Kan ej förklara spinnen med drivern, lösning för lägre spin?

Här snackar vi träning och övningar...
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Vad har du för dynamiskt loft? M2 är inte en lågspinnande driver, men 3500 låter högt. Skopar du?
lernis
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 apr 2016, 11:25

donballe skrev:Vad har du för dynamiskt loft? M2 är inte en lågspinnande driver, men 3500 låter högt. Skopar du?
Minns tyvärr ej. Men generellt slår jag ganska låg launch men har försökt jobba med det. I princip alla skaft spann lika men med Aldila Tour Blue fick jag upp launchen faktiskt med bibehållen halvsjaskig spinn...
lernis
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 apr 2016, 11:25

Getinthehole skrev:Vad har du för skaft? Vikt osv
Aldila Tour BLue 65 Stiff, väger 69 gram enl specs. Provade Rogue Silver mm men flera av 70-gramsskaften kändes "tunga". Har för mig att Blue har något högre balanspunkt vilket ger lite lägre svingvikt. Kanske det jag gillar..,
Senast redigerad av lernis den 11 apr 2016, 12:23, redigerad totalt 1 gånger.
lernis
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 apr 2016, 11:25

En sak jag funderar över är om jag så att säga "raise the handle" genom impact. Det vill säga jämfört med vid uppställningen så har jag skaftet och händerna något högre vid bollträff. Allt annat lika så öppnar det ju klubban/ökar loftet. Inte sant? Kan ju vara en anledning...
EmilGOLFMattisson
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 sep 2014, 07:19

Jag har lite samma problem, har inte slagit i trackman sen juni men jag slår extremt höga drivar så jag antar att det är för mycket spinn. Jag har en Ping Anser driver med stiff skaft(11,5) graders loft vilket är mycket. Jag svingade ca 105mph när jag mätte i juni, tror att jag svingar lite hårdare nu. Kommer inifrån och ut och tror inte att jag slår ner på bollen då jag kan lägga en boll lite framför bollen jag ska slå på utan att träffa bollen framför när jag slår. Jag slår ganska långa och raka drivar med oftast draw ca 220-250meter med knappt någon rull. Men en blåsig dag får jag jätteproblem med drivern då jag tappar all kontroll pga av höjden. Nu undrar jag om någon har något tips som jag kan göra för att slå lägre eller om jag får spela vidare med drivern tills jag köper en ny?
Driver: TaylorMade SLDR FW: Titleist 915 F 15grader Järn: Mizuno mp 68 3-pw true temper dynamic gold s300 Wedgar: Tileist SM6 58grader och TaylorMade Tour Preferred 54 och 58 grader Putter:Odyssey versa


HCP: 4,3
17år
Eksjö Golfklubb
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

EmilGOLFMattisson skrev:Jag har lite samma problem, har inte slagit i trackman sen juni men jag slår extremt höga drivar så jag antar att det är för mycket spinn. Jag har en Ping Anser driver med stiff skaft(11,5) graders loft vilket är mycket. Jag svingade ca 105mph när jag mätte i juni, tror att jag svingar lite hårdare nu. Kommer inifrån och ut och tror inte att jag slår ner på bollen då jag kan lägga en boll lite framför bollen jag ska slå på utan att träffa bollen framför när jag slår. Jag slår ganska långa och raka drivar med oftast draw ca 220-250meter med knappt någon rull. Men en blåsig dag får jag jätteproblem med drivern då jag tappar all kontroll pga av höjden. Nu undrar jag om någon har något tips som jag kan göra för att slå lägre eller om jag får spela vidare med drivern tills jag köper en ny?
jag tänker spontant att 11,5 är ett väldigt högt loft då jag inte har för mig att anser-drivern är en högloftsdriver. jag är dock ingen expert men tror att ner till runt 9 grader skulle göra en stor skillnad.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
EmilGOLFMattisson
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 sep 2014, 07:19

Okej, får väl helt enkelt skaffa ny nån gång då
Driver: TaylorMade SLDR FW: Titleist 915 F 15grader Järn: Mizuno mp 68 3-pw true temper dynamic gold s300 Wedgar: Tileist SM6 58grader och TaylorMade Tour Preferred 54 och 58 grader Putter:Odyssey versa


HCP: 4,3
17år
Eksjö Golfklubb
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev:
EmilGOLFMattisson skrev:Jag har lite samma problem, har inte slagit i trackman sen juni men jag slår extremt höga drivar så jag antar att det är för mycket spinn. Jag har en Ping Anser driver med stiff skaft(11,5) graders loft vilket är mycket. Jag svingade ca 105mph när jag mätte i juni, tror att jag svingar lite hårdare nu. Kommer inifrån och ut och tror inte att jag slår ner på bollen då jag kan lägga en boll lite framför bollen jag ska slå på utan att träffa bollen framför när jag slår. Jag slår ganska långa och raka drivar med oftast draw ca 220-250meter med knappt någon rull. Men en blåsig dag får jag jätteproblem med drivern då jag tappar all kontroll pga av höjden. Nu undrar jag om någon har något tips som jag kan göra för att slå lägre eller om jag får spela vidare med drivern tills jag köper en ny?
jag tänker spontant att 11,5 är ett väldigt högt loft då jag inte har för mig att anser-drivern är en högloftsdriver. jag är dock ingen expert men tror att ner till runt 9 grader skulle göra en stor skillnad.
Brukar säga att 1 grad loft gör ungefär 500 rpm, visserligen dynamisk loft men hade du kunnat sänka din spinn med 1250 rpm hade det troligen märkta ganska tydligt!
EmilGOLFMattisson
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 sep 2014, 07:19

Okej kan ev köpa en begagnad Taylormade SLDR, hade det varit något tror ni?
Driver: TaylorMade SLDR FW: Titleist 915 F 15grader Järn: Mizuno mp 68 3-pw true temper dynamic gold s300 Wedgar: Tileist SM6 58grader och TaylorMade Tour Preferred 54 och 58 grader Putter:Odyssey versa


HCP: 4,3
17år
Eksjö Golfklubb
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

EmilGOLFMattisson skrev:Okej kan ev köpa en begagnad Taylormade SLDR, hade det varit något tror ni?
Utan att ha koll på dina värden så är det bara en gissningslek.
Skriv svar