Vi verkar få se dyrare klubbor framöver

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Detta låter absurt och jag tror det först när jag ser det ärligt talat. Detta skulle alltså placera Titleist drivers 915 som i år varit bland de dyraste till de absolut billigaste premiumdrivers som finns på marknaden. Dessutom vet jag att bland annat Cobra för ett par år sedan var stolta över att kunna erbjuda sina drivers en tusenlapp billigare (tror det var med AMP-serien de gick ner från 4000 till 3000). Detta går alltså rakt emot det.

Att deras "rymdteknik" driver blir lite extra dyr, det är en sak. Men att man ska höja såhär mycket är att skjuta sig i foten vad jag kan se.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Har mycket svårt att se att TaylorMade M1 skulle komma att kosta 6.000:-. R15 låg runt 4.500:- när den kom och har enligt uppgifter här på SGF sålt dåligt world wide.

Skulle mina utslag bli 20 meter längre och rakare skulle jag lätt betala 6.000:- men jag tillhör garanterat en liten grupp av konsumenterna.

Jag säljer själv hemelektronik och tillverkarna av TV gjorde något liknande i våras. De lanserade nya modeller och justerade för dollarn = rejäla prishöjningar. De nya modellerna sålde extremt dåligt jämfört med tidigare år.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Getinthehole skrev:Är det verkligen rätt väg att gå att höja priserna ganska rejält på klubbor och tro att man kommer få in mer pengar än att sälja billigare och i större volymer?
Nog tror jag att golfklubbor är känsliga för prishöjningar, d.v.s. att man tappar mer omsättning genom minskad efterfrågan än man täcker upp genom det ökade priset. Vilket, om mitt antagande stämmer, gör att det är en dålig idé med generiska prishöjningar.

Men om deras inpriser höjs (baserat på dollarn och åtgärder mot allmänt sämre lönsamhet) från deras leverantörer, är det klart att det kommer att vara svårt för Dormy att fortsätta den fina lönsamhetsutveckling de uppvisat de senaste åren om de höjer i linje med leverantörerna. Alternativet är ju att behålla ungefär samma utpriser som tidigare, men det äter förstås rakt av från deras vinstmarginaler. En klurig sits för dem, helt klart. Om vi inte får se en kraftig efterfrågeökning från svenska golfare under nästa säsong förstås, då problemet kanske löser sig genom ökad volymefterfrågan.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Är det endast pro versionerna så gör det inte mig något.

Höjer alla tillverkare priset så har man inte ens något val.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:Är det endast pro versionerna så gör det inte mig något.

Höjer alla tillverkare priset så har man inte ens något val.
Troligen lär alla modeller bli dyrare, för inte skulle Cobra t.ex ha ett glapp på 3000kr mellan promodellen och den"vanliga".


Sent from my iPhone using Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Getinthehole skrev:Är också tveksam. Men samtidigt känner jag varför skulle Dormy typ ljuga? Dom har ju säkert redan full koll på vilka modeller som kommer och vilka priser som blir?
Pratade med Cobras CS i går. De sa att på måndag ska de på sin första presentation för de nya klubborna. Innan dess kunde de inte svara på prissättningen i Norden. Med andra ord låter det som att Dormy baserat det på rykten från USA.


Sent from my iPhone using Tapatalk
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

MaxP skrev:
trippelhej skrev:Är det endast pro versionerna så gör det inte mig något.

Höjer alla tillverkare priset så har man inte ens något val.
Troligen lär alla modeller bli dyrare, för inte skulle Cobra t.ex ha ett glapp på 3000kr mellan promodellen och den"vanliga".


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skulle inte förvåna mig
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

När jag var i out of bounds butik och pratade med ägaren sa han samma sak. Hans inköp från USA skulle inför nästa säsong bli rätt mkt dyrare. Tror han pratade om 20-30%.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Så vi kommer se all utrustning dyrare då, man ska med andra ord köpa på sig nu då ;)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Rykten i USA säger tydligen att de nya cobramodellen med drivers ska vara snäppet över nuvarande Flyz+. Den serien ska tydligen leva kvar och då gissar jag att även billigare serier gör det. Smått orimligt att ha fyra modeller av drivers om inte ännu fler kanske....


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar