Är det damklubbor?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
jonas.ohlsson
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 maj 2015, 02:28
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Tvådelad fråga:

1. Om jag misstänker (en golfande vän påstod) att det set jag precis köpt är damklubbor, hur tar jag reda på ifall så är fallet, går det att se på dem? Googlat utan resultat.

2. OM det nu skulle vara damklubbor: Får jag ta grönt kort/spela med dem ändå? Nackdelar? Hört att det ska va längdskillnad, men det tycker jag inte att det är, så jag är tveksam till min väns påstående.


Tack för hjälpen!

Jonas
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

jonas.ohlsson skrev:Tvådelad fråga:

1. Om jag misstänker (en golfande vän påstod) att det set jag precis köpt är damklubbor, hur tar jag reda på ifall så är fallet, går det att se på dem? Googlat utan resultat.

2. OM det nu skulle vara damklubbor: Får jag ta grönt kort/spela med dem ändå? Nackdelar? Hört att det ska va längdskillnad, men det tycker jag inte att det är, så jag är tveksam till min väns påstående.
för hjälpen!

Jonas

Vad står det på skaften, kan du ta en bild?
ricky
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 jul 2014, 19:34

Självklart får du spela med damklubbor som man. Skillnaden ligger i att skaften på damklubborna har mer flex, eftersom att damer generellt sett har en lägre svinghastighet.

Som nybörjare kan det till och med vara en fördel att börja med ett damset då de klubborna är mer förlåtande och lättspelade, framförallt om din svinghastighet inte är särskilt hög.
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

ricky skrev:Självklart får du spela med damklubbor som man. Skillnaden ligger i att skaften på damklubborna har mer flex, eftersom att damer generellt sett har en lägre svinghastighet.

Som nybörjare kan det till och med vara en fördel att börja med ett damset då de klubborna är mer förlåtande och lättspelade, framförallt om din svinghastighet inte är särskilt hög.
Inte bara skaften. Generellt så är damklubbor kortare, vilket gör att den spelas mer flat än motsvarande herrklubba. Och även så är det generellt lättare svingvikt.
Användarens profilbild
jonas.ohlsson
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 maj 2015, 02:28
Ort: Karlskrona
Kontakt:

donballe skrev:
Vad står det på skaften, kan du ta en bild?
På skaften står Callaway CW 75 Regular Flex Constant Weight & på huvudet står Steelhead x16.

Skaften är mörka, typ mörkgrå/blå. Funderade på ifall det alltid var silvriga skaft på herrklubbor, men så verkar inte vara fallet efter att ha googlat lite.

Klubborna är många år gamla, men så gott som oanvända. Funkar fint till mig :)
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

jonas.ohlsson skrev:
donballe skrev:
Vad står det på skaften, kan du ta en bild?
På skaften står Callaway CW 75 Regular Flex Constant Weight & på huvudet står Steelhead x16.

Skaften är mörka, typ mörkgrå/blå. Funderade på ifall det alltid var silvriga skaft på herrklubbor, men så verkar inte vara fallet efter att ha googlat lite.

Klubborna är många år gamla, men så gott som oanvända. Funkar fint till mig :)
Du behöver inte oroa dig, du har herrklubbor med Regular flex. :-) Modellen är Callaway X16, en bra klubba!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Det är alltså grafitskaft i klubborna och inte stålskaft. Det gör det inte till damklubbor utan herrklubbor med grafitskaft, inget konstigt med det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
jonas.ohlsson
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 maj 2015, 02:28
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Jag tackar så hemskt mycket för hjälpen! :)
Skriv svar