Modifiering av järnklubbor

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
SheeiZu
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:49

Tänkte att det kan vara bra med en samlingstråd där man kan ställa allmänna frågor kring att modifiera sitt järnset.

Min fråga lyder;

Jag har införskaffade mitt första "egna" järnset lite på vinst och förlust i slutet på förra säsongen. Efter ha vant in mig i det och även förbättrat min sving (skapat mer kontinuitet) tror jag att jag egentligen bör justera lien för att klubborna ska passa mig bättre.

Är detta något som kan göras på "befintliga klubbor" eller måste klubborna isåfall custom-beställas redan från början? Om det går att fixa detta, hur mycket brukar en klubbmakare ta per klubba/ett set på 7 klubbor?

Klubborna är av modellen Cleveland CG16 ifall detta skulle spela någon roll.

Hoppas att få se tråden växa med andra spännande frågor!
Driver - Cleveland Classic XL 10,5*
Fw -
Hybrid - Cobra Baffler, 17* Tour AD S-Flex
Järn - Cleveland CG16 4-PW
Wedgar - Vokey 52,56 & 60*
Putter - Cleveland Classic no. 10
Boll - Callaway HX Hot Plus
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Att ändra loft och lie görs enkelt i en "loft-och-lie-maskin" som de flesta shoppar har, även klubbmakare naturligtvis.
Skulle det vara jag som gjorde det skulle jag ta runt 50kronor per klubba eller ett paketpris för samtliga, det är i tid inte allt för mycket jobb eller för svårt. Dock behöver du ju prova ut vilken lie som gäller och det kan gå på ett par hundralappar också.

Hoppas det hjälper!
SheeiZu
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:49

Tackar för svaret, då vet jag att det är en möjlighet iaf!

Följdfråga; Angående bocka upp/ner loften, hur många grader brukar man säga att det är möjligt där? Känner själv att jag har ett glapp och skulle vilja bocka upp en klubba/ner en annan 2 grader för att det ska kännas bra rent psykologiskt.
Driver - Cleveland Classic XL 10,5*
Fw -
Hybrid - Cobra Baffler, 17* Tour AD S-Flex
Järn - Cleveland CG16 4-PW
Wedgar - Vokey 52,56 & 60*
Putter - Cleveland Classic no. 10
Boll - Callaway HX Hot Plus
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

2° upp eller ner i från vad den tillverkas går det att göra säkert. Mer än det är lite av en gamble om vi säger så.
kimlidberg
Inlägg: 112
Blev medlem: 25 maj 2014, 10:36
Ort: Gävle

Jag har funderat på att ändra min lie lite men efter omtanke så låter jag det vara!

Vore kul att veta däremot... om man ändrar lie och är missnöjd, går det att återställa sen utan att det förstör klubborna?
Driver: Nike Vapor Pro 9.5°
FW: Nike Vapor Flex 15°
Järn: Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper X Stiff
Wedgar: Nike VR Forged 52° / 56°
Putter: Nike Method Mod-30 SuperStroke Slim 3.0

#teamnike #motscratch
Brunleif
Inlägg: 116
Blev medlem: 24 jun 2014, 14:18

Det beror lite på hur mjukt stål du har i klubborna hur mycket du kan ändra dem.
En tumregel är iaf att kan du bocka dem åt något håll kan du bocka åt andra också.
Mina klubbor är väldigt mjuka och av den anledningen ändras lie&loft ganska rejält på 20 rundor.

Jag tycker absolut att du ska ta dina klubbor och göra en lie justering som passar dig om det är möjligt.
Driver: Adams Speedline Fast 12LS, Accra Dymatch 2.0 M5 43"
Spoon: Adams Fast 12 13* Fubuki Alpha X-stiff
Trä 5: Nike Covert 17* Kuro Kage X-stiff
J: Mizuno MP58 4-7 MP68 8-PW Royal PX 6.5
W: Callaway X-forged 50, 54, 58
P: TaylorMade Balero Spider
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Brunleif skrev:Mina klubbor är väldigt mjuka och av den anledningen ändras lie&loft ganska rejält på 20 rundor.
Får man fråga vad det är för klubbor du har?

Hur är det med "vanliga" järnklubbor, som de jag har tex, när skulle de behöva kontrolleras?
Brunleif
Inlägg: 116
Blev medlem: 24 jun 2014, 14:18

Jag rekommenderar alla att kontrollera lie och loft i vart fall i början av varje säsong. Ännu viktigare blir detta när klubborna är smidda då de har mjukare stål i sig än gjutna.
Du som har helt nya gjutna klubbor kan nog känna dig lugn den här säsongen ut dock.

Om du inte slår dem i träd eller backen i vredesmod vartannat hål. :lol:
Driver: Adams Speedline Fast 12LS, Accra Dymatch 2.0 M5 43"
Spoon: Adams Fast 12 13* Fubuki Alpha X-stiff
Trä 5: Nike Covert 17* Kuro Kage X-stiff
J: Mizuno MP58 4-7 MP68 8-PW Royal PX 6.5
W: Callaway X-forged 50, 54, 58
P: TaylorMade Balero Spider
Skriv svar