2016 - Borstskaftet förbjuds

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Nu är säsongen 2016 snart här och R&As nya regler om förankring av klubban kommer att träda i kraft. Är det någon av er som spelar med borskaft i er putter eller spelar ni på riktigt? ;)

Adam Scott gick ju officiellt till ordentlig puttar nu under Presidents Cup och levererade väl en ordentlig blandning på greenerna.
Personligen kommer det väl kanske inte ha särskilt stor inverkan. Jag kan ärligt talat säga att jag under mina 7 år som instruktör endast haft en(!(!) spelare som kommit till mig med en lång putter.
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

E det förankringen som förbjuds eller klubban i sig? Har för mig det e förankringen med kroppen som förbjuds å att många börjat, eller iofs hållt på ett tag, att förankra å låsa skaftet mot underarmen. Kass på förklara men ni golfgeeks förstår säkerligen vad jag menar.

Själv har jag aldrig ena haft en tanke på att putta med en lång putter. Kanske har spelat golf för kort stund. Kanske var vanligare förr?
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Det är förankringen som förbjuds, inte skaftet. Adam Scott kunde ha fortsatt med sin putter så länge han bara höll i den med armarna.

Har knappt sett någon använda magputters etc de senaste åren och tycker förbudet mot ankring är bra.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jo visst är det själva förankringen som förbjuds. Men samtidigt tror jag bortskaften försvinner i samma veva ;)
P


Sent from my iPhone using Tapatalk
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Maxp varför så negativt inställd på lång Petter?

Har nog aldrig sett någon med lång putter, konstigt att det är så många på touren med sån.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:Maxp varför så negativt inställd på lång Petter?

Har nog aldrig sett någon med lång putter, konstigt att det är så många på touren med sån.
Skulle nog inte kalla mig själv negativt inställd, tycker egentligen bara att borstskaft låter roligare. Med det sagt är jag av skaran som tycker att puttning ska genomföras precis som den görs egentligen.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Tycker förbudet är fel då det lltid funnits och människor spelat hela sina liv med lång och sen helt oförklarigt inte får göra det. Om det nu var så att det gjorde skillnad skulle väl alla på topp 10 av världsrankingen använda det, vad jag vet är det väl bara scott som har det? Är han ens kvar?

Nej det känns som att det bara sitter någob farbror i veslutande organ som tycker det ser fult ut när det används och vill att alla ska ha en vanlig putter.

Blir lite som att sen förbjuda allt om inte är bladputters, bladklubbor och till slut ta bort hybridklubbor också. Saknar helt grund
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Mikael316 skrev:Tycker förbudet är fel då det lltid funnits och människor spelat hela sina liv med lång och sen helt oförklarigt inte får göra det. Om det nu var så att det gjorde skillnad skulle väl alla på topp 10 av världsrankingen använda det, vad jag vet är det väl bara scott som har det? Är han ens kvar?

Nej det känns som att det bara sitter någob farbror i veslutande organ som tycker det ser fult ut när det används och vill att alla ska ha en vanlig putter.

Blir lite som att sen förbjuda allt om inte är bladputters, bladklubbor och till slut ta bort hybridklubbor också. Saknar helt grund
Håller med, man har inte fler fördelar om man använder lång putter.
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Mikael316 skrev:Tycker förbudet är fel då det lltid funnits och människor spelat hela sina liv med lång och sen helt oförklarigt inte får göra det. Om det nu var så att det gjorde skillnad skulle väl alla på topp 10 av världsrankingen använda det, vad jag vet är det väl bara scott som har det? Är han ens kvar?

Nej det känns som att det bara sitter någob farbror i veslutande organ som tycker det ser fult ut när det används och vill att alla ska ha en vanlig putter.

Blir lite som att sen förbjuda allt om inte är bladputters, bladklubbor och till slut ta bort hybridklubbor också. Saknar helt grund
Kan inte annat än att också hålla med.
Känns inte som något större problem egentligen. Skulle det visa sig vara en fördel att använda en längre putter skulle man väl isf kunna införa någon regel om att den inte får användas på tourerna medan vardagsgolfarna som redan har stora problem att få i bollarna fortfarande skulle kunna få använda dem.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

På Champions Tour är det vanligt med mag- och hakputters. Kan nog vara en fördel när man blir äldre och lite skakig.

Jag tycker förbudet är bra och ett sätt att stoppa utvecklingen mot klubbor som hjälper till ännu mer.
Skriv svar