Skårornas (o)betydelse för spinn med wedgear

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Läste den här intressanta artikeln av Andrew Rice där han testar wedgear med och utan skåror. Skillnaderna, eller avsaknaden av dem, kan nog få en och annan att haja till. Jag trodde det skulle vara mycket större skillnader :shock:

http://www.andrewricegolf.com/andrew-ri ... not-milled
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Ja det var en riktigt bra artikel.
Jag trodde också skillnaden skulle vara större. Det är verkligen märkligt att wedgen helt utan ytbehandling spann mer än den med så kallat milled face. (räfflad yta)

Då kan man ju fråga sig om dessa räfflor ska vara där överhuvudtaget.

Men å andra sidan. Om man slår ett fullt slag kanske testet ger ett annat resultat. Kanske att räfflorna gör större skillnad när bollen komprimeras mer? Hoppas han fortsätter testa.

Jag måste också säga att det är modigt och väldigt transparent av Titleist att låna ut sina klubbor för de här testerna.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Man ska också tänka på läget han slår ifrån, en matta. Har läst att skårorna hjälper till om det kommer gräs mellan boll och blad.

Sen finns det ju skåror/slipningar som är förbjudna och det borde ju vara för att de ger mer spinn.
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

Som någon annan nämnde. Skårorna spelar mer roll beroende på underlag, slag från ruff, vått, sand etc. Deras funktion i många fall är att "flytta" på diverse som skulle kunna hamna mellan boll och blad.

Informationen i artikeln är viktig men det bör inte bli att man tänker "oj kanske kan skita i skåror". Tvivlar på att det kommer bli så men det finns två sidor på detta mynt!
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
Skriv svar