2015, 10:33

Ja, det här med skaftflex är ju en spännande diskussion :) Kolla gärna igenom dessa videos: https://www.youtube.com/watch?v=8MLDfgi ... v2upJdSr8C

Jag är av uppfattningen att skaft handlar till 90% (minst!) om känsla. Dvs att det inte påverkar bollflykten. En slice eller hook handlar i princip bara om svingfel. Sedan kan ju sättet man träffar bollen på såklart påverkas av den känsla man får av skaftet men det är fortfarande mer mentalt än något annat. Sedan varierar stiffnessgraderna mellan skaft och/eller klubbtillverkare så att ett R skaft av märke X kan vara lika styvt som ett S skaft från tillverkare Y.

Bottom line: Gå på vad som känns bra att svinga med och var medveten om hur begränsad påverkan skaftet egentligen har när man bortser från dess vikt och balanspunkt :)
Driver: Cleveland Classic XL Custom, Matrix Ozik Black Tie 6M3
FW: Ping i25 3-wood
Hybrid: Ping i20 20 grader
Järn: Nike VR Forged Pro Combo
Wedgar: Callaway Mack Daddy 2 Tour Grind (52, 56 & 60)
Putter: Mizuno MP T-103
Skriv svar