Nike Vapor Pro Driver - Dålig längd - Video

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

De flesta av er känner säkert till Mark Crossfield som ger tips och testar klubbor på löpande band.
Han har länge hävdat att skillnaden mellan olika moderna drivers är minimal och att det beror på reglerna från R&A.
Därför är det lite intressant att drivern som Rory använder med framgång har en carry som är ca 10-15 yards (ca 9 - 14 meter) kortare än när Mark testar andra drivers (han brukar ligga runt 265-270 yards i carry).
Som han nämnder i videon har han testat med Pro V1:or och vid mer än ett tillfälle.

https://www.youtube.com/watch?v=92FiA3UoTSE

Vad kan det här bero på?
Att Rory driver som en häst sparkar vet vi men jag är så klart mest intresserad av vad en klubba gör för oss amatörer.
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Fel loft, fel skaft, fel svingvikt för Mark? Mark slår ju inte så långt så det är knappast jämförbart.

Rory som har longdriving-kapacitet kan ju spela med ett hårt skaft med låg loft. Det verkar dessutom som han har ett tyngre skaft än orginal http://www.golfwrx.com/186417/rory-mcilroy-witb-2014/
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

obe skrev:Fel loft, fel skaft, fel svingvikt för Mark? Mark slår ju inte så långt så det är knappast jämförbart.
Har svårt att tro att han inte har optimerat klubban för att passa honom innan han testar. Annars skulle ju alla tester bli värdelösa.

En carry på 270 yards (dryg 240 m) är nog betydligt längre än genomsnittsgolfaren och att jämföra med Rory är ju inte relevant.

Till saken hör att Mark inte tror så mycket på skaftens betydelse och har visat i ett par videos att han och en Pro-kollega får ungefär samma längder med stenhård och mjuka skaft. Finns länkar till videos i tråden om skaft.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Det var intressant. Som sagt bör Mark ha anpassat samtliga klubbor efter sin specc för att göra en rättvis bedömning, så loft, skaftlängd och skaft bör i sig inte vara där det sitter. Självklart bör vi inte heller jämföra Rory med Marks siffror. Marks siffror med andra klubbor bör dock jämföras med dessa utan problem.

Jag kikade igenom ett par av hans testvideos och han verkar ha för vana att inte visar varken club speed eller smash factor. Personligen anser jag att clubspeed är betydligt mer intressant än ballspeed då ballspeed är beroende av så många variabler. Läste i kommentatorsfältet och det verkar som fler undrar samma sak som dig, kanske får vi ett bra svar snart!

För övrigt är det ju intressant att Tiger som spelar med samma klubba hade bland sina bästa rundor rent längdmässigt i helgen - även om inget annat funkade.
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Sandstream skrev:
obe skrev:Fel loft, fel skaft, fel svingvikt för Mark? Mark slår ju inte så långt så det är knappast jämförbart.
Har svårt att tro att han inte har optimerat klubban för att passa honom innan han testar. Annars skulle ju alla tester bli värdelösa.

En carry på 270 yards (dryg 240 m) är nog betydligt längre än genomsnittsgolfaren och att jämföra med Rory är ju inte relevant.

Till saken hör att Mark inte tror så mycket på skaftens betydelse och har visat i ett par videos att han och en Pro-kollega får ungefär samma längder med stenhård och mjuka skaft. Finns länkar till videos i tråden om skaft.
Jag har följt hans videos ett tag och har fått för mig att han inte har så hög svinghastighet (för att vara Pro). Ca 100-105mph tror jag han ligger på i Trackman med Drivern.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag hade lite tur i söndags när jag var på Dormy. Fick nämligen fri tillgång till en Trackman och kunde stå ett bra tag och bara testa drivers. Vilket i sig var svinkul.

Jag fick då möjligheten att testslå dels Nike Vapor Flex sen slog jag med antingen så var det Pro eller Speed. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilket av dem det var.

Hur som helst så kunde jag inte få ner spin-talen (vilket anger backspin på slaget) med Speed/Pro. Men med Flex hade jag riktigt fina spintal mellan 2200-2500. ( Vilket Trackman anger som "optimala" ungefär.)

I övrigt gillade jag inte greppet. Det är ett gummiliknande grepp format som en linda. Så fort man blev något svettig / varm om händerna var greppet riktigt dåligt. Så det skulle behöva bytas ut asap.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Det var intressant. Som sagt bör Mark ha anpassat samtliga klubbor efter sin specc för att göra en rättvis bedömning, så loft, skaftlängd och skaft bör i sig inte vara där det sitter. Självklart bör vi inte heller jämföra Rory med Marks siffror. Marks siffror med andra klubbor bör dock jämföras med dessa utan problem.

Jag kikade igenom ett par av hans testvideos och han verkar ha för vana att inte visar varken club speed eller smash factor. Personligen anser jag att clubspeed är betydligt mer intressant än ballspeed då ballspeed är beroende av så många variabler. Läste i kommentatorsfältet och det verkar som fler undrar samma sak som dig, kanske får vi ett bra svar snart!

För övrigt är det ju intressant att Tiger som spelar med samma klubba hade bland sina bästa rundor rent längdmässigt i helgen - även om inget annat funkade.
Om jag förstod hans kommentarer rätt så kommer fler videos i ämnet.

Vad är smash factor?

Det kan ju vara så enkelt att Vapor Pro kräver en hög svinghastighet (det har ju både Rory och Tiger) och inte lämpar sig för oss medelgolfare.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev:Jag hade lite tur i söndags när jag var på Dormy. Fick nämligen fri tillgång till en Trackman och kunde stå ett bra tag och bara testa drivers. Vilket i sig var svinkul.
Larvigt roligt med Trackman. Har själv stått på Dormy och dunkat bollar och skulle kunna stå där i timmar :D

Provade ut en ny driver förra säsongen men dum som jag var hade jag bestämt mig för modell redan innan utprovningen. I år ska jag vara lite mer öppen och strunta i vilket märke som hamnar i bagen. Spelar ingen roll om det blir Nike, TM, Cobra etc. Dock aldrig en PING! :lol:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
MaxP skrev:Det var intressant. Som sagt bör Mark ha anpassat samtliga klubbor efter sin specc för att göra en rättvis bedömning, så loft, skaftlängd och skaft bör i sig inte vara där det sitter. Självklart bör vi inte heller jämföra Rory med Marks siffror. Marks siffror med andra klubbor bör dock jämföras med dessa utan problem.

Jag kikade igenom ett par av hans testvideos och han verkar ha för vana att inte visar varken club speed eller smash factor. Personligen anser jag att clubspeed är betydligt mer intressant än ballspeed då ballspeed är beroende av så många variabler. Läste i kommentatorsfältet och det verkar som fler undrar samma sak som dig, kanske får vi ett bra svar snart!

För övrigt är det ju intressant att Tiger som spelar med samma klubba hade bland sina bästa rundor rent längdmässigt i helgen - även om inget annat funkade.
Om jag förstod hans kommentarer rätt så kommer fler videos i ämnet.

Vad är smash factor?

Det kan ju vara så enkelt att Vapor Pro kräver en hög svinghastighet (det har ju både Rory och Tiger) och inte lämpar sig för oss medelgolfare.
Smash factor skulle på ett väldigt enkelt sätt kunna översättas till ett teoretiskt värde på hur bra bollträffen är. Du kan även kalla det siffran på kraftöverföring mellan klubba och boll. Tex får en driver idag inte generera högre än 1,5 gånger mer hastighet i bollen än klubban har. Vårt max i Smash blir då automatiskt 1,5. Ju närmare 1,5 du är ju högre fart har bollen. Proffsen på PGA brukar pendla mellan 1,49 och 1,5.

Vore det enkelt kan vi säga att en Smash på 1,5 och en klubbhastighet på 100 resulterar i en bollhastighet på 150.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Smash factor skulle på ett väldigt enkelt sätt kunna översättas till ett teoretiskt värde på hur bra bollträffen är. Du kan även kalla det siffran på kraftöverföring mellan klubba och boll. Tex får en driver idag inte generera högre än 1,5 gånger mer hastighet i bollen än klubban har. Vårt max i Smash blir då automatiskt 1,5. Ju närmare 1,5 du är ju högre fart har bollen. Proffsen på PGA brukar pendla mellan 1,49 och 1,5.

Vore det enkelt kan vi säga att en Smash på 1,5 och en klubbhastighet på 100 resulterar i en bollhastighet på 150.
Tackar!

Hittade den här länken som förklarar smash factor för den som vill läsa lite mer och se tex snitt för olika spelartyper:
http://blog.trackmangolf.com/smash-factor/

Du skriver att en driver inte får generera mer än 1.5 i smash factor. Är det något som testas med robot av R&A innan klubban godkänns?
Skriv svar