Chippa - Något många är rädda för

Här snackar vi träning och övningar...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Bra skrivet, jag håller med dig i praktiskt taget varenda del. Speciellt din första punkt om döda armar är något som räddar många spelare som förstår det. De flesta torrspelare chippar ju med armarna extremt avslappnade för att låta klubban göra jobbet. Tyvärr tror jag att det hänger kvar från nybörjarutbildningar och annat. Säkerligen många som känner igen "lilla-Y" med en ordentlig forwardpress för att slå sina chippar.

Träningsdelen (att träna mer än du tror) är ju given dessutom men som du säger är det något spelare verkar aktivt undvika - ofta har jag märkt med bortförklaringen att de minsann inte är bra nog på det långa spelet. Den enda punkt jag inte håller med dig på riktigt fullt ut är användandet av en mycket loftad klubba, jag tycker att det är viktigt att spelarna lär sig alla klubbor. Men som sagt alltid välja det smarta slaget!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Getinthehole skrev:Vi har vår egen instruktör här i forumet i form av Max, inget ont mot honom. Tvärtom! Men tänkte att jag kan dela med mig lite av mina tankar och tips om golf som jag sett, hört och lärt mig. Har en liten dröm att bli instruktör en dag och lägger mycket tid på att lära mig så mycket det går om allt från instruktioner, tips och olika former av hjälpmedel som t ex blytejp osv.

Något jag ser väldigt väldigt ofta när jag är och tränar närspel är hur fel majoriteten av golfare gör när dom ska chippa runt green. Först och främst väljer hälften av dom fel klubba. Vissa tar upp en 60 gradig wedge och tror att dom ska Phil Mickelson ner bollen i hålet. När dom till 99% säkerhet kommit närmare hålet med en putter. Hela poängen med golf är att få så lite slag som möjligt, svälj stoltheten och tona ner matcho beteendet och träna istället på puttar från fore green och utanför greenområdet helt.

Jag har aldrig (helt ärligt) sett någon under dom två åren jag spelat på min nuvarande bana sett en enda person träna puttar utanför green. Däremot har jag sett otaliga stå och försöka med lobbwedgar och andra "konst" slag som t ex en hybrid från semiruffen bredvid fore green.

Hur ofta har ni sett proffsen putta utanför green? Jag kan nästan lova att i varje tävling ser man det flertalet gånger. Vi kan inte spela lika bra som proffsen, men vi kan lära av dom hur dom hanterar olika slag. Dom slår alltid (med undantag) ett slag som minimerar risken så lite som möjligt, det slag dom känner är säkrast och gör sannolikheten att komma nära hål högst.

Tillbaka till chippning. Jag la ut en bild på Instagram häromdagen där Johan admin i forumet ironiskt (tror jag?) frågade om jag lagt bollarna nära hål innan jag tog bilden. Det skulle jag aldrig göra, varför lura mig själv för att få andra och tro att jag är en bra chippare? Det är ingen annan än mig själv som jag tävlar mot. Först och främst lägger jag mycket tid på närspelet, enormt mycket tid. För igen, tittar man på proffsen. Phil Mickelson på Pebble Beach nyligen är ett bra exempel.

Han hade endast 9 green träffar på Lördagen. 9 stycken. Ändå noterade han en 66 runda. Visst, han puttade magiskt. Men hans närspel var nyckeln till att sätta upp så han hade 'makable' puttar. Är det något proffsen till skillnad från oss dödliga är enormt bra på så är det att rädda ett hål trots dåligt inspel/missad green. Är det något amatörer tränar minst på, så är det just den delen. Påstår jag.

Det jag ser på klubben på somrarna är hur folk står på rangen och slår hink efter hink, med långa järn och driver. Drive efter drive. Vad hjälper det om man slår en bra drive på fairway om man inte kan slå ett andra slag som träffar green eller om man missar green med det långa järnet? Då går man ändå därifrån med bogey eller sämre för att närspelet inte sitter där.

Dom få gångerna jag ser folk träna närspel så är det skrämmande många som hackar sina chippar. Dom hackar ner på bollen som om det är en råtta som dom jagar inne i sitt sovrum. För mig är det en gåta varför folk så envist tror att man måste slå ner på bollen och ta en torva när man ska chippa 10-15 meter.

Jag fick två tips av en pro en gång i tiden som jag tagit med mig när det gäller chippar. Något som alltid fått mig att inte vara rädd för att chippa som så många verkar vara (precis som i bunkern).

1. Döda armar. Tvinga inte igenom klubban med armarna. Var helt avslappnad och låt axlarna göra jobbet.

2. Slå mjukt på bollen och undvik att ta torva helt. Det är på denna punkten jag har hittat en bra youtube video som demonsterar detta. (Hur det kunde ta snubben 26 år som han skriver att lära sig detta vet jag inte...)





Hoppas detta hjälper någon i sommar. Träna mer närspel än vad du tror att du behöver! Skippa matchotänket, ta rätt klubba. Kom ihåg att det är så lite slag som möjligt vår sport går ut på. Hellre putta och gå ifrån med ett par än ta upp lobwedgen och gå ifrån med bogey eller värre...

Sist men inte minst, sluta hacka! Killen ovan i videon skulle jag säga har en perfekt avslappnad teknik, som är enkel dessutom. Jag kan garantera att era chippar kommer förbättras radikalt och inte minst kommer vara konsekventa med den tekniken ovan.


Hoppas Max håller med mitt långa utlägg, annars fyll gärna på!


Svinga lungt.
Jag tror du slog huvudet på spiken när du sa det om det bekväma slaget, för det bekväma slaget. Jag har aldrig greppat att putta utanför green. Det är något jag ska börja med när det är foregreen, men för mig sabbar den där korta sträckan av högt gräs med mitt huvud. Jag skulle nog säga att jag procentuellt är närmare hål från foregreen på ett avstånd av 12 m med LW snarare än putter.

Jag är en sån där golfare som spelar 60grader på allt som är 50m och in, troligtvis ända upp till 80 m. Sem varierar jag mitt slag, högt lågt, mellan höger.. för mig sitter tryggheten i att jag har en klubba jag är i princip säker på hur den reagerar. Jag vet inte hur en 8a reagerar eller så.

Men just puttern från foregreen är något jag måste öva på! Jag får försöka få in att det är som vanligt och äta de där cm den tappar i längd
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Getinthehole skrev:
Mikael316 skrev:
Jag tror du slog huvudet på spiken när du sa det om det bekväma slaget, för det bekväma slaget. Jag har aldrig greppat att putta utanför green. Det är något jag ska börja med när det är foregreen, men för mig sabbar den där korta sträckan av högt gräs med mitt huvud. Jag skulle nog säga att jag procentuellt är närmare hål från foregreen på ett avstånd av 12 m med LW snarare än putter.

Jag är en sån där golfare som spelar 60grader på allt som är 50m och in, troligtvis ända upp till 80 m. Sem varierar jag mitt slag, högt lågt, mellan höger.. för mig sitter tryggheten i att jag har en klubba jag är i princip säker på hur den reagerar. Jag vet inte hur en 8a reagerar eller så.

Men just puttern från foregreen är något jag måste öva på! Jag får försöka få in att det är som vanligt och äta de där cm den tappar i längd

Om du inte vet hur klubban reagerar så har du inte tränat med den ;)

Putta från foregreen (och utanför) är enklare än vad många tror. Testa nästa gång du tränar så kommer du märka att det bara handlar om att slå till bollen lite hårdare. Säkrare slag att putta än 60 gradig wedge, det kan jag nästan garantera.
Ja, men jag puttar inte lite hårdare, jag slår förbi med flera meter.

Och nej jag tränar inte med järnåtta eller så, men det är för att jag inte gillar känslan och skjutsen det blir när jag slår dessa slag, jag känner mig inte alls bekväm med att slå andra klubbor än 60-graders runt green
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Getinthehole skrev: Låter som puttningen behöver finslipas.

Men om du känner dig bekväm med 60 gradar'n så kör med den (om du slår nära hål och bra). Man ska inte ändra på något som funkar, min filosofi iaf.
Inte ändra på något som funkar, men det är viktigt att vara väldigt mångsidig ;)
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:
Getinthehole skrev: Låter som puttningen behöver finslipas.

Men om du känner dig bekväm med 60 gradar'n så kör med den (om du slår nära hål och bra). Man ska inte ändra på något som funkar, min filosofi iaf.
Inte ändra på något som funkar, men det är viktigt att vara väldigt mångsidig ;)
Där kan jag hålla med dig, är det fritt och jag enbart missat green eller kort om eller lagt upp mig. Då känner jag mig aldrig begränsad av att endast vara säker med 60graders.

Däremot så är det ett jäkla äventyr om jag slår ut mig i skogen och verkligen behöver en gnutta magi. Då kan startpunkt med andra klubbor vara av vikt. Dock så känner jag mig iof helt ok säker att jag klarar av att slå olika slag så pressen på att lyckas finns inte tack vare att jag inte är dösäker. Dock vet jag att jag kan slå en låg hook, inte till 100% men antagligen någon gång ibland! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Bra tråd! :)

Jag spelar mycket på två banor som är extremt välskötta och har flera upphöjda greener. Känner mig betydligt säkrare med puttern och använder den så ofta jag kan. Det finns dock en nackdel med puttern och det är att man måste ta hänsyn till lutningen hela vägen från bollen till hålet. Om jag varit bättre på att chippa, vilket jag ska träna på enligt videon ovan, så hade jag bara behövt ta hänsyn till lutningen från bollens landningsplats till hålet.
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Texas wedgen e underskattad bland oss amatörer. Tror det beror på att det e inte "fancy" nog. Själv använder jag puttern ofta utanför greenen. Hålla mig till lägets enklaste lösning.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Riktigt bra inlägg!
Min kommentar på Insta var självklart på skoj. Det såg så jäkla bra ut att man kunde tro att du lagt dem tillrätta!

Men som du skriver. Jag tänker varje runda jag lirar med kompisar att de försöker sig alldeles för svåra chippar när de tar upp sin 60-gradare och ska lobba in den. Mycket handlar ju om att minimera riskerna i spelet. Jag själv försöker alltid tänka 1. få upp den på green 2. hur när kan jag få den. Sen efter det väljer jag slag. Om puttern garanterar mig upp på green går den alltid före en wedge som kanske kan komma närmare men riskerar att rulla av green.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Riktigt bra inlägg!
Min kommentar på Insta var självklart på skoj. Det såg så jäkla bra ut att man kunde tro att du lagt dem tillrätta!

Men som du skriver. Jag tänker varje runda jag lirar med kompisar att de försöker sig alldeles för svåra chippar när de tar upp sin 60-gradare och ska lobba in den. Mycket handlar ju om att minimera riskerna i spelet. Jag själv försöker alltid tänka 1. få upp den på green 2. hur när kan jag få den. Sen efter det väljer jag slag. Om puttern garanterar mig upp på green går den alltid före en wedge som kanske kan komma närmare men riskerar att rulla av green.
Hade alla golfare använt de två punkterna hade det varit betydligt lägre scorer där ute!
Skriv svar