TaylorMade SLDR S något för mig?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
VikCar
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mar 2015, 08:59

Hej, nu hoppas jag att jag postar detta på rätt ställe.
Jag är höghandikappare och har spelat en säsong innan den som stundar. Jag har, som många andra nybörjare, problem med slice vid slag med driver. Det har jag tänkt ta tag i nu då det förmodligen blir mycket roligare med golf, som redan är fruktansvärt kul, om jag kan slå rakt från tee.
Jag har kikat mycket på tips och tricks det senaste och läst artiklar. Tänker även köpa mig en ny driver. Inte för att materialet kommer hjälpa mig rakt av att bli av med slicen men för att jag just nu spelar på en mycket billig driver ur ett nybörjarset från Wilson och den känns plastig och inte alls skön.
Så nu till frågan. Kan SLDR S 12 grader regular vara något för mig eller är den för avancerad och gör det svårare för mig?
Mvh, Viktor
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Oavsett vilken driver du väljer skulle jag starkt rekommendera att du tar en lektion hos klubbens pro till att börja med. De pengarna, 600-700:- för en timme, kommer att ge dig rakare slag än någon driver på marknaden.

Vill du ta det ett steg till pratar du med din pro om att prova ut en ny driver så får du en som passar dig bra.

SLDR S är en bra driver och en enklare variant av den jag själv spelar, SLDR. Den stora skillnaden är att man inte kan ändra loft på SLDR S.

Kollade på Dormy och de säljer SLDR S för 1799:- nu vilket jag anser vara ett väldigt bra pris för en driver.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Oavsett vilken driver du väljer skulle jag starkt rekommendera att du tar en lektion hos klubbens pro till att börja med. De pengarna, 600-700:- för en timme, kommer att ge dig rakare slag än någon driver på marknaden.

Vill du ta det ett steg till pratar du med din pro om att prova ut en ny driver så får du en som passar dig bra.

SLDR S är en bra driver och en enklare variant av den jag själv spelar, SLDR. Den stora skillnaden är att man inte kan ändra loft på SLDR S.

Kollade på Dormy och de säljer SLDR S för 1799:- nu vilket jag anser vara ett väldigt bra pris för en driver.
Detta är den rätta vägen. Vill du ändå ha en driver för att jobba bort slicen hade jag rekommenderat Cobras Baffler serie med duktigt mycket offset för bästa resultat. Offset sopar banan med ställbar huvudriktning alla gånger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
VikCar
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mar 2015, 08:59

Tack för svar!
Ett par lektioner är absolut aktuellt. Känns som välspenderade pengar alla gånger.

Jag kikade även på Baffler XL. Blev lite osäker på offset och om jag kanske i mitten av säsongen känner att det blir "överflödigt" och tvingas köpa ny igen, vilket ekonomin inte tillåter. Blir förmodligen SLDR S och ett par lektioner och ett stort mått tålamod!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag hade också jätteproblem med slice i början och köpte en offset-driver från Cobra. Blev inte mycket bättre så jag bestämde mig för att ta lektioner istället och det ångrar jag inte en sekund.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Jag hade också jätteproblem med slice i början och köpte en offset-driver från Cobra. Blev inte mycket bättre så jag bestämde mig för att ta lektioner istället och det ångrar jag inte en sekund.
Självklart kommer lektioner eller på annat sätt tillämpa bättre teknik vara den bästa lösningen.
VikCar
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mar 2015, 08:59

Tackar för svar!
Det blev SLDR S 12g Regular. Kom över den i nyskick på blocket till mycket bra pris.
Nu är jag bra sugen på första rundan på lördag!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

VikCar skrev:Tackar för svar!
Det blev SLDR S 12g Regular. Kom över den i nyskick på blocket till mycket bra pris.
Nu är jag bra sugen på första rundan på lördag!
Du får skriva lite och berätta vad du tyckte efter rundan! :)
VikCar
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mar 2015, 08:59

Absolut! :D
VikCar
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mar 2015, 08:59

Då var det ett par dagar sedan som årets första runda spelades. Den gick precis som förväntat, käpp rätt.. Skämt å sido, så illa var det inte med tanke på att jag inte rört klubborna sedan augusti förra året.
Scoremässigt vet jag inte vart det slutade, kände redan efter 40 minuter på rangen innan rundan att det inte var en dag att fokusera på det utan bara se till att bli vän med allt annat först.
Slicen fanns kvar där och var fortfarande förhållandevis kraftig. Spelade många hål med bara järnklubborna även om det var par 4 och 5. Just järnklubborna funkade bra efter hand och det känns betryggande.

Efter rundan blev det ytterligare en stund på rangen där en polare filmade några av mina driverslag som vi sedan kikade på i slowmo och man ser tydligt att jag flyttar överkroppen kraftigt och tidigt i nedsvingen vilket, vad det verkar som gör att jag får en för "snäv" nedsving och träffar bollen helt fel. Inget professionellt utlåtande men det syns att det inte är rätt i alla fall. Något att jobba på och sedan se om ekonomin tillåter ett par lektioner framöver så jag kan få bukt på det och finna golf ännu roligare.

Just köpet av drivern ångrar jag inte. Den ger bättre känsla än den förra och på sikt kommer jag förhoppningsvis kunna utnyttja den och ligga fint på fairway många, många gånger.
/ Viktor
Skriv svar