För lätta och/eller mjuka järnskaft?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Jag har idag ett järnset Cobra AMP Cell 5-PW med Dynalite 90 Regular-skaft. Jag har inte gjort några seriösa mätningar kring min svinghastighet eller så, men med tracktee-matta på rangen ligger min clubhead speed med min driver runt 100mph om jag räknat rätt. Ett normalt slag med J7 går väl ungefär 150-155m carry.

Jag upplever att jag får lite ojämn bollflykt med mina järn, trots vad som känns som fina och rena träffar. Ibland sticker de väl mycket höger, ibland väldigt högt och ibland rak och fin bollbana, lite om vartannat. Jag förstår dock, som relativ nybörjare, att det kan vara andra faktorer med som påverkar än endast klubbornas skaft, men ville ändå ställa frågan.

Härom dagen provslog jag polarens Wilson FG Tour M3 med S300-skaft och upplevde att alla fina träffar gick precis dit jag siktade, varför denna tanke väcktes inom mig.

Vad tror ni, är järnen för lätta och/eller mjuka för mig?
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag spelar ju också AMP Cell 4-GW men har KBS Tour Stiff skaft.
Jag tror nog att du skulle må bra av styvare skaft. Själva klubbhuvudena bör passa dig utmärkt, förlåtande och med bra höjd i launch angle.
Hårdare skaft skulle nog hjälpa dig med en mer konsekvent bollträff.

In på skaftleverantörernas siter och läs lite om skillnaden på skaften.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Be din Pro/butiken på klubben att skruva ihop en klubba med ett styvare skaft och testa! :)
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Sandstream skrev:Be din Pro/butiken på klubben att skruva ihop en klubba med ett styvare skaft och testa! :)
Jag testade ju dock polarens klubbor med styvare skaft, förvisso bara 10-12 bollar, men upplevde genast en skillnad i precision. Men du kanske menar under översyn av pron, som kan bekräfta skillnaden? :)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

JohanAdministratör skrev:Jag spelar ju också AMP Cell 4-GW men har KBS Tour Stiff skaft.
Jag tror nog att du skulle må bra av styvare skaft. Själva klubbhuvudena bör passa dig utmärkt, förlåtande och med bra höjd i launch angle.
Hårdare skaft skulle nog hjälpa dig med en mer konsekvent bollträff.

In på skaftleverantörernas siter och läs lite om skillnaden på skaften.
Ja klubbhuvudena känns verkligen rätt. Eftersom bollträffen fortfarande är lite "all over the place" så är det förstås vanligt att man får ut okej slag av ganska usla bollträffar. Men jag tror också att styvare skaft skulle hjälpa mig, speciellt när man läser vilken typ av spelare som Dynalite 90 är lämpad för:

Fritte på Dormy:
"Dynalite 90 är ett lättviktskaft som är mjukare och ger en högre bollbana än dynamic gold. Det är helt enkelt ett mycket snällare skaft än dynamic gold. Slår du ca 130-145 meter med din järn 7a och anser själv att ditt tempo är lugnt så hade jag rekommenderat Dynalite 90"

Min sving är ju snarare lite för kort, men förhållandevis snabb, varför beskrivningen känns helt fel för mig.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Senaste 2-3 rundorna så har det fungerat okej med järnslagen och riktningen/bollflykten på dessa, utom en sak - de långa järnen tenderar att skicka bollen cirka 15-20 grader höger mot där jag siktat på de slag då jag klappar på fullsving. Det är främst J5-J7 som detta händer med. Lugnare slag drabbas inte av det på samma sätt och det är inte alltid, men ofta nog för att jag ska tycka att det är ett problem.

Tilläggas skall att denna bollflykt återfinns inte alls med några andra klubbor, varken järn eller metalwoods, så det borde inte ha med svingspår eller dylikt att göra väl?

Vad tror ni? Är det skaftens fel?
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Brunleif
Inlägg: 116
Blev medlem: 24 jun 2014, 14:18

Kan mycket väl vara skaften.
Du bör få en tightare träffbild med för styva skaft än för mjuka.

Har du fortfarande inte skaffat dig ett järn med styvare skaft för test? I sånt fall är det hög tid.
Bor du i närheten av Sundsvall kan du låna ett set av mig.
Jag har några set med bland annat S300, X200, Project X 6.5 och Nippon 1050GH X-stiff skaft.


Edit: Såg att du bor i GBG. Då är det inte så intressant :)
Men då har du Dormy i närheten, där kan du få "låna" ett järnset med dig på banan och testa. Tror du kommer se en enorm skillnad
Driver: Adams Speedline Fast 12LS, Accra Dymatch 2.0 M5 43"
Spoon: Adams Fast 12 13* Fubuki Alpha X-stiff
Trä 5: Nike Covert 17* Kuro Kage X-stiff
J: Mizuno MP58 4-7 MP68 8-PW Royal PX 6.5
W: Callaway X-forged 50, 54, 58
P: TaylorMade Balero Spider
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Brunleif skrev:Kan mycket väl vara skaften.
Du bör få en tightare träffbild med för styva skaft än för mjuka.

Har du fortfarande inte skaffat dig ett järn med styvare skaft för test? I sånt fall är det hög tid.
Bor du i närheten av Sundsvall kan du låna ett set av mig.
Jag har några set med bland annat S300, X200, Project X 6.5 och Nippon 1050GH X-stiff skaft.


Edit: Såg att du bor i GBG. Då är det inte så intressant :)
Men då har du Dormy i närheten, där kan du få "låna" ett järnset med dig på banan och testa. Tror du kommer se en enorm skillnad
Tack för erbjudandet och svaret! Får helt klart fundera på att lösa detta i närtid :)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Även tyngden i skaften påverkar hur man träffar, klubbhuvudena väger ungefär samma oavsett märke.
Så gå till en PRO och testa ut för att få ut det mesta av järnen.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Erikxson skrev:Även tyngden i skaften påverkar hur man träffar, klubbhuvudena väger ungefär samma oavsett märke.
Så gå till en PRO och testa ut för att få ut det mesta av järnen.
Aa okej. Men när ni säger att jag borde gå till en pro, menar ni för att få analys och därefter skaftrekommendationer?

Om det blir byte av skaft eller järn så blir det inte ett helt nytt järnset från hyllan på Dormy, utan snarare ett begagnatset från Blocket med "rätt" skaft och så får mina AMP Cell vara backups, eller så blir det att köpa begagnade skaft, t.ex. dessa om ni tror de kan vara lämpliga?

http://www.blocket.se/stockholm/Nippon_ ... w=3&last=1
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Skriv svar