Skaftdiskussion

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Brunleif
Inlägg: 116
Blev medlem: 24 jun 2014, 14:18

Köpte en razr fit xtreme med ad-di 7x skaft och får inte upp bollen i luften. Vet inte om det är huvudets fel eller att jag inte orkar slå skaftet riktigt. Oavsett så upplever jag det som betydligt lättare att forma slagen med det här skaftet än de jag haft tidigare.
Driver: Adams Speedline Fast 12LS, Accra Dymatch 2.0 M5 43"
Spoon: Adams Fast 12 13* Fubuki Alpha X-stiff
Trä 5: Nike Covert 17* Kuro Kage X-stiff
J: Mizuno MP58 4-7 MP68 8-PW Royal PX 6.5
W: Callaway X-forged 50, 54, 58
P: TaylorMade Balero Spider
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Brunleif skrev:Köpte en razr fit xtreme med ad-di 7x skaft och får inte upp bollen i luften. Vet inte om det är huvudets fel eller att jag inte orkar slå skaftet riktigt. Oavsett så upplever jag det som betydligt lättare att forma slagen med det här skaftet än de jag haft tidigare.
Di7x är ju ett bra styvt skaft, beroende på din svinghastighet naturligtvis. Jag ligger själv på drygt 108 MPH med drivern och upplever Di6 att vara ett så perfekt skaft det bara kan bli. Precis som du säger är det underbart lätt att även forma slag med drivern helt plötsligt och det blir inga överraskningar i vart klubbhuvudet levereras någonstans.

Så första frågan är vad du har för svinghastighet (hur långt du slår drivern cirkus) och vad för gradantal du har på driverhuvudet?
Brunleif
Inlägg: 116
Blev medlem: 24 jun 2014, 14:18

Jag svingar normala svingar runt 111mph och maxar ut på 115-116. Huvudet är på 9,5 grader. Har testat x-stiff förut men får bättre värden med stiff. Fick bara så bra pris på den här setupen att jag inte kunde låta bli att testa. Alltid velat köpa ett ad-di skaft men de är ju så förbannat dyra. Får kanske gå tillbaka till fubuki skaftet jag har liggandes.
Driver: Adams Speedline Fast 12LS, Accra Dymatch 2.0 M5 43"
Spoon: Adams Fast 12 13* Fubuki Alpha X-stiff
Trä 5: Nike Covert 17* Kuro Kage X-stiff
J: Mizuno MP58 4-7 MP68 8-PW Royal PX 6.5
W: Callaway X-forged 50, 54, 58
P: TaylorMade Balero Spider
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

En väldigt intressant video om skaft som dessutom kommer till slutsatsen att flexen saknar betydelse:
Del 1: https://www.youtube.com/watch?v=HitRUPoKiiM

Intressant att robotarna slår i princip exakt likadana slag med olika skaft men att människan beter sig annorlunda och får olika resultat.

Att lägga tid på att träffa sweet spot verkar viktigare än att byta skaft.

EDIT:
Med ett Titleist D3-huvud (913 antar jag) blev skillnaden i längd mellan det mjukaste och hårdaste skaftet ynka 2 yards, dvs ca 1.8 meter :o
Del 2: https://www.youtube.com/watch?v=ZVZ3PCgxTlw

Del 3, där en annan spelare slår båda skaften ovan med samma huvud och skillnaden blir 3 yards...
https://www.youtube.com/watch?v=N5Z5I8y-uQs
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Nu är jag på en mobil enhet men kan inte kika på videon här. Mäts endast längd? Tar de någon hänsyn till miss i sidled?

Ser fram emot att se detta när tillfälle ges!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

KinG-NothinG skrev:Nu är jag på en mobil enhet men kan inte kika på videon här. Mäts endast längd? Tar de någon hänsyn till miss i sidled?

Ser fram emot att se detta när tillfälle ges!
Ja, det tar hänsyn till sidled också. De använder ett program från Ping.
Brunleif
Inlägg: 116
Blev medlem: 24 jun 2014, 14:18

Äntligen hittat ett nytt skaft som tillåter att jag arbetar bollen! Accra dymatch 2.0 ST70 M5. Då kanske jag kan stoppa ner drivern i bägen igen, kul!
Driver: Adams Speedline Fast 12LS, Accra Dymatch 2.0 M5 43"
Spoon: Adams Fast 12 13* Fubuki Alpha X-stiff
Trä 5: Nike Covert 17* Kuro Kage X-stiff
J: Mizuno MP58 4-7 MP68 8-PW Royal PX 6.5
W: Callaway X-forged 50, 54, 58
P: TaylorMade Balero Spider
Användarens profilbild
Burner
Inlägg: 85
Blev medlem: 09 sep 2014, 10:58

Var köper ni skaft?
Skulle behöva ett stiff till min Cobra AMP 5:a(se bild)..
Bild
// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //
King Cobra Pro CB - Ping i-Series 1/2 Moon - Cobra AMP Driver Special Edition Orange
Brunleif
Inlägg: 116
Blev medlem: 24 jun 2014, 14:18

Jag handlar nästan uteslutande från ebay
Driver: Adams Speedline Fast 12LS, Accra Dymatch 2.0 M5 43"
Spoon: Adams Fast 12 13* Fubuki Alpha X-stiff
Trä 5: Nike Covert 17* Kuro Kage X-stiff
J: Mizuno MP58 4-7 MP68 8-PW Royal PX 6.5
W: Callaway X-forged 50, 54, 58
P: TaylorMade Balero Spider
Skriv svar