Varför drar/bär du?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Wolfsheim skrev:Håller med om att det e viktigt att ha armarna fria. Då kan man fixa en ny snus medans man traskar mot nästa tee :)
Helt rätt!

Jag bär av två anledningar.

1. Jag får barn nu och behöver plats i bilen när vi åker på semester. Skippande av vagnen gav mycket.
2. Jag gillar "friheten" av att bära. Det ger mer träning för mig vilket jag behöver samt att jag har en 100% vattentät bag så jag slipper dra upp och ner skydd osv när det regnar. :)
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Golfrogge
Inlägg: 6
Blev medlem: 06 jan 2016, 01:04

tjena!

Hur ser det ut för er andra golfare, kör ni bärbag eller vagnbag?
Jag tror att det blir en bärbag kommande år. Men det råder ju delade meningar om bärbag, vissa säger att bära är som att göra eld med flintastenar när det nuförtiden faktiskt finns tändare, häst och vagn när det finns bil mm.. men för min del känns de smidigare på något sätt och de blir nog en simpel bärbag för mig, så enkelt som möjligt.

I länken bifogar jag ett exempel på bag som känns intressant.

https://www.dormy.se/golfbagar-142/titl ... rod-231570


Men hur gör ni?
Bilagor
bärbag.jpg
bärbag.jpg (129.15 KiB) Visad 12183 gånger
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Det finns en lång tråd där det diskuteras väldigt flitigt med både dör och emot. Sen tror jag du placerade just denna tråd lite fel, men varför ska det hindra mig från att svara? Johan kan säkert flytta den utan problem.

Bärbag är ju enligt mig det bästa, du har alltid händerna fria och kan med lätthet promenera överallt och alltid ha alla klubborna med dig. Kan bli problematiskt när det regnar men detta är ju enbart personligt. Vill gärna inte ladda den för full med grejer.

Vagn är det jag kör på, pga en risig rygg. Fördelar är att du inte lägger energi på att bära, du kan pumpa bagen ful med vad än du vill ha i. Det är enligt mig smidigare när det regnar med paraplyhållare och liknande, lättare att hålla sig hyfsat torr. Dock blir man lite begränsad i att ta sig fram, vanligare att behöva ta med sig flera klubbor då du inte vet hur du ligger och sådant.

Hoppas något kan hjälpa. Det finns alltid för och mot, men att lyssna på argument som att det är som att göra eld med flinta tycker jag är onödigt
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Golfrogge skrev:tjena!

Hur ser det ut för er andra golfare, kör ni bärbag eller vagnbag?
Jag tror att det blir en bärbag kommande år. Men det råder ju delade meningar om bärbag, vissa säger att bära är som att göra eld med flintastenar när det nuförtiden faktiskt finns tändare, häst och vagn när det finns bil mm.. men för min del känns de smidigare på något sätt och de blir nog en simpel bärbag för mig, så enkelt som möjligt.

I länken bifogar jag ett exempel på bag som känns intressant.

Men hur gör ni?
Tjenare frogge, flyttade din tråd hit istället!

Jag själv använder en bärbag men oftast har jag vagn ändå. Det går bra att kombinera tycker jag.
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Efter ett halvårs träning på gym och stärkt upp ryggen lite där så hoppas jag att fixa 18hål igen med bärbag.
Första rundan blir på torsdag, så håll era tummar för mig.
Annars så är det jäkligt bekvämt med vagn!
Och ang att ta en snus så fixar jag det med vagn å gå framåt också. Nåt ska väl bilringarna användas till. :D
Men jag föredrar somsagt att bära. Man kan gå närmsta vägen och man behöver inte ha med 2-3 klubbor i handen till andra sidan green för ett klubbval för att chippa upp den mot flagg.
Så går man ifrån klubborna och man får springa tbx för att hämta dem.
Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Jag bär av den enkla anledningen att jag är för lat för att dra. Att inte kunna gå där jag vill är alldeles för frustrerande för mig
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Kvisten
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 maj 2016, 09:14

Använder en 3-hjulig vagn när jag går 18+ hål av den enkla anledning att jag vill kunna knyta skorna när jag är 60+. Bara för att man inte tycker de är jobbigt nu så är man enligt mig naiv om man tror att man inte kommer få men av monotont bärande i framtiden. :?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Kvisten skrev:Använder en 3-hjulig vagn när jag går 18+ hål av den enkla anledning att jag vill kunna knyta skorna när jag är 60+. Bara för att man inte tycker de är jobbigt nu så är man enligt mig naiv om man tror att man inte kommer få men av monotont bärande i framtiden. :?
Tror det är precis tvärtom: Att bära tungt men ergonomiskt är bra både för muskler och kondition. Den som bär i dag kommer att vara starkare och friskare vid 60+ än den som alltid använder vagn, allt annat lika :)

Min gissning är att kroppen slits betydligt mer av den monotona svingrörelsen som kroppen inte är gjord för.
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Sandstream skrev:
Kvisten skrev:Använder en 3-hjulig vagn när jag går 18+ hål av den enkla anledning att jag vill kunna knyta skorna när jag är 60+. Bara för att man inte tycker de är jobbigt nu så är man enligt mig naiv om man tror att man inte kommer få men av monotont bärande i framtiden. :?
Jag tror det är precis tvärtom. Den som bär i dag kommer att vara starkare och friskare vid 60+ än den som alltid använder vagn, allt annat lika :)

Att bära tungt men ergonomiskt är bra både för muskler och kondition.
Håller med! Testade för skojs skull att dra igår och visst var det skönt vissa stunder men att alltid dra gör man sig en otjänst. Kroppen mår bra av att aktivera sig.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Kvisten
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 maj 2016, 09:14

Sandstream skrev:
Kvisten skrev:Använder en 3-hjulig vagn när jag går 18+ hål av den enkla anledning att jag vill kunna knyta skorna när jag är 60+. Bara för att man inte tycker de är jobbigt nu så är man enligt mig naiv om man tror att man inte kommer få men av monotont bärande i framtiden. :?
Tror det är precis tvärtom: Att bära tungt men ergonomiskt är bra både för muskler och kondition. Den som bär i dag kommer att vara starkare och friskare vid 60+ än den som alltid använder vagn, allt annat lika :)

Min gissning är att kroppen slits betydligt mer av den monotona svingrörelsen som kroppen inte är gjord för.
Så tänkte jag också innan jag jobbade som industrisnickare och tyckte att lite lätta lyft är bra för kroppen så länge man lyfte rätt. För att inte tala om att de var onödigt att hänga spikpistolen i en vajer för den vägde ju ingenting :D Sen kom både tennisarmbåge och triggerfinger fast att jag som ung man tränat aktivt hela mitt liv med väldigt stort fokus på ergonomi.

Men alla har rätt att tycka vad man vill, jag tycker dock att man ska lägga fokus på att spela golf på golfbanan och inte lägga fokus på att lyfta och bära ergonomiskt, det finns de andra ställen att göra på.. typ Gym :lol:
Skriv svar