Zepp golf swing analyzer

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Samma sak med lag tyvärr, måste ha en del på klubban och en på handen!


Sent from my iPhone using Tapatalk
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

MaxP skrev:Samma sak med lag tyvärr, måste ha en del på klubban och en på handen!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nja, det tycker jag allt att det går att räkna ut ifrån en 3-dimensionell positions och rotationsvektor som Zepp har.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

obe skrev:
MaxP skrev:Samma sak med lag tyvärr, måste ha en del på klubban och en på handen!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nja, det tycker jag allt att det går att räkna ut ifrån en 3-dimensionell positions och rotationsvektor som Zepp har.
Problemet kvarstår ju fortfarande att ta reda på vart klubban petar - jag kan ha missat något fundamentalt med denna lilla grej men hur har den koll på klubbans position i en 3 dimensionell modell?
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Det finns ju skypro och swingbyte, dessa har enheter man fäster på klubban.
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

MaxP skrev:
obe skrev:
MaxP skrev:Samma sak med lag tyvärr, måste ha en del på klubban och en på handen!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nja, det tycker jag allt att det går att räkna ut ifrån en 3-dimensionell positions och rotationsvektor som Zepp har.
Problemet kvarstår ju fortfarande att ta reda på vart klubban petar - jag kan ha missat något fundamentalt med denna lilla grej men hur har den koll på klubbans position i en 3 dimensionell modell?
I fallet lag borde det ju hur klubban flexar kunna bortses från. Om man gör det så vet man ju boll/impactpositionen, topposition och handens position och vinkel genom hela svingen.

Men detta känns som det är någor för Zepp att ta fram. Eller finns det kanske nåt roligt api så att man kan komma åt datan?
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

obe skrev: I fallet lag borde det ju hur klubban flexar kunna bortses från. Om man gör det så vet man ju boll/impactpositionen, topposition och handens position och vinkel genom hela svingen.

Men detta känns som det är någor för Zepp att ta fram. Eller finns det kanske nåt roligt api så att man kan komma åt datan?
Ja, klubbans flex är inte relevant för att ta reda på graden lag du spelar med. Men att veta i vilken vinkel klubban befinner sig i förhållande till armen är det.

Jag beställde själv 2 stycken Zepp Golf i går - får se hur de är att jobba med!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Igår hade jag möjligheten att prova Zepp för första gången. Tyvärr inte ihop med FlightScope men både själv och med elev. Jag gjorde det även genom telefon även om jag förstått att iPad skulle passa bättre på grund av appen. Efter att ha jobbat med Zepp cirka 45 minuter anser jag mig ha lite bättre koll.

Min grundtanke när jag köpte in Zepp var att använda i lektionssyfte för att få spelare att förstå deras händer och hur de faktiskt rör sig - även kallat hand path. Även om Zepp gör mer än det så var det aldrig mitt mål att använda det till. Jag är fortsatt skeptisk till de värden som inte har med själva handen att göra däremot då mätaren sitter just på handryggen. Men som sagt vore det intressant att prova bland annat club speed mot FlightScope.

Att ställa in Zepp var lite av ett projekt, det tog mig lite drygt 5 minuter och kommer fortsätta göra det för varje spelare jag vill testa. Men när alla detaljer väl var på plats var användandet helt okej.

Jag jobbade med en elev igår som gärna kommer over the top eller som trycker ut händerna ifrån sig - ett väldigt vanligt fel idag. Vi har jobbat med svingspåret till och från under en längre tid och det har egentligen blivit mycket bättre. Men då jag visste att detta var elevens "miss" tyckte jag det var en bra person att prova på. Mycket riktigt visade det sig vara ett bra val.

Zepp funkade utmärkt för att få eleven att förstå vad vi tittade efter, få hen att ha något mål att kämpa mot och göra det hela lite mer påtagligt. Precis som ett träninghjälpmedel ska göra. Trots att hen är en relativt duktig spelare på 8 i HCP så hade jag dock inte tyckt det var en bra idé för spelaren att stå med Zepp ensam.

Jag kommer rekommendera Zepp till mina kollegor men för medelgolfaren där ute anser jag inte att den passar. Som så många andra saker ger den för mycket information och vet du inte vad du verkligen borde använda den till så är den där informationen helt värdelös.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Igår hade jag möjligheten att prova Zepp för första gången...
Tack för infon!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Getinthehole skrev: Review
Intressant att höras andra tankar kring den. Nu har jag bara använt den ett par lektioner och tycker fortsatt att det är ett bra feedbackverktyg, men många saker du nämner här som jag själv inte riktigt använt.

För det första tycker jag att det som sagt ger stabil feedback men på bara några få saker - att basera sin hela sving på den feedback Zepp ger har jag lite svårt att se. Vore också intressant hur du kan se en early release i från datan du får från Zepp?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Getinthehole skrev:
MaxP skrev:
Getinthehole skrev: Review
Intressant att höras andra tankar kring den. Nu har jag bara använt den ett par lektioner och tycker fortsatt att det är ett bra feedbackverktyg, men många saker du nämner här som jag själv inte riktigt använt.

För det första tycker jag att det som sagt ger stabil feedback men på bara några få saker - att basera sin hela sving på den feedback Zepp ger har jag lite svårt att se. Vore också intressant hur du kan se en early release i från datan du får från Zepp?

Fast basera hela sin sving sa jag inte att jag gör. Om det lät som det så nä. Men det är oerhört bra hjälpmedel, billigt dessutom för vad man får för feedback.

Early release baserar jag på att man ser data på både hur klubban och händernas bana (path) visas. Ligger man långt över plus där har jag tolkat det som att man releasar för tidigt. Man vill ju ha så mycket negativ (minus) som möjligt för att uppnå det berömda "lagget", eller har jag missuppfattat det?

Jag har onekligen sett skillnad iaf när jag använt Zepp i min bollbana och träff mm.
Jag får det i från att du säger att du ändrar svingen för att anpassa tekniken. Men jag kanske helt enkelt missförstått dig där. Early Release jobbar jag inte med genom Zepp utan håller mig till DST. Själv har jag svårt att ta någon data som "gissas" på allvar i från sånna här hjälpmedel, exempelvis klubbans position/rörelse i detta fall.
Skriv svar