Kan ej förklara spinnen med drivern, lösning för lägre spin?

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

EmilGOLFMattisson skrev:Okej kan ev köpa en begagnad Taylormade SLDR, hade det varit något tror ni?
Jag har en SLDR och gillar den men har både läst och hört från Taylormade att den inte är så förlåtande jämfört med många andra drivers. Har testat både R15 och M1 men gillade dem inte alls. Mitt enda råd är att testa innan du köper.
EmilGOLFMattisson
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 sep 2014, 07:19

Köpte SLDR drivern :) Bollen gick betydligt lägre, tror dessutom att bollarna gick längre
Driver: TaylorMade SLDR FW: Titleist 915 F 15grader Järn: Mizuno mp 68 3-pw true temper dynamic gold s300 Wedgar: Tileist SM6 58grader och TaylorMade Tour Preferred 54 och 58 grader Putter:Odyssey versa


HCP: 4,3
17år
Eksjö Golfklubb
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Kotte skrev:
MaxP skrev:Förklaringen är ganska enkel. Dynamisk loft är det som mest påverkar spinn i bollen, över 15 grader dynamisk loft är väldigt högt med drivern.
Riktigt så enkelt är det väl inte? Det dynamiska loftet påverkar utgångsvinkeln till 85% (resterande 15% kommer från AoA). I min värld borde spin komma från skillnaden i dynamiskt loft och AoA (till en viss gräns, jag har hört att blir skillnaden för stor kommer bollen att "rulla" på bladet...). Jag snittar ett dynamiskt loft på 12,6 grader och en AoA på 6,3 grader. Alltså ett dynamiskt loft som är lägre än snittet enligt Trackmans siffror, och en AoA som jag tyder som riktigt hög.
Du har rätt i att spin loft i sin tur påverkar spinn, men går vi till vad som i sin tur skapar spinloft så är det din AoA i förhållande till dynamisk loft. Tittar jag igenom dina siffror (om jag nu läser dem rätt) så är det din dynamiska loft som skiljer sig absolut mest de gångerna du kommer upp i höga RPM-siffror. Därför säger det mig att det enklaste sättet för dig att få ner spinn i dessa slag (de med mycket spinn) är att minska din dynamiska loft.

Nu när jag däremot verkar ha lite lättare för att förstå siffrorna så hade jag sagt att gear effect troligen ligger till grund för mycket av siffrorna och det hade varit mer intressant att veta dina träffar på bladet än dina värdeni FlightScope.
Kotte
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 maj 2016, 06:56

Oftast är missen högt på tån.
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

Kotte skrev:Oftast är missen högt på tån.
Lite som Max säger, om siffrorna stämmer så har du hög dynamisk loft. Utan att se din sving gissar jag på att du adderar loft vid tillslaget med lite flipp i handlederna? De som är bäst med drivers deloftar bladet medan händerna är på väg uppåt vid träffögonblicket, detta genererar mindre loft fast med "hög" AoA. Med det sagt, spelar du en driver som har ett skaft vars profil är mjuk i tippen och under greppet. För någon som adderar loft är detta inte optimalt. Testa andra! Som många dock nämnt är största faktorn spelaren och inte utrustningen :P
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
Kotte
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 maj 2016, 06:56

Att jag skulle addera loft/flippa handleden är något som känns väldigt konstigt, snarare tvärtom. Därmed inte sagt att jag inte gör det. Det var längesen jag filmade svingen.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Kotte skrev:Att jag skulle addera loft/flippa handleden är något som känns väldigt konstigt, snarare tvärtom. Därmed inte sagt att jag inte gör det. Det var längesen jag filmade svingen.
Nu minns jag inte vad du skrev om dina missar men är de höger eller vänster?
Kotte
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 maj 2016, 06:56

I vanliga fall missar jag vänster med start höger. En rejäl hook. Jag kan i princip inte slå fade...

Nu peggade jag lite för långt fram i stansen och hann komma "utifrån och in" i och med arcen. Därmed blev det högerskruv, men det är absolut inte mitt vanliga slag.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

EmilGOLFMattisson skrev:Köpte SLDR drivern :) Bollen gick betydligt lägre, tror dessutom att bollarna gick längre
Du ska ha högre loft än normalt med SLDR. De körde en stor "Loft Up"-kampanj när den släpptes.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Kotte skrev:I vanliga fall missar jag vänster med start höger. En rejäl hook. Jag kan i princip inte slå fade...

Nu peggade jag lite för långt fram i stansen och hann komma "utifrån och in" i och med arcen. Därmed blev det högerskruv, men det är absolut inte mitt vanliga slag.
Träff på tån och högt innebär ju även det mer loft när du träffar, dessutom brukar dessa träffar av min erfarenhet vara de som radar har svårast att läsa av. Så jobba med bollträffen och stirra dig inte blind på datan hade varit mitt tips!
Skriv svar