Tigers nya stickor

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:Hyfsat snygga, finns dock mycket snyggare både från Nike och andra.

Kommer klubb bytet göra någon skillnad eller är det endast när killarna byter tillverkare?.

Det kan säkert stämma, personligen tycker jag att försöka gå efter ett rekord som är 10 tals år gammalt är fel. Skulle tiger spelat samtidigt som Nicklaus så skulle nuvarande rekordet antagligen varit helt annat.
Det är ju historien i sporten som är det häftiga och främst i min värld.
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

KinG-NothinG skrev:De är fina att titta på om inte annat. Men det är svårt att släppa att alla kunniga i golfvärlden som har någorlunda koll på utrustning är rörande överens om att om Tiger inte bytt till Nike för tio år sen (eller vad det är) hade varit världsetta längre och troligen slagit Nicklaus rekord redan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tror knappast det är relevant, speciellt för en spelare som Tiger. Nike kan ju ta fram de klubbor han vill ha. För järnklubbor spelar ju dessutom klubbhuvudets utformning inte så särskilt stor roll, bara det är rätt skaft och svingvikt. Sen finns ju alltid lösningen att spela med ett annat märkes klubbor ändå. Ett tag spelade han ju med Miura-klubbor med Nike-logga på.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

obe skrev: Tror knappast det är relevant, speciellt för en spelare som Tiger. Nike kan ju ta fram de klubbor han vill ha. För järnklubbor spelar ju dessutom klubbhuvudets utformning inte så särskilt stor roll, bara det är rätt skaft och svingvikt. Sen finns ju alltid lösningen att spela med ett annat märkes klubbor ändå. Ett tag spelade han ju med Miura-klubbor med Nike-logga på.
Du menar att klubbor för världseliten är irrelevanta? Processen för något av proffssen att prova ut klubbor är något väldigt annorlunda och oftast en flera dagar lång process. Att Nike kan ta fram de klubbor som Tiger vill ha är inte heller helt sant då alla klubbtillverkare ändå utgår i från sina befintliga modeller och material i klubborna. Dessa kan naturligtvis anpassas mycket men de vill ju samtidigt få det att se ut som att Tiger spelar de nya nike-klubbor som snart finns i butik.

Hank Haney var väl först med att säga att bytet av klubbmärket för Tigers skull inte var en bra idé och att Nike speciellt i början av Tigers arbete med dem var väldigt motsträviga. Många andra tränare, R&D-arbetare och sakkunniga säger samma sak. Vid det här laget tror jag Nike och Tiger passar väldigt bra hand i hand, men de första åren efter bytet ansågs Tiger hämnas av Nikes produkter.

Naturligtvis kan man inte säga att det garanterat är så eller att Tiger garanterat slagit Nicklaus rekord om han aldrig bytt från Titleist. Men när hans egen tränare säger det så tycker åtminstone jag det väger ganska tungt. Och ganska nyligen fick vi ju se Rory genomgå samma grej under hans första år som Nike-spelare.
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

KinG-NothinG skrev:
obe skrev: Tror knappast det är relevant, speciellt för en spelare som Tiger. Nike kan ju ta fram de klubbor han vill ha. För järnklubbor spelar ju dessutom klubbhuvudets utformning inte så särskilt stor roll, bara det är rätt skaft och svingvikt. Sen finns ju alltid lösningen att spela med ett annat märkes klubbor ändå. Ett tag spelade han ju med Miura-klubbor med Nike-logga på.
Du menar att klubbor för världseliten är irrelevanta? Processen för något av proffssen att prova ut klubbor är något väldigt annorlunda och oftast en flera dagar lång process. Att Nike kan ta fram de klubbor som Tiger vill ha är inte heller helt sant då alla klubbtillverkare ändå utgår i från sina befintliga modeller och material i klubborna. Dessa kan naturligtvis anpassas mycket men de vill ju samtidigt få det att se ut som att Tiger spelar de nya nike-klubbor som snart finns i butik.

Hank Haney var väl först med att säga att bytet av klubbmärket för Tigers skull inte var en bra idé och att Nike speciellt i början av Tigers arbete med dem var väldigt motsträviga. Många andra tränare, R&D-arbetare och sakkunniga säger samma sak. Vid det här laget tror jag Nike och Tiger passar väldigt bra hand i hand, men de första åren efter bytet ansågs Tiger hämnas av Nikes produkter.

Naturligtvis kan man inte säga att det garanterat är så eller att Tiger garanterat slagit Nicklaus rekord om han aldrig bytt från Titleist. Men när hans egen tränare säger det så tycker åtminstone jag det väger ganska tungt. Och ganska nyligen fick vi ju se Rory genomgå samma grej under hans första år som Nike-spelare.
Visst var det säkert så att Nike som en ny tillverkare kanske inte hade kompetensen som behövdes. Men man kan ju samtidigt inte veta vad Hank Haney hade för relation till Titleist, både affärsmässigt och emotionellt.

Nedanstående resonemang behandlar bara järnklubbor:

Den första anledningen till att det är svårt att byta klubbor måste ju vara psykologisk. Den andra är som du säger den tid och ansträngning det tar att trimma in en helt ny utrustning. Men tänk samtidigt att ett företag som sponsrar Tiger har enorma resurser och de kan bygga en klubba som är likvärdig nån annan klubbba på marknaden. Speciellt om det inte är något patent inblandat, vilket det inte bör vara på ett klassisk blad (som Tiger tidigare alltid spelat).

Om man väljer samma skaft och grepp och sedan anpassar svingvikten så tror jag få skulle märka nån större skillnad i ett blindtestbladklubbor från Titleist, Mizuno, Miura, Nike eller vad det nu kan tänkas vara.

Lite motsägelsefullt tycker jag däremot att det var fantastiskt dumt av både Rory och Stenson att byta klubbmärke när de peakade resultatmässigt och båda redan var ekonomiskt oberoende.

Stenson hade precis spelat in i runda slängar hundra miljoner bara senaste året och hade ett set som fungerade bra. Han hade redan friheten att välja de bästa klubborna oavsett märke. Man undrar ju då om pengarna var viktigare än golfresultatet i det fallet. Så här i efterhand gissar jag att Stenson hade offrat många av sponsormiljonerna från Callaway för en major eller att få vara världsetta.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Spontant tycker jag att de ser klumpiga ut. Inget jag lär testa.
Skriv svar