Att välja putter, face balanced?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
BTB
Inlägg: 100
Blev medlem: 14 maj 2014, 18:54

Ursäkta om det redan finns en liknande tråd - i så fall har jag missat den.
Vill öppna upp för en dialog runt putterval.

Jag har idag en MLA- defender med ett lite tjockare grepp en standard. Jag gillar puttern och den funkar som den ska och ger bra känsla.

För ett tag sedan var jag på Dormy och strosade runt puttercirkeln (Dormy Barkarby) och provade olika putters helt planlöst och provade flera putters som har skaftfästet mitt i putterhuvudet. Gillade verkligen känslan i dessa, framförallt en seemore Si3 ( tror det var namnet) och kom underfund med att den typen av putter kan göra skillnad för mig.
Nu till den stora frågan, har någon på forumet gjort putterbyte till en s.k. face balanced putter efter att ha spelat med en "vanlig" bladputter som funkat ok. Erfarenheter mottages gärna :D
Driver: Cobra King F6 11° Skaft: Aerotech Regular/stiff
3W: Mizuno JPX 850 15°
Järn: Mizuno MP-54 5-PW
Hybrid: Mizuno MP-H4 4, JPX 850 19°
Wedge: SCOR 4161 50°, 54° 58°
Putter: Mizuno MP-A302
Boll: Bridgestone B330 RXS
Hcp: 9,1
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Det du pratar om är en så kallad center-shafted putter. Inte en facebalanced. Att hitta en putter som passar det stroke du vill göra är väldigt viktigt. Därför kan t.ex. en facebalanced upplevas bättre än en tåputter.
BTB
Inlägg: 100
Blev medlem: 14 maj 2014, 18:54

Råkade bli en felskrivning där :? Den jag har idag är är face balanced ( Med en aningens tyngd mot tån) så du har helt rätt Max.Tack!
Det jag har gjort är att mitt stroke idag är mer rakt än tidigare, har flyttat fram vänsteraxeln litegrann. det gör att mitt stroke är mer rakt vilket gör att jag startar bollen rakt eller i alla fall mycket rakare än tidigare men det har också gjort att jag ibland drar bollen vänster om hål. Mi upplevelse var att center shaft "löste" detta. började googla lite och hittade en webbsida, http://www.best-putter.com/choosing-a-putter.html , som resonerar kring val av putter. Min amatörmässiga tolkning stämmer med det jag upplevde när jag testade! Tror det får bli en putter från See more :)
Driver: Cobra King F6 11° Skaft: Aerotech Regular/stiff
3W: Mizuno JPX 850 15°
Järn: Mizuno MP-54 5-PW
Hybrid: Mizuno MP-H4 4, JPX 850 19°
Wedge: SCOR 4161 50°, 54° 58°
Putter: Mizuno MP-A302
Boll: Bridgestone B330 RXS
Hcp: 9,1
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Lite OT kanske men jag upplever att jag missar vänster de gånger jag försöker följa bollen med blicken. Det är ett känt problem som gör att nästan alla proffs väntar en stund med att titta på bollen när den åker i väg. Har testat en ny metod på framförallt korta puttar och vips så sitter de nästan alltid mitt i hålet :)
Skriv svar