MyGolfSpy-tester

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Golfspy.com är ju en jäkla bra site, så jag tycker vi ska ha en tråd där vi länkar till aktuella tester och där vi kan diskutera resultaten.

2015 Most Wanted Game-Improvement Irons
http://www.mygolfspy.com/best-game-impr ... rons-2015/

Vinnaren, någon som testat Taylor Mades RSi1?
Bild

Någon som spelar med några av de andra järnen? Jag är något förvånad att t.ex Srixon får bättre resultat än Titleist i ett sånt här test. För min del sitter väldigt mycket i varumärken, och Titleist står för kvalitet och bra grejer för mig. Men de lever kanske på gamla meriter.

Jag tycker definitivt att Srixon är de snyggaste att se på av testade järn...
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Intressant poäng du pekar ut med titleist, kan det ha att göra med faktumet att många märken har starkare loft. Tror inte titleist brukar vrida ner loften lika mycket i som många andra märken?
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Nu var det väl inte bara längden på slagen man mätte?

Har två kompisar med lite högre hcp som köpt dessa järn i år. De verkar väldigt nöjda. Ska se om jag kan prova dem vid tillfälle.

Sajten heter för övrigt MyGolfspy: http://www.mygolfspy.com/ :)
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Problemet med ett sånt här test är ju att de kör med standardskaften från varje tillverkare. Nån som är seriös provar ju ut sina klubbor innan man köper dem och då blir det sällan standardskaftet. Har man inte samma skaft så säger ju denna jämförelse inte så mycket då enligt mig det är skaftet och svingvikt som spelar mest roll för en järnklubba beter sig.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sant, de mäter mer än bara längd. Tyckte det lät som de var rätt bra mätpunkter i just det här testet.
Det går ju att göra en hel del med rätt skaft till rätt gubbe. I det här testet har de tagit stiff / reg som enda custom-punkt.

Tanken är nog att det ska vara ett konsumentverket-test med så mycket standard specs som möjligt för att passa så många som möjligt.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

obe skrev:Problemet med ett sånt här test är ju att de kör med standardskaften från varje tillverkare. Nån som är seriös provar ju ut sina klubbor innan man köper dem och då blir det sällan standardskaftet. Har man inte samma skaft så säger ju denna jämförelse inte så mycket då enligt mig det är skaftet och svingvikt som spelar mest roll för en järnklubba beter sig.
Även om du har en poäng så tror jag att Johan har helt rätt i det han säger. Majoriteten av spelare än idag kommer fortfarande inte att genomföra en full custom fit för sina järn, tyvärr. Och då är ett test där man bara väljer mellan R300 och S300 blir helt plötsligt ganska rättvist då.

Detta är ju "Game Improving Irons" och de faller ofta på medelgolfaren här i Sverige, dessa golfare skulle jag säga är personerna som tycker sig göra ett klipp på Dormys REA eller liknande utan att bry sig mer i det.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Problemet är väl att det är mänskliga faktorn som avgör test av golfklubbor.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Erikxson skrev:Problemet är väl att det är mänskliga faktorn som avgör test av golfklubbor.
Visst är det ju så. Men den faktorn kommer ju alltid att vara med i ekvationen oavsett vad.

Jag har haft turen att se TPIs "Iron Byron"-maskiner slå golfbollar och hur häftigt det än är så är det inte realistiskt.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag skulle tro att 80-90% av dem som köper spelförbättrande set klarar sig alldeles utmärkt med standardskaften. Många slår nog bara några enstaka slag med dem på tex Dormy och går sen och betalar. Rätta mig gärna om jag har fel :)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Nu har MyGolfSpy testat och jämfört Taylor Made M1 vs Cobra King Ltd...

Ett både enkelt och avancerat test där du kan justera dina egna svingparametrar för att få fram ett resultat om vilken som passar dig bäst.

http://www.mygolfspy.com/cobra-king-ltd ... ormade-m1/
Skriv svar