Hjälp angående nytt järnset!

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
GolfPonta
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 jul 2015, 17:15

Hej alla!

Jag skulle behöva lite hjälp nu när ett nytt järnset ska inhandlas, först lite om mig.

Jag har tog grönt kort förra året och köpte då ett nytt set med Ping G20 järn. Det är först iår jag har börjar spela men jag har alltid haft en ganska bra bollkänsla. Så från i början av sommaren har jag gått från 34 i handikapp till 18 som jag ligger på idag. Jag registrerar alla mina rundor som och jag går och lägger inte bollen på bättre lägen utan räknar alla slag. Och jag sänker mig fortfarande på de flesta rundor.

Jag kan inte på något sätt säga att mina G20 är dåliga men när jag testar andra klubbor med mindre sula känns det bara så mycket bättre. Sedan vill jag ha en klubba att jobba med, mina G20 hjälper mig för mycket...

Kompisar, kollegor, familj osv. som spelat golf under längre tid tror jag kommer sänka mig bra mycket mer innan säsongen är över. Problemet jag står inför nu är att jag vill köpa ett set som jag inte känner efter ett halvår att det är för enkelt. Utan jag vill ha något att jobba med. Så jag vet inte om man kan hoppa ner på en klubba som:

Titlets CB 714
Nike Pro blades
Mizuno Mp-5

eller om jag ska gå emot en klubba som.

Nike Pro Combo
Mizuno 54

Jag är 21 år idag och är väldigt aktiv så jag har rörligheten och kommer nog även ta ett par lektioner när det börjar bli trögt att sänka sig. Ett annat problem jag har är att jag är vänster spelare och har därför inte samma utval som majoriteten av er andra :D

Jag får tacka på förhand :)

Pontus
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Nu är jag dålig på Nikes respektive Mizunos modeller. Men jag hade på min höjd rekommenderat Titleist AP2 innan CB för en spelare i din sits. Du må slå bollen bra och ha bra drag i trasan men gör det inte onödigt svårt för dig. Därtill så har Titleist exakt samma utbud i vänster som höger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Jag gjorde lite samma sak. Jag hade ett d100 set från wilson men tyckte det hjälpte för mycket. Jag gick ner till ett set väldigt svårspelade klubbor, Pi7 från wilson när jag hade hcp 15 kanske. Då började jag spela på järn som kanske var lite för svåra och det blev något steg tillbaka i längd och sikte. Men nu när jag vant mig mer vid att spela klubbor som gör med bollen vad jag försöker göra har mitt spel verkligen kommit att utvecklas.

Jag tycker själv inte att en kan ta för svåra klubbor för tidigt om du har tålamod med dig själv och låter det ta lite tid. Så köp en klubba enbart på känslan och det visuella. För mig är klubbans utseende välfigt viktigt, när jag tar den från bagen och när jag adresserar vid bollen.

Därför är det svårt att tipsa om ett järn till någon annan. Du får prova dig fram! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Taylormade har också ett stort utbud av järn så glöm inte att kolla dem :)
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Känner mig lite skyldig att ge mina två cent gällande detta ämne. Jag själv gjorde precis valet att sälja mina Cobra AMP Cell med regularskaft (Dynalite 90) då jag upplevde exakt samma problem som du, nämligen att fullsvingar med J5-J7 gick allt från en aning höger till att gå 20-30 grader höger och raka vägen av banan och ut i vatten/oob/whatever. Detta med en fin, kontrollerad sving och bollträff. Då bestämde jag mig för att jag var tvungen att byta järn. Och varför inte passa på att skaffa lite bättre grejer, när man ändå utvecklats ganska mycket under säsongen?

Sagt och gjort. Jag sålde mina och började leta efter andra järn. Hittade ett bättre begagnat set Mizuno MP-58 som är en "player's cavity back" med några år på nacken. Slog några hinkar på rangen och allt kändes kanon. Man förstod direkt det folk pratar om, den smöriga känslan vid fina träffar mitt i sweetspot. Men sedan när jag premiärspelade på banan insåg jag snabbt hur krävande de smala sulorna var när det kom till bollträffen. Mina styrkor ligger i precision och inspel samt ibland även putting och utslag (de två senare kommer och går..) men INTE i bollträff. Så det var därför jag insåg hur mycket vatten jag tagit mig över huvudet med dessa järn. De formligen äter gräs om du träffar mark minsta lilla före bollen, som jag gör relativt ofta. Med ett GI-järn kan man ju komma undan med det eftersom den har högre Bounce och framför allt större sula som inte gräver sig ner lika lätt, och den träffar ändå bollen helt okej.

Så jag valde att, efter två 18hålsrundor där ungefär hälften av järnslagen från gräs var orena och misslyckade, sälja mina "nya" järn igen. Och nu i helgen kommer jag att skaffa något som är ett mellanting mellan mina gamla AMP Cell och dessa smala, svårspelade skönheter. Det lutar åt Cobra S2 Forged som är en smidd klubba med bredare sulor än många andra cavitybacks, och med lite mer offset, men fortfarande inte rena game improving Irons. Har ett sett på G, men vi får se hur skicket är när jag väl åker och tittar på dem på söndag.

TL;DR: Jag uppgraderade till svårare järn än vad min bollträff mäktade med och det gav negativ effekt för mitt spel och kommer nu att nedgradera igen till något lättare, mer lämpligt för mig, utan att återgå helt till nybörjargrejer.

Lycka till!
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Kan hålla med hollowind här. Jag spelar med en hyfsat bra och jämn bollträff. Det som gör att jag missar är att jag släpper iväg bollen från startlinjen. Jag sprider rätt mycket. Men skulle aldrig kunna byta till en bredare klubba då jag har svårt att slå bra slag med en klubba som inte alls faller mina ögon i smaken.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
GolfPonta
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 jul 2015, 17:15

Tack för alla svar! Ni får gärna fortsätta berätta om era erfarenheter för att hjälpa andra, för fler än jag sitter i denna sits.

Jag har bestämt mig för att åka till dormy eller något annat ställe som låter mig testa flera klubbor och se till att slå rejält många bollar och köra på känsla, kanske jag får känslan att jag kan arbeta mer ett par svårare järn.

Jag återkommer med svar. En fråga baga åker till USA nu i en månad ska man satsa på att köpa
Klubbor där, någon med koll?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

GolfPonta skrev:Tack för alla svar! Ni får gärna fortsätta berätta om era erfarenheter för att hjälpa andra, för fler än jag sitter i denna sits.

Jag har bestämt mig för att åka till dormy eller något annat ställe som låter mig testa flera klubbor och se till att slå rejält många bollar och köra på känsla, kanske jag får känslan att jag kan arbeta mer ett par svårare järn.

Jag återkommer med svar. En fråga baga åker till USA nu i en månad ska man satsa på att köpa
Klubbor där, någon med koll?
Customfit. Inget annat om du ska köpa nya klubbor som inte är begagnade. Rekordet är 12 meter hos en spelare som vi tog från standardklubbor till "rätt" specc.

Angående USA så skulle jag säga att förtjänsten är minimal. Speciellt med tanke på att dollarn är väldigt stark.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar