SLDR och SLDRs recension

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
DonnieBrasco
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 maj 2014, 20:36

Hej!
Som ny på forumet och med en rättså gedigen (om jag får säga det själv) kunskap om golf och framförallt golfutrustning och customfitting så tänkte jag börja med att recensera TaylorMade's SLDR Driver.
Nu i dagarna har det ju också släppts en ny version av drivern, SLDRs. Mer om den strax...

SLDR drivern har ett nytänkande vad det gäller drivers. Med tyngdpunkten eller CoG (center of gravity) långt ner och lång fram. Till skillnad mot andra och framförallt äldre drivers som har den långt ner och långt bak. Detta gör att det dynamiska loftet vid bollträff inte går upp som på en annan driver, utan man träffar helt enkelt bollen med mindre loft. Vilket i sin tur gör att man behöver ett högre loft på drivern man köper.
Många "tourspelare" har numera loft uppåt 12 eller 12.5 grader, inte så vanligt förr....
Drivern i sig har ett lagom skönt ljud, ett lite dovare "mitt-i-köttet" -ljud som man måste gilla.
Den mörka finishen med lite detaljer i silver går emot TaylorMade's senaste vita trend men för att göra alla nöjda finns den numera i en vit variant också. Den mörkt grå är inte fel även om den vita med svarta detaljer är riktigt snygg!
SLDR finn i flera loft upp till 14 grader i std-läge med finessen att det går att ställa om den i halvgradslägen, ner 1,5 grader eller upp 1,5 grader, vilket gör att en 10,5a kan bli allt ifrån 9 till 12 grader med 0,5 graders intervall. Dock ska det inte glömmas bort att alla drivers som går att ställa om ger en något stängd face-angle när man ställer upp den och lite öppen när man ställer ner den i loft.
På undersidan finns även en flyttbar vikt som man kan motverka, eller förstärka sin sidskruv med.
Vad det gäller SLDRs så är det en enklare variant av SLDR-drivern, med fasta loft, dock finns vikten på undersidan kvar. Sen att den är silverfärgad gör att man lätt ser skillnad.
För att summera så har TaylorMade gjort en kanondriver för såväl medelgolfaren som för "tourspelaren". Det viktiga är som de själva annonserar: Loft Up!!!
Norrköpings Gk
Hcp: 0
Driver: Callaway Big Bertha Alpha, Fubuki Z Tour X-Stiff
Hybrid: X2 hot PRO
Järn: Callaway x-forged Project x Pxi 6.5
Wedgar: 52, 56 & 60 callaway forged copper
Putter: ja, tänk om man kunde hålla sig till 1....
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Att en tyngdpunkt långt fram, långt ner i klubban skapar mindre dynamisk loft - hur menar du med det?
DonnieBrasco
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 maj 2014, 20:36

Om tyngdpunkten sitter långt fram istället för långt bak så blir hävarmen mindre för hur klubban loftar upp sig vid bollträff.
När man träffar bollen så kommer klubban att lofta upp sig, ju längre avståndet är mellan träffytan och klubbans CoG desto högre kommer det dynamiska loftet att bli.
Svårt som fanken att förklara, men jag kan försöka hitta nån länk till nån bra förklaring:)
Norrköpings Gk
Hcp: 0
Driver: Callaway Big Bertha Alpha, Fubuki Z Tour X-Stiff
Hybrid: X2 hot PRO
Järn: Callaway x-forged Project x Pxi 6.5
Wedgar: 52, 56 & 60 callaway forged copper
Putter: ja, tänk om man kunde hålla sig till 1....
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Ja, den där förklaringen har jag svårt att köpa. Du menar alltså att den enkla flytten av COG framåt i klubban gör att klubban förlorar närmre 2° i dynamisk loft genom impact? På grund av mer eller mindre hävstång? Mellan vilka punkter sitter denna hävstång du menar på?
NewUser
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 maj 2014, 12:04

Har beställt en SLDR 430 10,5° med ett bra skaft i. Kör idag med en Titleist 910 D3 inställd på 7,75° så det blev verkligen en "loft up" för min del.
DonnieBrasco
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 maj 2014, 20:36

Exakt hur många grader det bli har jag absolut ingen koll på. Men (inte alls lätt att förklara och jag hittar ingen bra bild heller tyvärr, men jag gör ett försök) Om vi låtsas att CoG sitter 20cm bakom träffytan på Driver 1 och 1mm bakom träffytan på Driver 2 (orimligt, jag vet men iaf). Klubbhuvudet kommer att rotera runt träffytan när man träffar bollen, tyngpunkten kommer att vilja ner mot marken med bollträffen som "nav". Det innebär att Driver 1 får en längre hävarm runt navet än vad Driver 2 får. Vilket i sin tur ger mer loft.
Hänger du/ni med? Det är anledningen till att man behöver lofta upp en SLDR driver. Och jag hade lite fel i min recension om SLDRs-drivern. I den sitter CoG ännu lite längre fram än i SLDR.
Återkom om ni inte förstår:)
Norrköpings Gk
Hcp: 0
Driver: Callaway Big Bertha Alpha, Fubuki Z Tour X-Stiff
Hybrid: X2 hot PRO
Järn: Callaway x-forged Project x Pxi 6.5
Wedgar: 52, 56 & 60 callaway forged copper
Putter: ja, tänk om man kunde hålla sig till 1....
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

DonnieBrasco skrev:Exakt hur många grader det bli har jag absolut ingen koll på. Men (inte alls lätt att förklara och jag hittar ingen bra bild heller tyvärr, men jag gör ett försök) Om vi låtsas att CoG sitter 20cm bakom träffytan på Driver 1 och 1mm bakom träffytan på Driver 2 (orimligt, jag vet men iaf). Klubbhuvudet kommer att rotera runt träffytan när man träffar bollen, tyngpunkten kommer att vilja ner mot marken med bollträffen som "nav". Det innebär att Driver 1 får en längre hävarm runt navet än vad Driver 2 får. Vilket i sin tur ger mer loft.
Hänger du/ni med? Det är anledningen till att man behöver lofta upp en SLDR driver. Och jag hade lite fel i min recension om SLDRs-drivern. I den sitter CoG ännu lite längre fram än i SLDR.
Återkom om ni inte förstår:)
Jag tror mig förstå, men ändå inte riktigt. Du menar alltså att klubban skulle börja rotera runt bollen vid träffen?
Hur förklarar du deras loft-up-kampanj och dina 12 grader för proffsen när Martin Kaymer kör 8.5, Dustin Johnson 10.5 och Justin Rose 9? Hittar ingen Taylorlirare med över 10.5 grader på herrtouren idag...
Calleball
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 maj 2014, 14:48

Jag antar att i sin loft up kampanj har relaterat till vad tourspelarna hade för loft innan, jag har svårt att se att dustin har spelat 10.5 i r11/r11s tex. Men låt säga att han spelat 10grader och nu har 10.5. Visst är det upploftat?

Jag har gått från 8,25 i r11 till 10grader i sldr 460 och får en betydligt lägre bollbana med samma skaft.
Användarens profilbild
NilsAnders
Inlägg: 67
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:18
Ort: Uddevalla

Har en på prov just nu, snittar 200+ (med rull) vilket är snuskigt bra för mig, är 158 lång, älskar ljudet, känns inte tillgjort utan det känns som en äkta träff _D
Drömmen är att åka runt med en husbil och lira med en polare på Nordea Tour och bli topp 500 i världen.
Golf är ingen sport, det är en livstil.
Taylormade all the way.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Det jag gillar bäst med min SLDR 460 är att om jag träffar lite för högt på bollen så blir det ändå riktigt fin längd på slaget. Bra för mig som inte är så konsekvent som man skulle kunna önska.
Skriv svar