Därför valde jag bort spelförbättrande klubbor

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Bytte mina TM CB-järn mot TM MB-järn (bladklubbor) för ett tag sedan. Har sen dess funderat på varför jag bytte och om jag inte borde gå tillbaka till tex TM RSi 2 eller kanske Titleist AP2.

Rent logiskt borde jag spela bättre med en enklare klubba eftersom jag inte är någon större talang med perfekt bollträff men hur jag än vänder och vrider på det ser jag mest fördelar med att fortsätta med mina bladklubbor. De flesta resonerar något i stil med "Klart man vill skjuta så lågt som möjligt och ta alla hjälp man kan få" men det gör inte jag.

Bladklubbor ger en otrolig feedback och träffar du inte bollen perfekt vet du om det direkt och bollen kommer att gå kortare.
Men när man träffar i sweeten och bollen landar på green är det för mig personligen mer värt än en sänkning av mitt hcp. Känslan värmer i hela kroppen och jag upplever det som ett riktigt golfslag.

När jag står på rangen kommer jag inte undan med några halvdana träffar utan vet hela tiden exakt vart på bladet bollen träffar. Det tycker jag är en fördel i träningen.

En annan fördel som jag upplever med bladen är att bollen stannar snabbare på green istället för att landa och rulla av.

Vad säger ni om mitt resonemang, tänker jag fel? :)
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Du tänker fel :lol:

Nedå. Känns d rätt för dig så e d rätt. Ditt val. Dock så vill jag själv göra d så lätt förmig själv som möjligt, men det beror nog på att jag e rätt så kass hhaha
Men förstår dig å varför du väljer spela med d klubborna. Hade jag kunnat de så hade jag oxå gjort d. Kanske inte just den modellen men nästan :)
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Sandstream skrev:Bytte mina TM CB-järn mot TM MB-järn (bladklubbor) för ett tag sedan. Har sen dess funderat på varför jag bytte och om jag inte borde gå tillbaka till tex TM RSi 2 eller kanske Titleist AP2.

Rent logiskt borde jag spela bättre med en enklare klubba eftersom jag inte är någon större talang med perfekt bollträff men hur jag än vänder och vrider på det ser jag mest fördelar med att fortsätta med mina bladklubbor. De flesta resonerar något i stil med "Klart man vill skjuta så lågt som möjligt och ta alla hjälp man kan få" men det gör inte jag.

Bladklubbor ger en otrolig feedback och träffar du inte bollen perfekt vet du om det direkt och bollen kommer att gå kortare.
Men när man träffar i sweeten och bollen landar på green är det för mig personligen mer värt än en sänkning av mitt hcp. Känslan värmer i hela kroppen och jag upplever det som ett riktigt golfslag.

När jag står på rangen kommer jag inte undan med några halvdana träffar utan vet hela tiden exakt vart på bladet bollen träffar. Det tycker jag är en fördel i träningen.

En annan fördel som jag upplever med bladen är att bollen stannar snabbare på green istället för att landa och rulla av.

Vad säger ni om mitt resonemang, tänker jag fel? :)
Jag håller med dig helt, inget skår känslan när allt är rätt och bollen hamnar inom 2m från pinnen.

Dock är det inte största faktorn för mig. För mig är det utseendet och känslan av att jag är bra det ger. Jag känner mig helt enkelt bättre när jag adresserar en mindre snyggare järnklubba än om jag gör det med en fet järnklump utan form....
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag känner igen resonemanget eftersom jag själv levt på det ett par år. Först Titleist MB tätt följt av Wilson FG TOUR 100. Utseendet är läckert, som du säger är träffarna när de sitter där de ska svårslagna och känslan är underbar. Men. För mig har den smekmånadsperioden tagit slut nu.

Jag är trött på att lira halvdåligt en dag och straffs ordentligt av mina järn. Jag har själv alltid varit väldigt inne på linjen att det syns inte i scorekorten hur scoren blivit till. Så ärligt talat spelar jag hellre bra, får lite fler birdiechanser och slår bollen halvdåligt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Jag känner igen resonemanget eftersom jag själv levt på det ett par år. Först Titleist MB tätt följt av Wilson FG TOUR 100. Utseendet är läckert, som du säger är träffarna när de sitter där de ska svårslagna och känslan är underbar. Men. För mig har den smekmånadsperioden tagit slut nu.

Jag är trött på att lira halvdåligt en dag och straffs ordentligt av mina järn. Jag har själv alltid varit väldigt inne på linjen att det syns inte i scorekorten hur scoren blivit till. Så ärligt talat spelar jag hellre bra, får lite fler birdiechanser och slår bollen halvdåligt.
Har full förståelse för det resonemanget.

Provade min kompis TM RSi 1 i går på rangen och de kändes tunga och trista. Ingen känsla alls vid bollträff.

Gick sedan ut och spelade 9 hål och drog in 18 poäng med GIR på båda korthålen och en skön känsla.

Fortsätter med bladen ett tag till! :D
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
MaxP skrev:Jag känner igen resonemanget eftersom jag själv levt på det ett par år. Först Titleist MB tätt följt av Wilson FG TOUR 100. Utseendet är läckert, som du säger är träffarna när de sitter där de ska svårslagna och känslan är underbar. Men. För mig har den smekmånadsperioden tagit slut nu.

Jag är trött på att lira halvdåligt en dag och straffs ordentligt av mina järn. Jag har själv alltid varit väldigt inne på linjen att det syns inte i scorekorten hur scoren blivit till. Så ärligt talat spelar jag hellre bra, får lite fler birdiechanser och slår bollen halvdåligt.
Har full förståelse för det resonemanget.

Provade min kompis TM RSi 1 i går på rangen och de kändes tunga och trista. Ingen känsla alls vid bollträff.

Gick sedan ut och spelade 9 hål och drog in 18 poäng med GIR på båda korthålen och en skön känsla.

Fortsätter med bladen ett tag till! :D
Tunga och trista känner jag igen - jag brukar kalla det fusk när jag provar spelförbättrande klubbor. Men som sagt är jag ärlig med mig själv känns det som att jag inte ska göra det för svårt. Den ständiga återkommande tanken för mig är därtill att jag vet om jag hade tränat mer hade jag klarat de klubbor jag vill spela, utan problem.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:Jag känner igen resonemanget eftersom jag själv levt på det ett par år. Först Titleist MB tätt följt av Wilson FG TOUR 100. Utseendet är läckert, som du säger är träffarna när de sitter där de ska svårslagna och känslan är underbar. Men. För mig har den smekmånadsperioden tagit slut nu.

Jag är trött på att lira halvdåligt en dag och straffs ordentligt av mina järn. Jag har själv alltid varit väldigt inne på linjen att det syns inte i scorekorten hur scoren blivit till. Så ärligt talat spelar jag hellre bra, får lite fler birdiechanser och slår bollen halvdåligt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag spelar ju inte fetbladen utan kör Wilson Fg tour v2. Men till saken hör att jag faktiskt spelar sämre med mer lättslående jörn då jag inte kommer i närheten av fokus och tajming. Då det kanske är så att jag får könslan att klubborna slår själva, typ.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag såg Rick Shiels recension av nya 716 MB igår och han sa att han upplevde att han fokuserade mer vid varje slag med en bladklubba för han visste om att klubborna kräver full koncentration.

Bra tankesätt tycker jag.

Bra tråd!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Jag såg Rick Shiels recension av nya 716 MB igår och han sa att han upplevde att han fokuserade mer vid varje slag med en bladklubba för han visste om att klubborna kräver full koncentration.

Bra tankesätt tycker jag.

Bra tråd!
Haha, jag det tankesättet känner man igen...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev:Jag såg Rick Shiels recension av nya 716 MB igår och han sa att han upplevde att han fokuserade mer vid varje slag med en bladklubba för han visste om att klubborna kräver full koncentration.

Bra tankesätt tycker jag.
Den såg jag också och kände igen mig så väl när han sa så :)

Såg du hans test av T-MB 716 U?
De vill jag testa!!!
Skriv svar