Oduglig med drivern!

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
jonas.ohlsson
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 maj 2015, 02:28
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Hej.

Jag vet att det är svårt att säga såhär utan filmklipp eller liknande, men kan någon förklara varför jag är helt oduglig med drivern? :D
Jag använder den aldrig på banan längre för att jag vet att det kommer skita sig.
Jag är inte så haj på termer, "rätt" tekniker osv, men jag har märkt 3 saker:

1. Ofta tenderar jag att träffa väldigt nära skaftet, vilket gör att det känns som att klubbhuvudet nästan viker sig över bollen efter träffen.
2. Bollbanan är nästan alltid väldigt låg, med vad som verkar vara någon form av överskruv som gör att bollen får en konstig bana ner mot marken.
3. Slagen blir åtminstone raka.

För övrigt så är jag 196 cm lång. Har testat hålla greppa ner/greppa upp. Flytta fram bollen/bak bollen. Märker ingen skillnad dock.

/Jonas
Användarens profilbild
jonas.ohlsson
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 maj 2015, 02:28
Ort: Karlskrona
Kontakt:

(Har även testat att stå närmre/längre ifrån bollen)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

jonas.ohlsson skrev:Hej.

Jag vet att det är svårt att säga såhär utan filmklipp eller liknande, men kan någon förklara varför jag är helt oduglig med drivern? :D
Jag använder den aldrig på banan längre för att jag vet att det kommer skita sig.
Jag är inte så haj på termer, "rätt" tekniker osv, men jag har märkt 3 saker:

1. Ofta tenderar jag att träffa väldigt nära skaftet, vilket gör att det känns som att klubbhuvudet nästan viker sig över bollen efter träffen.
2. Bollbanan är nästan alltid väldigt låg, med vad som verkar vara någon form av överskruv som gör att bollen får en konstig bana ner mot marken.
3. Slagen blir åtminstone raka.

För övrigt så är jag 196 cm lång. Har testat hålla greppa ner/greppa upp. Flytta fram bollen/bak bollen. Märker ingen skillnad dock.

/Jonas
Mitt bästa tips, och det som garanterat kommer att hjälpa dig, är att boka en lektion med din lokale pro. Denne ser direkt vad du gör för fel och vad du behöver göra för att det ska bli bra.

Ett annat alternativ är att låta en kompis filma (eller så ställer du bara upp mobilen på något) och sen letar du reda på tråden där Max brukar hjälpa folk (om han hinner).

Om du inte vill det så har jag ett par följdfrågor:
1. Vart placerar du bollen i förhållande till fötterna?
2. Lutar du ryggraden lite bakåt i spelriktningen?
3. Tänker du: Nu ska jag slå uppåt på bollen?
4. Är klubban anpassad för din längd? (Du är ju minst 15 cm längre än genomsnitts golfaren)
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Du säger att du slår lågt samt har tendens att klacka bollen. Det brukar vara ett resultat av att man driver på för hårt med kroppen framåt så att du blir väldigt brant ner i bollen och får ett svingspår som blir väldigt mycket vänster. Du kan testa be en kompis stå på huk bakom dig med en skaftände på en klubba mot vänster höft (om du är högerspelare, annars höger.) och känna att du driver din främre axel uppåt genom träffen. Det bör får din angle of attack att bli mer neutral.

Men allt är bara baserat på gissningar, om du filmar är det lättare att komma med ideér. Dock är det absolut bästa som den ovan säger, att ta en videolektion med en pro nära dig.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

jonas.ohlsson skrev:Hej.

Jag vet att det är svårt att säga såhär utan filmklipp eller liknande, men kan någon förklara varför jag är helt oduglig med drivern? :D
Jag använder den aldrig på banan längre för att jag vet att det kommer skita sig.
Jag är inte så haj på termer, "rätt" tekniker osv, men jag har märkt 3 saker:

1. Ofta tenderar jag att träffa väldigt nära skaftet, vilket gör att det känns som att klubbhuvudet nästan viker sig över bollen efter träffen.
2. Bollbanan är nästan alltid väldigt låg, med vad som verkar vara någon form av överskruv som gör att bollen får en konstig bana ner mot marken.
3. Slagen blir åtminstone raka.

För övrigt så är jag 196 cm lång. Har testat hålla greppa ner/greppa upp. Flytta fram bollen/bak bollen. Märker ingen skillnad dock.

/Jonas
1. Gå till din lokala Pro. Det är faktiskt väldigt kul! Lite nervöst först men sen blir det väldigt kul!

2. Självmedicinera :) Gotta ned dig i Youtube-tips. Där brukar man kunna hitta inspiration och saker man kan testa på nästa rangepass...
Skriv svar