Recension - Golfkikare Pinfinder WP 4th Generation

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Nu känner jag att jag använt min kikare tillräckligt mycket för att skriva en recension om den.

Model: Pinfinder WP 4th Generation
Pris: 2295 på Out-of-bounds.se
Mått: 106 x 73 x 41 mm
Vikt: 195 gram
Beskrivning: "Mäter avstånd från 4,5 meter upp till 900 meter. Kikaren stänger av sig automatiskt efter 10 sekunder efter att man slutat använda den.Flaggsökarläge finns för att enkelt kunna mäta avstånd till flagga."

Bild

Recension: Det första jag vill säga är att jag med hjälp av kikaren har lyckats hitta ett mycket bättre spel in mot greener. Att kunna veta exakt hur långt det är till pinnen, och samtidigt lära sig exakt hur långt klubborna går ger dig mycket större chanser att få putta för birdie, än att spela utan kikare eller med andra GPS-tillbehör. Men det är ju generellt sett för alla kikare.

Det man kan recensera antar jag är förstoringen, alltså optiken. Hur lätt den hittar pinnen, med och utan prismor. Batteritid, och känsla.
Jag har haft möjligheten att jämföra den mot både värstingar från Bushnell och enklare modeller från Nikon och Pinfinder lägger sig verkligen mellan dem två.

Förstoringen tycker jag är tillräcklig för att kunna skjuta mot flaggor upp till 220 meter, men ska man skjuta mot längre flaggor än så tror jag man behöver en bättre förstoring eller en riktigt stadig hand, vilket inte jag har.

Kikaren har en inbyggd funktion att hitta prismorna eller flaggan vilket är riktigt bra för då behöver du inte hitta siktet exakt. När du siktar med den kommer det upp en liten ruta i siktet, och så länge du har flaggan / prisman i den rutan får du avståndet. Det är mycket viktigt att din golfkikare har en sådan egenskap. Jag skulle inte köpa en utan det. Jag tycker dock att Pinfinder har något svårt att hitta rätt när det är helt vindstilla, då blir pinnen något för smal att sikta mot. Men så länge det blåser lite hittar den alltid själva flaggan.

Batteritiden blev jag först rätt besviken över, för efter att ha använt den ett par rundor började den direkt skrika efter nytt batteri. MEN det visade sig att batteriet som medföljde var av kass kvalitet, så nu när jag har bytt till ett bättre batteri från ett välkänt fabrikat har det funkar hur bra som helst.

Storleken på kikaren tycker jag är helt OK. Jag vill gärna ha den lite större för att få ett stabilare tag om den. Men det är en balansgång för du vill ha en som är smidig som går ner i facken i bagen förstås. Känslan är dock att den är helt OK stor, lagom.
Jag har testat den i både vind, vatten och solsken och känslan är att den är av bra kvalitet och gör sitt jobb, utan något extra lull-lull.

Köp: Rekommenderas!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Tack för en bra recension! :)

Att spela utan kikare är att ge bort slag.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

När du jämfört med värre modeller, är det så att du ser att de kunde vara värda skillnaden i pris?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

MaxP skrev:När du jämfört med värre modeller, är det så att du ser att de kunde vara värda skillnaden i pris?
Ja du sparar tid och kraft.



Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skriv svar