Träna golfstrategi/taktik på egen hand

Här snackar vi träning och övningar...
BTB
Inlägg: 100
Blev medlem: 14 maj 2014, 18:54

Om man bortser från att golfsvingen aldrig kommer att bli den jag önskar (sämre rörlighet osv ju äldre jag blir) så kanske man kan arbeta mer med sin strategi och taktiska upplägg. Så har i alla fall jag gjort när jag spelar sällskapsrundor eller går ut ensam.
Vilka idéer/upplägg osv brukar ni ha när ni spelar?

När jag är ensam ( gillar att spela ensam, är social med mig själv då ;-)
- Sämstboll (två bollar (ibland tre) och lirar konsekvent på sämsta)
- Tar aldrig driver på något hål (inte ens par treorna ;-) )
- Fokuserar bara på att spela på höger eller vänster sida på FW
- Ta ut en spellinje på varje hål innan jag går ut och följer den konsekvent - inte alltid så lätt att slå raka slag hela tiden ...
- Att alltid tvåputta ( det här är intressant för det kräver att inspelen alltid ska vara "säkra") och jag brukar kombinera den med att lägga upp bollen (se nedan)
- Lägga upp på 80-100 meter

Tillammans med andra.
- Väljer jag alltid att ha en tävling mot den som har lägst hcp i bollen. Men berättar aldrig det. Låter kanske löjligt men är ganska kul.
- Ta ut en spellinje på varje hål innan jag går ut och följer den konsekvent - inte alltid så lätt att slå raka slag hela tiden ...
- Matchspel med golfpolare, (risk/reward träning.)

Har noterat att jag konsekvent spelar sämre om jag inte har ett fokus på något. kanske är jag lite för mycket tävlingsmänniska :?

Vilka sätt brukar ni arbeta med för att bättra på er förmåga att hantera spelet och (dags)formen?

BTB
Driver: Cobra King F6 11° Skaft: Aerotech Regular/stiff
3W: Mizuno JPX 850 15°
Järn: Mizuno MP-54 5-PW
Hybrid: Mizuno MP-H4 4, JPX 850 19°
Wedge: SCOR 4161 50°, 54° 58°
Putter: Mizuno MP-A302
Boll: Bridgestone B330 RXS
Hcp: 9,1
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag brukar tvinga spelare som har svårt med strategin att skriva ner en spelplan på banan de ska spela och följa den till 110%. Lyckas de inte med det på hemmabanan har det till och med blivit förbjudet för dem att spela tävling. Ur ett golfstrategist syfte så är en spelplan a och o oavsett nivå om du vill prestera jämnt och bra. Tyvärr är det väldigt svårt att följa och det blir gärna en massa fusk.

Det rekommenderar jag varmt!
BTB
Inlägg: 100
Blev medlem: 14 maj 2014, 18:54

Har inte svårt med att följa en plan men "några anpassningar" brukar ju alltid ske. Ska sätta mig själv i 110%-läget och prova!
Spelade Bro hof Castle course i veckan och där höll jag planen och det gick riktigt bra, bara ett hål som inte följdes.. smällde på en kanondrive som blev 260 meter där var planen 230 :D så då avvek jag och gick för par istället för bogey (lång par 5 och jag är normalt inte alltför långtslående).
Bra tips!
Tack King!
Driver: Cobra King F6 11° Skaft: Aerotech Regular/stiff
3W: Mizuno JPX 850 15°
Järn: Mizuno MP-54 5-PW
Hybrid: Mizuno MP-H4 4, JPX 850 19°
Wedge: SCOR 4161 50°, 54° 58°
Putter: Mizuno MP-A302
Boll: Bridgestone B330 RXS
Hcp: 9,1
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Några avstick blir det ibland, men det är roligt att försöka hålla sig till planen.
Skriv gärna en recension av Castle course här http://svensktgolfforum.se/viewforum.php?f=17
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

Hör väldigt ofta folk säga "skapa en spelplan, följ den".. Men väldigt sällan så förklaras lite mer grundligt hur man faktiskt gör en spelplan och vad som behövs..
Jag gissar på att för det första så måste man ju veta hur långt man slår med varje klubba, och om man kan skruva bollen när det behövs m.m...

Sen då?
Jag brukar kolla nya banor i Google maps, eller Golfshot dagen innan, kanske göra lite mentala noteringar, men aldrig riktigt skrivit ner en "spelplan"..

Hur ska en sån se ut, vad ska man planera, ska man ha backup-alternativ, om man t.ex missar utslaget höger/vänster o.s.v..

Ett exempel på en spelplan hade ju varit guld.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

kimf skrev:Jag brukar kolla nya banor i Google maps, eller Golfshot dagen innan, kanske göra lite mentala noteringar, men aldrig riktigt skrivit ner en "spelplan"..
Va fan finns det fler än jag som sitter på och kollar satelitbilder? Själv kollar jag på Eniro, och mäter ut sträckor från och till hinder. Brukar stämma ganska exakt på ett par meter.

Skulle också gärna se ett exempel av en spelplan.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Har aldrig hört talas om någon som kollar satellitbilder innan en runda! Sicken grej.
Jag skulle också väldigt gärna se en spelplan från ett proffs.
BTB
Inlägg: 100
Blev medlem: 14 maj 2014, 18:54

Johansgf, om du ändå har möjlighet att intervjua några proffs kan du inte fråga om det?! vore mycket uppskattat från min sida, säkert från andra också!
BTB
Driver: Cobra King F6 11° Skaft: Aerotech Regular/stiff
3W: Mizuno JPX 850 15°
Järn: Mizuno MP-54 5-PW
Hybrid: Mizuno MP-H4 4, JPX 850 19°
Wedge: SCOR 4161 50°, 54° 58°
Putter: Mizuno MP-A302
Boll: Bridgestone B330 RXS
Hcp: 9,1
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Bra ide!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

Kom ihåg att jag hade en pdf som heter: Break 80 planner från golf.com, där dom pratar lite om detta:
http://www.golf.com/instruction/breakin ... -game-plan

Sen hittade jag även denna: http://www.golfsteady.com/
Skriv svar