Klubbfundering

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Dennon
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 aug 2014, 11:38

Många olika svar...;) tack för er tid
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Många olika svar men med den fakta du gett så finns det ett smart val om du vill njuta av golfen från dag 1.
Du tillhör medelålder, relativt ny på banan och har inte några ovanliga svinghastigheter. Du går ganska så mitt i medelgolfaren man bara kan komma.

Järnklubborna kommer att vara din bas, där vill du göra det så lätt som möjligt. Baffler är så lätt det bara blir, kör i ett grafitskaft och du har en klubba du kan slå som en häst sparkar. Med tanke på din ålder och erfarenhet hade jag dock inte förespråkat ett hybridset baffler utan kör 5-PW med baffler och om du märker att behovet finns lägg till riktiga hybrider därtill. Du har tillräckligt med hastighet för att slå upp till järn fem utan problem och att då sätta ett hybridjärn i setet istället för densamma kommer du tappa längd på.

Mitt förslag på klubbor skulle därför vara ett set Baffler XL J5-PW troligen kommer du behöva en H4 i samma serie och förslagsvis även en 3W även där i Baffler XL - behövs det en driver stick ner en driver från samma serie och du gör golfen så enkel det blir.

Edit: Såg nu att du hade en 7W sen tidigare, då blir hybriden endast överflödig!
prylrobban
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 jan 2015, 10:33

Som många säger beror det lite på din ambitionsnivå. Generellt sett med set som är av samma typ som baffler så riskerar man att börja slå bollen högre än optimalt (förutsatt att man inte tar av extremt mycket loft i träffen) när man utvecklar sin sving och börjar få lite mer fart i klubborna. Biocell settet kommer således kunna "hänga med ner" i hcp längre. Sedan gällande hybrid vs långa järn så är det väl även där en fråga om ambitionsnivå och preferens. Hybrider, tycker iaf jag, känns skönare att slå in på green med på långa hål då de landar mjukare med mindre rull. Det kan också bero på vilka banor man normalt spelar, dvs om man spelar platta banor där det ofta blåser kan det vara lättare att spela med järn då de generellt har en lägre bollbana som inte påverkas lika starkt av vinden.

Sedan tycker jag inte du behöver vara så låst på Cobra, i princip alla golfklubbor idag gör samma saker inom sina respektive segment så passa på att testa allt du kan komma över innan du fattar ett beslut :)
Driver: Cleveland Classic XL Custom, Matrix Ozik Black Tie 6M3
FW: Ping i25 3-wood
Hybrid: Ping i20 20 grader
Järn: Nike VR Forged Pro Combo
Wedgar: Callaway Mack Daddy 2 Tour Grind (52, 56 & 60)
Putter: Mizuno MP T-103
Skriv svar