Zepp golf swing analyzer

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Denna mojäng har jag inte provat men jag tycker det låter lite väl bra för att vara sant. Vissa av de värden den säger sig kunna ge behöver du betala det tjugodubbla för att verkligen få en säker källa på. Personligen tycker jag det är bättre med en bra kamera eller ett par dussin bollar för de pengarna.


Sent from my iPhone using Tapatalk
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Vore kul att testa. Den bör kunna estimera din sving ganska bra. Dock så känns det mer osäkert att den skulle kunna mäta vad som händer med bollen från datan den mäter.

Ett professionellt verktyg som tex Trackman mäter ju på bollen (via radar) och har därför mer tillförlitliga resultat på bollflykt. Å andra sidan mäter ju Trackman inte din sving så svingspår och dyl i Trackman är estimat och bör vara mindre tillförlitliga (vet inte om den använder nån data från kameran eller om det mest är för feedback för användare).

De flesta tar Trackman som det rätta svaret, men många av deras värden är ju framräknade och mäts alltså inte. Det vore kul att även testa på riktigt hur noggrann Trackman och liknande verktyg faktiskt är, tex med höghastighetskamera och andra verktyg.

Betänk även att en Zepp kostar en ca hundradel(!) av ett professionellt system.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Antar att den fungerar lika bra som sina konkurrenter, vilket betyder att vissa värden kan vara rätt men mestadels är värdena för fel för att det ska vara värt.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

obe skrev:Vore kul att testa. Den bör kunna estimera din sving ganska bra. Dock så känns det mer osäkert att den skulle kunna mäta vad som händer med bollen från datan den mäter.

Ett professionellt verktyg som tex Trackman mäter ju på bollen (via radar) och har därför mer tillförlitliga resultat på bollflykt. Å andra sidan mäter ju Trackman inte din sving så svingspår och dyl i Trackman är estimat och bör vara mindre tillförlitliga (vet inte om den använder nån data från kameran eller om det mest är för feedback för användare).

De flesta tar Trackman som det rätta svaret, men många av deras värden är ju framräknade och mäts alltså inte. Det vore kul att även testa på riktigt hur noggrann Trackman och liknande verktyg faktiskt är, tex med höghastighetskamera och andra verktyg.

Betänk även att en Zepp kostar en ca hundradel(!) av ett professionellt system.
TrackMan och FlightScope mäter ju båda klubbhuvudets väg till bollen det vill säga både svingspår och till viss grad infallsvinkel. Enda sättet att göra detta ordentligt är med den teknik dessa maskiner använder. Värden som räknas är ju bland annat face angle som naturligtvis inte går att få en bra koll på då maskin står bakom klubban så att säga.

Hur menar du med hur noggrann de är? Det enda som slår en TrackMan idag är ju ett riktigt 3D-system för upp emot miljonen, jag tror Gears som är på gång är det absolut bästa för att verkligen ha all data på millimetern mätt men det kräver en egen byggnad i sig.
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Ok, TM mäter ju även klubbladet vid impact förutom bollen. Vad jag menar med att mäta upp är ju tex att märka bollarna och mäta var de landar. Svinghastighet, svingspår osv skulle ju går att få fram med en höghastighetskamera om man gör nåt rutnät i bakgrunden. Men då är det ju knappast i realtid, utan något man räknar ut efteråt. Det skulle vara roligt att se om det är tillförlitliga värden.

Jag säger inte att TM är dåligt, jag vill gärna ha en! Men att alla andra verktyg ska jämföras mot TM är inte heller rätt, för det är ju ett system som i sig har ganska stora mätosäkerheter.

Finns säkert Zepp och andra billiga verktyg som mäter vissa saker bättre än TM, men många värden är sämre pga man inte mäter direkt på bollen (och/eller klubbhuvudet).
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

obe skrev:
Jag säger inte att TM är dåligt, jag vill gärna ha en! Men att alla andra verktyg ska jämföras mot TM är inte heller rätt, för det är ju ett system som i sig har ganska stora mätosäkerheter.
Jag kan hålla med dig, att jämföra Trackman med ett väldigt mycket billigare system är fel, vem testkör en skrotig opel och går hem och jämför med ferrari.

Samtidigt är det rätt då Trackman är en av få som är bäst och har värden som faktiskt stämmer. Jämför man en billigare enhet med en annan billig så verkar det vara så att båda är så fel att jämförelsen är värdelös.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

obe skrev:Ok, TM mäter ju även klubbladet vid impact förutom bollen. Vad jag menar med att mäta upp är ju tex att märka bollarna och mäta var de landar. Svinghastighet, svingspår osv skulle ju går att få fram med en höghastighetskamera om man gör nåt rutnät i bakgrunden. Men då är det ju knappast i realtid, utan något man räknar ut efteråt. Det skulle vara roligt att se om det är tillförlitliga värden.

Jag säger inte att TM är dåligt, jag vill gärna ha en! Men att alla andra verktyg ska jämföras mot TM är inte heller rätt, för det är ju ett system som i sig har ganska stora mätosäkerheter.

Finns säkert Zepp och andra billiga verktyg som mäter vissa saker bättre än TM, men många värden är sämre pga man inte mäter direkt på bollen (och/eller klubbhuvudet).
Problemet med höghastighetskamera är ju att bilden blir 2D och en golfsving är i 3D (om inte ännu fler i bland...), en höghastighetskamera går aldrig att använda för att avgöra det en bollradar gör. Jag som är lite trångsynt säger att de enda värden ex. Zepp mäter med större precision än TrackMan eller FlightScope är kort och gott de värden dessa maskiner inte mäter.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev: Samtidigt är det rätt då Trackman är en av få som är bäst och har värden som faktiskt stämmer. Jämför man en billigare enhet med en annan billig så verkar det vara så att båda är så fel att jämförelsen är värdelös.
Tycker denna kommentar är lite spot-on i detta fallet - visst går det inte att jämföra en Opel med en Ferrari. Men jämför du dålig data med annan dålig data så spelar det ju ingen roll vilken data som är minst dålig, du kommer inte lära dig något nytt ändå.

För att komma tillbaka till produkten ovan och ge riktig feedback så säger maskinen att den mäter följande;
Klubbhuvudets hastighet - Total omöjlighet att mäta klubbhuvudet korrekt när läsaren i fråga sitter på handsken.
Klubbans plan - Återigen, att den känner av vart läsaren på handsken är köper jag, men skaftet kan peka åt många olika riktningar.
Handens väg - Självklart och en av de saker som kan vara användbara.
Handens hastighet - Återigen självklart, men om det är viktigt för en golfspelare går att diskutera.
Klubbvinkeln i baksvingen - Återigen sitter inte läsaren på klubban, hur kan vi då veta vart klubban pekar?
Höftrotationen - Den går bara att skratta åt...
Tempo - Detta tror jag på och kan vara ytterst användbart!

Återigen kanske ni förstår min skepsis till liknande saker, men för att göra mig själv ännu mer konfunderad har jag nu beställt en själv från den svenska leverantören för att prova. Jag ser två stora användningsområden, visa för spelare deras tempo och ett enkelt sätt att visa en utifrån till in sving.
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

MaxP skrev:
trippelhej skrev: Samtidigt är det rätt då Trackman är en av få som är bäst och har värden som faktiskt stämmer. Jämför man en billigare enhet med en annan billig så verkar det vara så att båda är så fel att jämförelsen är värdelös.
Tycker denna kommentar är lite spot-on i detta fallet - visst går det inte att jämföra en Opel med en Ferrari. Men jämför du dålig data med annan dålig data så spelar det ju ingen roll vilken data som är minst dålig, du kommer inte lära dig något nytt ändå.

För att komma tillbaka till produkten ovan och ge riktig feedback så säger maskinen att den mäter följande;
Klubbhuvudets hastighet - Total omöjlighet att mäta klubbhuvudet korrekt när läsaren i fråga sitter på handsken.
Klubbans plan - Återigen, att den känner av vart läsaren på handsken är köper jag, men skaftet kan peka åt många olika riktningar.
Handens väg - Självklart och en av de saker som kan vara användbara.
Handens hastighet - Återigen självklart, men om det är viktigt för en golfspelare går att diskutera.
Klubbvinkeln i baksvingen - Återigen sitter inte läsaren på klubban, hur kan vi då veta vart klubban pekar?
Höftrotationen - Den går bara att skratta åt...
Tempo - Detta tror jag på och kan vara ytterst användbart!

Återigen kanske ni förstår min skepsis till liknande saker, men för att göra mig själv ännu mer konfunderad har jag nu beställt en själv från den svenska leverantören för att prova. Jag ser två stora användningsområden, visa för spelare deras tempo och ett enkelt sätt att visa en utifrån till in sving.
Lag hade varit ett intressant värde att få, för att pss kunna jobba med svinghastigheten.

(Om du inte vet vad lag är: http://www.golfwrx.com/134595/learn-how ... reate-lag/)
Senast redigerad av obe den 17 mar 2015, 11:55, redigerad totalt 1 gånger.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Skriv svar