Jag slutar när det går bra

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Om jag står på rangen eller övningsområdet har jag märkt att jag har en förmåga att sluta när det går bra. När jag slagit 3 st J8 som landar ungefär där jag vill så är det som att min hjärna säger:
- Nu kan vi det här. Sluta slå.

Samma sak med de andra klubborna, kanske framförallt drivern, där 3-4 "bra" drives medför att min hjärna är nöjd och vi kör en annan klubba.

Min fundering är om det har med rädsla att göra? Att man vill känna "Wow, det blir en bra runda i dag" och inte gå och fundera på den där sista driven som man hookade så den nästan landade på parkeringen.

Jag vet att blockträning, att slå många slag med samma klubba, inte är så bra men ibland när man filar på något tekniskt är det enligt mig ett bra sätt att nöta in det. Dock så är det ju en fördel om man gör det lite längre än bara ett par slag...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Om jag står på rangen eller övningsområdet har jag märkt att jag har en förmåga att sluta när det går bra. När jag slagit 3 st J8 som landar ungefär där jag vill så är det som att min hjärna säger:
- Nu kan vi det här. Sluta slå.

Samma sak med de andra klubborna, kanske framförallt drivern, där 3-4 "bra" drives medför att min hjärna är nöjd och vi kör en annan klubba.

Min fundering är om det har med rädsla att göra? Att man vill känna "Wow, det blir en bra runda i dag" och inte gå och fundera på den där sista driven som man hookade så den nästan landade på parkeringen.

Jag vet att blockträning, att slå många slag med samma klubba, inte är så bra men ibland när man filar på något tekniskt är det enligt mig ett bra sätt att nöta in det. Dock så är det ju en fördel om man gör det lite längre än bara ett par slag...



:roll: ;)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Tack Max! Precis vad jag behövde se :D

Är en bra slumpvis träning att slå tex en drive första, sen en J8 och sista en wedge mot olika mål, ungefär som att spela ett hål?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Tack Max! Precis vad jag behövde se :D

Är en bra slumpvis träning att slå tex en drive första, sen en J8 och sista en wedge mot olika mål, ungefär som att spela ett hål?
Helt rätt!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:
Sandstream skrev:Tack Max! Precis vad jag behövde se :D

Är en bra slumpvis träning att slå tex en drive första, sen en J8 och sista en wedge mot olika mål, ungefär som att spela ett hål?
Helt rätt!
Då ska jag börja med det från och med nu då tillfälle ges :)
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Anledningen är ganska enkel. Varför ska jag slå 30 dåliga 6or när jag kan slå 20 av 30 bra 8or.

Jag brukar gå från pw till 8 eller 7an just för att de är rätt så lika, känner att jag får ut mer genom att slå några extra "låga järn" än att slå pw,j8,j9 osv.

Har gjort sen förra året att jag alltid väljer 3 mål och har jag bollar kvar brukar jag köra draw, fade och rakt till dessa mål. Försöker slå max 2 bollar i rad till samma mål. Sedan händer det ju att man slår dom "extra" bollarna till samma mål med samma klubba osv.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Testade slumpvis träning i dag på rangen och övningsområdet (chip och bunker). Det blev faktiskt roligare eftersom det hela tiden var en utmaning att lyckas :)

Kan tyvärr inte slå drive utan att gå framför mattorna så det fick bli utslag med H3 och H5 och sen inspel på olika avstånd beroende på vart utslaget landade. Hela tiden mot nya mål. Kände mig rätt värdelös när jag gick från rangen. Det var verkligen en reality check :o

Chippade på olika avstånd genom att slänga ut bollar och slå varje boll från olika ställen mot olika flaggor. I bunkern slog jag från samma ställe för att slippa kratta så mycket men mot olika flaggor.

Kan rekommendera det för alla som inte provat. Man kommer ner på jorden lite :D
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Sandstream skrev:Testade slumpvis träning i dag på rangen och övningsområdet (chip och bunker). Det blev faktiskt roligare eftersom det hela tiden var en utmaning att lyckas :)

Kan tyvärr inte slå drive utan att gå framför mattorna så det fick bli utslag med H3 och H5 och sen inspel på olika avstånd beroende på vart utslaget landade. Hela tiden mot nya mål. Kände mig rätt värdelös när jag gick från rangen. Det var verkligen en reality check :o

Chippade på olika avstånd genom att slänga ut bollar och slå varje boll från olika ställen mot olika flaggor. I bunkern slog jag från samma ställe för att slippa kratta så mycket men mot olika flaggor.

Kan rekommendera det för alla som inte provat. Man kommer ner på jorden lite :D
Jag tyckte att det var roligare att träna när man kör slumpmässig träning.

Jag blev att känna mig väldigt mycket tryckare på mina chippar efter jag ändrade till att kasta ut bollar och få spela varje slag från olika lägen.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Jag brukar köra såhär, 3 avstånd(10,20,30m typ) och runt 5 bollar. Sen slår jag 1-2 bollar från ett avstånd och sedan går till nästa.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

trippelhej skrev:Jag brukar köra såhär, 3 avstånd(10,20,30m typ) och runt 5 bollar. Sen slår jag 1-2 bollar från ett avstånd och sedan går till nästa.
Testa att bara slå en boll från varje avstånd och byt varje gång. Att ha två "chanser" tar bort en del av stressen vilket gör det lättare och det vill vi inte.
Skriv svar