Skaftdiskussion

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
slegowitzh
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 maj 2014, 16:37

Tänkte att här kan vi ta alla diskussioner om marknadens golfskaft. Jag är själv ett skaft-freak och gillar att prova olika. Alla frågor och funderingar tar vi här.
slegowitzh
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 maj 2014, 16:37

Har själv beställt lite nya skaft. Har för nuvarande Proforce V2 76X i drivern. Detta är i princip ett järnspett. Vridstyft och relativt tungt. Har kikat på ett motore speeder 7.2X som är lite mindre vridstyft men fortfarande low launch/low spin. Däremot fick jag lite beslutsångest och har försökt ändra min beställning till ett Graphite Design tour AD DI-7x. Får se om det går igenom, det skaftet känns lite mer snällt än de två förstnämnda.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag har själv inte börjat experimentera med skaft.
Mitt första riktiga set var Callaway X-14 med Rifleskaft. Rifleskaftens egenskaper satte jag mig egentligen aldrig in i då det var brorsan som beställde de åt mig direkt från fabrik i samband med collegespel. Nu när jag beställde mitt nya Cobraset valde jag originalskaften i Stiff vilket passar bra.

Vad är ni ute efter när ni experimenterar med skaften?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Skaftporr för den som önskar:

http://instagram.com/kbsgolfshafts#

golfarn
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 maj 2014, 20:37

Har knäckt skaftet till drivern. Någon som kan tipsa om ställe att få det fixat i Göteborgsområdet? Vad kostar det? Går det att laga själv?
slegowitzh
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 maj 2014, 16:37

golfarn skrev:Har knäckt skaftet till drivern. Någon som kan tipsa om ställe att få det fixat i Göteborgsområdet? Vad kostar det? Går det att laga själv?
Beroende på ålder på drivern kan det variera väldigt mycket. Men räkna på minst 1000kr om det inte var något customskaft. Är det ett exotiskt customskaft så får du räkna på minst det dubbla. Är det en äldre driver skulle jag kika på blocket där man kan få huvud+skaft för ett bra pris. Bonus om det är samma sleeve så kan du flytta över skaftet till ditt huvud.
NewUser
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 maj 2014, 12:04

JohanSGF skrev:Vad är ni ute efter när ni experimenterar med skaften?
Att få rätt launch/bollbana och ett skaft som tåler att man någon gång drar till lite extra om det skulle behövas.

Jag slår hyggligt långt (men det finns många som slår längre...) så i min nya driver gick jag lite mer på riktning och gick upp till ett något tyngre skaft. Det är alltid en avvägning av vad man är ute efter (längd/slå rakt).
slegowitzh
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 maj 2014, 16:37

NewUser skrev:
JohanSGF skrev:Vad är ni ute efter när ni experimenterar med skaften?
Att få rätt launch/bollbana och ett skaft som tåler att man någon gång drar till lite extra om det skulle behövas.

Jag slår hyggligt långt (men det finns många som slår längre...) så i min nya driver gick jag lite mer på riktning och gick upp till ett något tyngre skaft. Det är alltid en avvägning av vad man är ute efter (längd/slå rakt).
Exakt vilket skaft blev det? När du säger tungt hur tungt är det? Har själv aldrig varit över 76g i drivern tänkte om du är uppe på 80+ och nosar är jag intresserad av att höra hur det känns :)
NewUser
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 maj 2014, 12:04

Tyvärr, det blev ett för mig tyngre skaft på 74 gram, Diamana D+ (S). Har i 20 år kört med skaft på 60-64 gram (ProLite 35S, ProLaunch Red X, Motore F1 65 S t.ex.) men denna gången blev det då något tyngre, kanske på grund av "loft up"-konceptet ifrån TaylorMade då jag ändå vill ha en någorlunda låg bollbana.

Första rundan imorgon med den nya så det skall bli intressant att se om den funkar lika bra som vid utprovningen...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Återkom gärna med rapport! Gärna på både skaft och bana!
Skriv svar