Cobra BIO CELL +

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Bild

Slog BIO CELL + idag samtidigt som jag testade BIO CELL-drivern. Här var det faktiskt en del skillnad jämfört med min Cobra Speed Pro S och den vanliga BIO CELL.

BIO CELL + är något mindre än BIO CELL, 440 cc vs 460 cc (kubikcentimeter?) Den ska även spinna mindre och gå lägre än brorsan. Något jag märkte eftersom jag fick slå den med 11 grader för att få lite bollflykt. Jag har inte full koll på CG (Center of Gravity) och MOI (moment of inertia) - kanske borde de uttryket få egna trådar för förklaring? - MEN jag märkte av skillnad mellan klubborna och det har säkerligen med dessa uttryck att göra då de beskriver hur tyngden är fördelad

Jag slog den alltså med 11 graders loft och Stiffskaft, den kommer som sin bror med en del olika inställningar.
8.0° / 8.5° / 8.5° Draw / 9.5° / 9.5° Draw / 10.5° / 10.5° Draw / 11.0°

Skaft
Model Flex Weight KickPoint Torque Tip Diameter
Matrix Red Tie 6Q3 S 62g High Mid 0.335

Summa summarum så fick jag cirka 10 meter extra med den här drivern. Jag tyckte väldigt mycket om hur den lät och kändes vid träffögonblicket. Det känns som den har en stor träffyta och är förlåtande även om du inte träffar den exakt i CG. (Typ Sweetspot)
Om man snackar design så är ju BIO CELL -drivern den svarta bra mycket snyggare än den här...
DonnieBrasco
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 maj 2014, 20:36

Kul att du gillade Bio Cell+ drivern!!
Vad det gäller CoG och MOI så är du hyfsat rätt ute.
CoG är helt enkelt tyngdpunkten, inte sweetspoten i klubban. Ju längre bak och ner den sitter desto högre (nu generaliserar jag något) kommer bollen att gå, utan att spinna för jäkligt.
MOI är ett mått på "snällhet" i en klubba. Man mäter hur trög den är vid felträffar. Ju längre ut åt sidorna man sätter vikten desto trögare blir vridet i klubban vid dåliga träffar. Om all vikt skulle centreras så blir det lättare att klubbhuvudet roterar runt sin egen axel. Jämför med hur en konståkare vid en piruett drar ihop armarna för att snurra fortare.
Svårt att förklara men så funkar det i alla fall:)
Norrköpings Gk
Hcp: 0
Driver: Callaway Big Bertha Alpha, Fubuki Z Tour X-Stiff
Hybrid: X2 hot PRO
Järn: Callaway x-forged Project x Pxi 6.5
Wedgar: 52, 56 & 60 callaway forged copper
Putter: ja, tänk om man kunde hålla sig till 1....
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Efter att jag skrev recensionen ovan tog jag mig lite tid att läsa på om CG - kika gärna in här http://svensktgolfforum.se/viewtopic.php?f=27&t=50 och kommentera. Om du har bra koll på MOI får du gärna skriva en liknande tråd.

Mot mig var BIO CELL + tydligen snäll. Spinn ganska exakt 2500 över ett tiotal slag och en carrysnitt på 233 m.
DonnieBrasco
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 maj 2014, 20:36

Missade den tråden, sorry.
Läst den nu dock:)
Norrköpings Gk
Hcp: 0
Driver: Callaway Big Bertha Alpha, Fubuki Z Tour X-Stiff
Hybrid: X2 hot PRO
Järn: Callaway x-forged Project x Pxi 6.5
Wedgar: 52, 56 & 60 callaway forged copper
Putter: ja, tänk om man kunde hålla sig till 1....
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Nu släpper COBRA BIO CELL+ igen. Den här gången kan du designa din egna klubba, efter några givna mönster och färger förstås.
Själv tycker jag att de bilder jag sett är gräsligt fula! Den enda av de nya som ser OK är den mattsvarta. Övriga ser ju katastrof ut!

Men klubban är det inget fel på...

Vad tycks?
Den spräckliga blå-svarta ska tydlen vara marmor
Den blå längst fram heter DigiCamo - märkligt...
Den vita är standardmönstret Bio Cell+
Den svarta är mattsvart - du kan välja din favoritfärg i matt alltså

Bild
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Cobra börjar gå mer och mer mot TaylorMades väg - dessutom ska det dyka upp en Bio Cell Pro snart. Har själv fått provslå Bio Cell+ och älskar visserligen klubban men nu börjar det bli larvigt. Jag håller dessutom med om att flera av de där färgerna är gräsliga...
Skriv svar