Järnklubbor och HCP.

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
D21
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 apr 2015, 17:59

Halloj.

Har glömt att presentera mig på forumet (är ny). Men ska köra en kort presentation. Är en grabb på 21 år som börjat lira golf förra sommaren och ligger nu på 26HCP. Går sakta men säker neråt. Lirar för närvarande med "Cobra S3 Max (5-S) järn och ett par hybrider.
Min fråga är om jag kan lira med dessa ett tag till, eller om jag ska börja fundera på att testa ut nya på t ex Dormys. Är det så stor skillnad på järn och järn beroende på vilket handicap man har? (Svar ja, jag är ganska ny inom sporten och lite korkad) :D

Funderar också på om man eventuellt ska börja titta på skaft och grepp, för att se vad som verkligen passar just mig bäst? :)

Tack på förhand.
D21
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Jag skulle säga att en viktig sak att ta hänsyn till är din utveckling som golfare. Om det sker stora ändringar i hur svingen ser ut osv skulle jag säga att det är smart att vänta ett tag innan man funderar på nya klubbor så att allt hinner sätta sig ordentligt. Risken är ju annars att du köper nya klubbor som snart visar sig inte passa till dig alls.

Personligen började jag t ex med en klassisk slice för att numera istället ha en grym hook. Skulle jag då ha köpt klubbor som hjälpte mot en slice hade det kunnat vara ännu förödande mot mitt spel nu.

Sen rent generellt kan man nog spela långt ner i handicap med spelförbättrande klubbor så det behöver inte vara något problem alls. Klubborna är inte det viktiga utan det är vem som håller i dem tyvärr som styr det allra mesta ;)
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

D21 skrev:Halloj.

Har glömt att presentera mig på forumet (är ny). Men ska köra en kort presentation. Är en grabb på 21 år som börjat lira golf förra sommaren och ligger nu på 26HCP. Går sakta men säker neråt. Lirar för närvarande med "Cobra S3 Max (5-S) järn och ett par hybrider.
Min fråga är om jag kan lira med dessa ett tag till, eller om jag ska börja fundera på att testa ut nya på t ex Dormys. Är det så stor skillnad på järn och järn beroende på vilket handicap man har? (Svar ja, jag är ganska ny inom sporten och lite korkad) :D

Funderar också på om man eventuellt ska börja titta på skaft och grepp, för att se vad som verkligen passar just mig bäst? :)

Tack på förhand.
D21
Klubbor är ju en djungel i sig. Det beror på massor av parametrar och inget vi kan ge dig ett rätt och riktigt svar på över nätet.

Men lite att gå efter är att Cobra S3 Max är bra klubbor, gjorde för att hjälpa dig slå rakt och långt. Det finns spelare ner under tio jag sett med dessa klubbor och passar de bra finns det ingen anledning att byta. Nu är du ung och utan att veta något om dig så finns det ju en riks att du har ganska god fart i klubban, då kan det bli så att dessa klubbor resulterar i höga bollbanor som är svåra att spela med i vind och att du tappar en del längd som resultat. Upplever du att du slår bollen högt kan det vara dags att kika på annat.

Ska du byta klubbor är det en custom fitting som gäller. Då vet du att du får grepp, skaft och klubba som passar dig bäst. Golfprylar har rätt i mycket som skrivs men genomför du en custom fit så ska en bra klubbmakare kunna utgå från de värden du behöver oavsett hur bollen flyger i dagsläget.
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

För mig handlar det väldigt mycket om ekonomi när det gäller klubbor. Har man råd så är det ju passande att göra en utprovning ofta och köpa det som passar bäst. Har man mindre pengar gäller det att välja sina tillfällen då man byter klubbor.

Nu är jag inget proffs på det här med customfitting då jag aldrig har gjort någon själv. Det jag undrar är bara hur klubbmakaren förutspår svingförändringar? Att han kan förutspå vad du borde ha med tanke på din fysik nu och hur du (borde) spelar för tillfället förstår jag rakt av. Men när man är ganska ny så brukar ju väldigt mycket hända naturligt med svingen i början och hur kan klubbmakaren veta vad som ska hända där?
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Golfprylar skrev:Nu är jag inget proffs på det här med customfitting då jag aldrig har gjort någon själv. Det jag undrar är bara hur klubbmakaren förutspår svingförändringar? Att han kan förutspå vad du borde ha med tanke på din fysik nu och hur du (borde) spelar för tillfället förstår jag rakt av. Men när man är ganska ny så brukar ju väldigt mycket hända naturligt med svingen i början och hur kan klubbmakaren veta vad som ska hända där?
De kan omöjligt veta hur en spelare kommer att utvecklas så att föreslå custom fitting för alla, som butikerna gärna vill, är inte rätt i min mening.

Vanliga standardset duger utmärkt till de flesta om man utgår ifrån sitt hcp.
D21
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 apr 2015, 17:59

MaxP skrev:
D21 skrev:Halloj.

Har glömt att presentera mig på forumet (är ny). Men ska köra en kort presentation. Är en grabb på 21 år som börjat lira golf förra sommaren och ligger nu på 26HCP. Går sakta men säker neråt. Lirar för närvarande med "Cobra S3 Max (5-S) järn och ett par hybrider.
Min fråga är om jag kan lira med dessa ett tag till, eller om jag ska börja fundera på att testa ut nya på t ex Dormys. Är det så stor skillnad på järn och järn beroende på vilket handicap man har? (Svar ja, jag är ganska ny inom sporten och lite korkad) :D

Funderar också på om man eventuellt ska börja titta på skaft och grepp, för att se vad som verkligen passar just mig bäst? :)

Tack på förhand.
D21
Klubbor är ju en djungel i sig. Det beror på massor av parametrar och inget vi kan ge dig ett rätt och riktigt svar på över nätet.

Men lite att gå efter är att Cobra S3 Max är bra klubbor, gjorde för att hjälpa dig slå rakt och långt. Det finns spelare ner under tio jag sett med dessa klubbor och passar de bra finns det ingen anledning att byta. Nu är du ung och utan att veta något om dig så finns det ju en riks att du har ganska god fart i klubban, då kan det bli så att dessa klubbor resulterar i höga bollbanor som är svåra att spela med i vind och att du tappar en del längd som resultat. Upplever du att du slår bollen högt kan det vara dags att kika på annat.

Ska du byta klubbor är det en custom fitting som gäller. Då vet du att du får grepp, skaft och klubba som passar dig bäst. Golfprylar har rätt i mycket som skrivs men genomför du en custom fit så ska en bra klubbmakare kunna utgå från de värden du behöver oavsett hur bollen flyger i dagsläget.

Du verkar ha slagit huvudet på spiken. Höga bollbanor är något som har blivit allt vanligare ju mer jag spelar och har spelat med mina nuvarande klubbor. Har bestämt mig för att spela och försöka ta mig nära 20 innan jag börjar titta mig om efter nya klubbor. Då lär jag med största sannolikhet köra Costum fitting för att se vad som passar mig bäst.

Tack alla andra för bra och givande svar, kommer som sagt att ta det lugnt ett tag. Tack så länge och lycka till ute på banorna :)
MO3
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 jul 2015, 14:37

Hej!

Har börjat fundera på att köpa nya järn. Har kollat en del på Cobra Fly-Z+ och Titleist AP2 då jag vill ha klubbor med mer känsla än mina nuvarande (Nike Vrs Covert 2.0 stålskaft stiff) men ändå inte ge upp all förlåtenhet. Har inget problem med varken längd eller höjd i slagen. Missarna varierar åt både höger och vänster. Järn 7 går ca 165m. Har hög svinghastighet och tempo. Har spelat i 1 år nu och har 16 i hcp och siktar på att sakta men säkert fortsätta ta mig neråt i hcp. Wedgarna (Callaway MC2) anser jag vara skönast att slå med och det förstärker min känsla av att mindre "klumpiga" järn skulle kunna vara något för mig.

Är jag rätt ute i mina funderingar? Någon med andra förslag?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Båda de järnen du listar är riktigt Goa. Du är helt rätt ute!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MO3 skrev:Hej!

Har börjat fundera på att köpa nya järn. Har kollat en del på Cobra Fly-Z+ och Titleist AP2 då jag vill ha klubbor med mer känsla än mina nuvarande (Nike Vrs Covert 2.0 stålskaft stiff) men ändå inte ge upp all förlåtenhet. Har inget problem med varken längd eller höjd i slagen. Missarna varierar åt både höger och vänster. Järn 7 går ca 165m. Har hög svinghastighet och tempo. Har spelat i 1 år nu och har 16 i hcp och siktar på att sakta men säkert fortsätta ta mig neråt i hcp. Wedgarna (Callaway MC2) anser jag vara skönast att slå med och det förstärker min känsla av att mindre "klumpiga" järn skulle kunna vara något för mig.

Är jag rätt ute i mina funderingar? Någon med andra förslag?
Jag är i en väldigt lik situation och bytte igår från Cobra AMP Cell med lätta regularskaft till Mizuno MP-58 med KBS Tour Stiff. Mest för att få vettigare skaft för min swing som är strax under din i hastighet.

Har bara dängt ut 90 bollar på rangen än så länge, blir premiär på bana imorgon, men ack vilket trevligt byte det verkar blivit. Så mycket mer feedback och "lärande" med bollträffar, bollbanor och så vidare. Mycket för de tyngre och hårdare skaften, men även huvudena. Kommer förhoppningsvis utvecklas ännu fortare med dessa.

Funderade på AP2, men det blev dessa då jag fick dem till bra pris och var i lite akut sits eftersom jag sålt andra settet under dagen (och inte ville vara klubblös under denna härliga golfperiod). Jag kände som du, att min 52-gradiga SM5 är den goaste klubban, även om den förstås straffar en lite mer vid taskig träff och äter lite mer torv vid duff än de bredsulade game-improvementklubborna.

I support your decision :D
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Helt rätt ute när det gäller klubbhuvud. Personligen tycker jag bättre om AP2. Men slår du järn7 165 meter så hade jag rekommenderat en riktig customfit då inget av de "stockshafts" som sitter i är gjorde för den svinghastigheten!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar