Loft på olika modellserier

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Upplever att jag slår lite kortare med mina nya järn men har inte funderat så mycket på anledningen förrän i dag. Satte mig och jämförde mina nya järn med de gamla samt RSi 1 (mycket spelförbättrande).

Som ni kan se i bilden nedan skiljer det en hel del mellan de olika serierna. Det fick mig dessutom att tänka på att man ibland på banan frågar medspelare efter ett utslag vilken klubba de använde. Den informationen är, har jag insett nu, rätt meningslös eftersom det kan skilja en hel klubba eller mer i loft om man inte har samma modell.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Precis, det verkar ju som att klubbtillverkarna strongloftar klubborna mer och mer för att man ska "tro" att dom går längre. Detta är enbart en känsla jag har utan att kollat på statistik, men nog känns det allt att dom är mera strongloftade jämfört med tidigare.

Men att det skilde så mycket mellan ett MB och ett CB järn skulle jag aldrig kunna tro. Ser inte varför heller? Är det för att det är svårare att slå ett MB järn därför man försöker behålla lite loft?


Kollade lite på Mizunos loftning av järn, och där verkar dom hålla samma loft på MP-54, 64, 4, 5 och 25. Kollade dock inte fler heller så dom verkar köra med den loftningen rakt igenom.

Bild
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Mattisson
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 dec 2014, 14:23

Mizuno har starkare loft på sina JPX modeller. J4 ligger på 22 graders loft och 38,25 i längd.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Mattisson skrev:Mizuno har starkare loft på sina JPX modeller. J4 ligger på 22 graders loft och 38,25 i längd.

Mao så är JPX j4 lika med en j3 i MP serien. Gör man så för att spara ner en klubba? Att slippa ha en J3, eller är det för att folk tror att j3 är omöjliga att slå?
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Mattisson
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 dec 2014, 14:23

Erikxson skrev:
Mattisson skrev:Mizuno har starkare loft på sina JPX modeller. J4 ligger på 22 graders loft och 38,25 i längd.

Mao så är JPX j4 lika med en j3 i MP serien. Gör man så för att spara ner en klubba? Att slippa ha en J3, eller är det för att folk tror att j3 är omöjliga att slå?
Finns säkert många olika motiveringar. Den vanligaste jag har hört är att. Iom att de nya spelförbättrande klubborna är så mycket lättare att få upp i luften, så måste man ändra loften för att klubban ska bete sig som man förväntar sig av dem. Alltså hade en spelförbättrande j7 haft ett klassiskt j7 loft så skulle den klubban gå så högt att man inte skulle uppfatta den som en j7.

Den syniskt lagde kan naturligtvis fråga sig varför man då även gör skaften längre, med tanke på att längre skaft används för att man ska få tillräckligt med klubbhastighet att få lägre loftade klubbor att lyfta ordentligt.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Ja TaylorMade och Cobra är kända för strongloftning, att det är vanligare på de modeller som säljs mest är kanske inte heller så konstigt. Det mest idiotiska i hela grejen är att de flesta stora märken som ett resultat har fått sluta sälja J4 för herrar och j5 för damer med beskrivningen "Den är så svår för spelarna att få att lyfta" - ja, tro fan det när det är en j3 de håller i egentligen.

Man kanske borde byta till ett spelförbättrande set ändå....
Mattisson
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 dec 2014, 14:23

Det ska sägas att min gamla j3 från 90talet med 21 graders loft inte är jättelätt att slå med, och även om jag inte ska svära på det, så kan jag inte minnas att det var ofta någon drog fram de klubborna annat än på tee.

Det hade varit häftigt om något bolag producerade ett superspelförbättrande järnset med "klassiska" loft. Tror inte det skulle vara någon försäljningssuccé dock.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mattisson skrev:Det ska sägas att min gamla j3 från 90talet med 21 graders loft inte är jättelätt att slå med, och även om jag inte ska svära på det, så kan jag inte minnas att det var ofta någon drog fram de klubborna annat än på tee.

Det hade varit häftigt om något bolag producerade ett superspelförbättrande järnset med "klassiska" loft. Tror inte det skulle vara någon försäljningssuccé dock.
Jag tror att Ben Hogans nya järnserie följer en mer gammalmodig loftning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

MaxP skrev:
Mattisson skrev:Det ska sägas att min gamla j3 från 90talet med 21 graders loft inte är jättelätt att slå med, och även om jag inte ska svära på det, så kan jag inte minnas att det var ofta någon drog fram de klubborna annat än på tee.

Det hade varit häftigt om något bolag producerade ett superspelförbättrande järnset med "klassiska" loft. Tror inte det skulle vara någon försäljningssuccé dock.
Jag tror att Ben Hogans nya järnserie följer en mer gammalmodig loftning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dom säljer dom från 20 grader till 63, så det beror lite på hur man ser på det. Sen skulle jag inte kalla dom för direkt superspelförbättrande järnklubbor.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

donballe skrev:
Dom säljer dom från 20 grader till 63, så det beror lite på hur man ser på det. Sen skulle jag inte kalla dom för direkt superspelförbättrande järnklubbor.
Jag missade delen med superspelförbättrande. I min bild av spelförbättrande klubbor tycker jag däremot att det rimmar dåligt med breda sulor, mycket vikt långt ner och lite loft....
Skriv svar