Recension Custom fitting Taylor Made på Bro Hof Slott

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Varning för långt inlägg! :)

På Bro Hof Slott utanför Stockholm har Taylor Made byggt en fullskalig custom fitting-studio. Studion är byggd med alla moderna tillbehör du behöver för att göra en utprovning, oavsett om du är proffs eller nybörjare.
Studion är utrustad med FlightScope, som är en apparat som mäter din sving och bollbana och den ger underlag och data kring de klubbor du testar.
Jag fick möjlighet att bege mig ut till studion en eftermiddag för att testa hur min sving stod sig och vad man kan få ut genom att göra en custom fitting.
Resultatet var häpnadsväckande!


Till att börja med måste jag skriva några ord om Bro Hof Slott. Varje gång jag har varit där har ett speciellt pirr i magen uppstått. Det är något med den här anläggningen som gör att allt känns speciellt. Anläggningen är inte bara lite snyggare och lite mer professionell än andra anläggningar. Den står i en helt egen klass för sig. Den är värd ett besök oavsett var du bor! Gräsrange, ett enormt träningsområde för wedgar och bunkerslag och en väl tilltagen puttinggreen gör det till en fröjd att träna på anläggningen.

Bild

Innan min utprovning skulle börja så tog jag mig tid att värma upp ordentligt och slog igenom hela bagen. För du vill inte komma till en utprovning och känna dig stel som en pinne. Tanken är att du ska slå din normala sving, vilket kan vara något besvärligt då nervositet lätt uppstår. Du står ändå och slår inför ett proffs. Se till att värma ordentligt! Då släpper en hel del stelhet och nervositet.

Inne i studion möttes jag av Liam McDougall som flugits in från Taylor Mades anläggning i London där han till vardags arbetar med att göra utprovningar för kunder och tourspelare.

Bild

Liam var supertrevlig och spelade själv en hel del golf, på +1 i handikapp. Vi samtalade rätt mycket under utprovningen, vilket fick utprovningen att kännas riktigt trevlig. Bland annat kom det fram att han varit landslagsman i fotboll för Skottland och spelat Portmarnock på Irland som jag själv skulle iväg och spela.

Liam hade extremt bra koll på det material som Taylor Made erbjuder. En fördel med att göra en utprovning hos ett specifikt varumärke är att utprovaren kan just det varumärkets material mycket bättre än någon generell utprovare som arbetar med många olika varumärken. Liam är den som gör tourspelarnas utprovningar, så han är exceptionellt bra.

Bild

Vilket också visade sig under utprovningen. Vi började med klubbhuvudet Taylor Made Rsi TP Forged. Det gav så bra värden att vi inte testade några andra modeller.
Liam jagade desto mer bland de olika skaften för att hitta ett skaft som var tyngre än normalt för att få ner min svinghastighet och få upp min smash factor.
Till slut föll valet på skaftet Nippon Modus Tour 130 (124 gram) Stiff. Jämfört med mina KBS Tour-skaft så fick jag ut mer kraft överförd till bollen (högre smash factor) vilket ledde till att järnsjuan från Taylor Made gick hela 18 meter längre än min nuvarande Cobra AMP Cell!

Bild

Trots att TM-sjuan har 34 graders loft jämfört med min Cobra som har 31 grader! Något som kommer resultera i att jag kommer kunna slå högre järn (PW-J7) från längre avstånd.
Liam Föreslog att jag skulle spela med J3-PW.

Alla järnen skulle även spelas med tourloft vilket betyder att de loftas ned en grad.
Generellt sett är det för att få en lägre bollbana.

Sedan gick vi in på träklubborna. Driver och spoon skulle testas ut som komplement till järnsetet. Val av driverhuvud föll direkt på det lite mindre huvudet R15 430 och gällande spoonen föll valet på en R15 TP med ett Fubuki J Series 70 gram.

R15 430 spelas bland annat av Sergio Garcia och jämfört med det större huvudet som är 460 cc gav det mindre huvudet lägre spinntal för mig.
Skaftet föll på ett Fubuki J series 16 60 gram vars syfte var att hitta en bollbana som Liam kallade för airplane mode eller lazy flight alltså att bollen först höll sig låg och steg lite senare i bollflykten, jämfört med min gamla Cobra Bio Cell + som tidigt stiger till sin peakhöjd.

Bild

Att vi hittade rätt inställningar visade sig rätt snabbt då FlightScope visade granna siffror och slagen satt som de skulle.

Tyvärr hann vi aldrig gå in på wedgar då utprovningen hittills hade tagit cirka 90 minuter och vi hade 60 minuter avtalat.

Känslan jag tar med mig från utprovningen är att med hjälp av ett riktigt proffs som utprovare och den moderna tekniken som finns att tillgå går det att få ut mer av sin golf än vad jag visste.
Jag fick själv en rejäl boost i självförtroendet efter att ha fått bekräftat från Liam och Flightscope att bollträffen var som den skulle. Vilket också visade sig då jag gick ut och slog två sänkningar helgen efter.

Om ni har tid så skulle jag varmt rekommendera er att göra en utprovning på det här sättet.

Själv ska jag börja spara pengar, för bara drivern i sig med just det skaftet kostade 7900 kronor!

// Johan

Bild
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Intressant inlägg Johan! Får man fråga vad kostnaden blivit för järnen med det skaft du provade fram där?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Albatross
Inlägg: 152
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

Intressant läsning. Kul att man fick vara med på en av sänkningsrondorna


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

MaxP skrev:Intressant inlägg Johan! Får man fråga vad kostnaden blivit för järnen med det skaft du provade fram där?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tror PW-J3 landade på 12.900 ;-
Hela kalaset landade nog på närmare 30k inkl. wedgar, järn och spoon / fw
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Trevlig å intressant läsning. Kul med foton oxå.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:
MaxP skrev:Intressant inlägg Johan! Får man fråga vad kostnaden blivit för järnen med det skaft du provade fram där?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tror PW-J3 landade på 12.900 ;-
Hela kalaset landade nog på närmare 30k inkl. wedgar, järn och spoon / fw
Härligt att ha något att samla till! Synd bara att TM lär hunnit släppa 5 nya drivermodeller tills dess ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Härligt att ha något att samla till! Synd bara att TM lär hunnit släppa 5 nya drivermodeller tills dess ;)
Kul med ett företag som aldrig nöjer sig utan hela tiden vill förbättra sina produkter. Andra märken får man vara glad om de lyckas pressa ur sig något nytt vartannat år ;)

Angående övningsgreener på Bro-Hof så finns det 4 st:
- Vid rangen
- Vid 1:an på Stadium
- 2 st framför slottet

En del kanske tycker att det är dyrt att spela där men man får verkligen valuta för pengarna! 8-)
Skriv svar