Märken som pumpar ut nya modeller

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
slegowitzh
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 maj 2014, 16:37

Jag har nästan börjat tappa allt mitt förtroende för TaylorMade. Se bara till deras driver utbud i år. De börjar med att släppa en riktigt bra linje med drivers. Två olika modeller, en dyrare och en billigare. Sedan en TP-version av SLDR. Sen när dessa inte säljer som de tänkt sig (egen tanke?) så väljer de att skicka ut ytterligare två modeller på marknaden. En version av SLDR utan skruvbar hosel till samma pris som Jetspeed. Och sedan en vit SLDR som har samma egenskaper som originalmodellen. Budgetversionen av SLDR bör konkurrera ut Jetspeed? Varför köpa jetspeed när man får en budget-SLDR till samma pris?

Hur tänker man som företag när man konkurrerar ut sina egna klubbor? Jag känner att om man måste pumpa ut så här många olika modeller på en säsong (tänk på att säsongen knappt börjat än) har man inte en bra produkt från första början. Varför inte bara nöja sig med SLDR i grå och vit samt en TP modell. Sen har vi Jetspeed till den som vill ha en bra driver men inte vil lägga ut 3995/4995.

Så innan säsongen ens har börjat har ni TaylorMade fans 6 olika drivers att välja mellan. Kanske lite väl hårt att sortera dem efter färg men jag väljer att göra det eftersom dom inte släppte den vita och gråa samtidigt. Lider med er som köpt den gråa som egentligen ville ha en vit men inte trodde den skulle komma i vitt eftersom försäljaren sa det. Sedan finns även deras minidriver som jag kikat lite närmare på. Denna är i princip omöjlig att slå opeggad och bör därför räknas som en driver, denna finns i vanlig och TP version. Därmed är det egentligen 8 olika drivers att välja mellan och vi är endast i maj ännu.

1. SLDR-grå
2. SLDR-vit
3. SLDR TP-grå
4. SLDR TP-vit
5. SLDR Budget
6. Jetspeed- grå

Vad känner ni angående det här och tror ni det kommer komma ännu fler modeller innan säsongen är slut eller är de nöjda nu?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag kan bara hålla med, TaylorMade är absolut värst men även Callaway har lyckats ett par gånger.

I vilket fall som helst förstår jag inte hur de lyckas eller kan motivera att släppa så pass många klubbor under säsong (oftast utan att oss shopägare vet om det också). Jag har pratat med ett par TaylorMade-säljare och de skyller på hur fort utveckligen går framåt, vilket jag ser som självklart skitsnack. Så det finns helt klart en anledning till att jag personligen aldrig kommer att sälja TaylorMade.
slegowitzh
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 maj 2014, 16:37

Instämmer helt. Vi har TaylorMade i shoppen dock valde vi att skippa budget-SLDR. Man får välja antingen den eller jetspeed, meningslöst att försöka sälja båda. Själv älskar jag Titleist för att de kör med sina två drivers, en tour och en snällare. Tycker fler märken borde ta efter där, eller snarare gå tillbaka dit. Callaway har "bara" 4 modeller i år (hittils iaf).
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kan det vara en strategi från TM att försöka ta så mycket plats som möjligt i shoppen med de olika modellerna och på så vis putta ut någon konkurrent?

I livsmedelsbranschen är det ju en känt faktum att det gäller att få så mycket hyllplats som möjligt jämfört med sina konkurrenter.

Jag tycker redan det är svårt att hålla reda på alla olika versioner. Jag själv upptäckte att den TM-boll jag beställt är en äldre modell och inte längre finns i sortimentet. Hur kan man göra nya prylar heeeela tiden!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Det sättet har jag aldrig tänkt på. Intressant tanke, verkligen. De borde däremot inse att de skjuter sig själva i foten då majoriteten av de shopägare och medelgolfare jag känner alla hyser ett agg mot att veta att det när som helst kan komma en ny driver. Jag tycker att Cobra gör det dåligt som byter årligen, men det är ju som sagt inget i jämförelse.
NewUser
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 maj 2014, 12:04

Om man inte är en sådan som köper en klubba första dagen den släpps så borde man väl som konsument enbart vara tacksam för att de släpper 6 (8) modeller då det rent teoretiskt borde vara lättare att hitta en som passar. Sedan tycker jag personligen att det är trams med olika färger men tydligen säljer det klubbor.

Har egentligen aldrig varit någon TaylorMade-fan men nu är det en SLDR 430 på väg mot min bag...
Skriv svar