Fysträning - Program och diskussion

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag har kört beginners strength- passet från styrkelabbet cirka 20 gånger + kompletteringar med balansövningar.

Jag känner mig överlag starkare i överkropp men har fortfarande mycket att göra kring bålen.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

obe skrev:
MaxP skrev:Nu är ju säsongen runt hörnet för många av er (en annan jobbar i fjällvärlden en månad till där snön fortfarande ligger) och "offseason" börjar ta slut, in kommer istället den riktiga säsongen. Men vad har ni gjort denna försäsong för att träna er fysik till det bättre för att kunna prestera på banan?
Började starkt med seriös styrketräning och plyometrisk träning i höstas. Sen kom ett par månaders husrenovering mellan. Mitt framtida välplanerade fina hemmagym övergick till detta på tre kvart mha några överblivna EU-pallar. Fult men användbart.

Bild
Vore kul att höra mer om upplägg och sådär på den pylometriska träningen!
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

MaxP skrev:
obe skrev:
MaxP skrev:Nu är ju säsongen runt hörnet för många av er (en annan jobbar i fjällvärlden en månad till där snön fortfarande ligger) och "offseason" börjar ta slut, in kommer istället den riktiga säsongen. Men vad har ni gjort denna försäsong för att träna er fysik till det bättre för att kunna prestera på banan?
Började starkt med seriös styrketräning och plyometrisk träning i höstas. Sen kom ett par månaders husrenovering mellan. Mitt framtida välplanerade fina hemmagym övergick till detta på tre kvart mha några överblivna EU-pallar. Fult men användbart.

Bild
Vore kul att höra mer om upplägg och sådär på den pylometriska träningen!
Tyvärr kanske det inte ger så mycket eftersom jag aldrig kunde få nån feedback innan jag flyttade och inte hade tid längre i höstas.

Men i princip var det ett rullande schema, där styrka var uppdelat i 4 olika pass och plyo uppdelat i 3 pass. Vid varje träningstillfälle så körde man ett styrkepass och ett plyo-pass. Man väljer då det som det var längst tid sedan man körde.

Han jag tränade med hade inte kört så mycket tung styrketräning innan, jag kan kolla hur det gick för honom. Han har tillgång till en trackman så han har nog lite bättre koll på om det gjorde nån större skillnad.

Nu när jag börjat träna igen i hemmagymmet blir det inte alls samma upplägg. Jag kör en övning om dagen. Nån slags förenklad Stronglifts 5x5 / Starting Strength / Max OT. Det blir ett rullande schema med explosiva basövningar som bas

Basövningar som jag kör ofta:
Knäböj
Marklyft
Bänkpresss

Övningar som jag kör regelbundet
Axelpress
Styrkevändningar
Stående svingar http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/179

Övningar som jag kör när man är lite omotiverad eller seg (discomusklerna)
Bicepscurl med stång
Tricepspress (aka Skull Crushes)
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hur har progressionen varit styrkemässigt?
Duffandrun
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 jul 2014, 23:11

Jag blev rekomenderad "starting strength" av MaxP förra året, jag kännde hur kroppen blev starkare rätt fort. Nu har jag gymmat en del över vintern och gått upp ca 10kg. Det ska bli intressant att se nu i sommar vilka fördelar detta kommer ge mig ute på banan :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Duffandrun skrev:Jag blev rekomenderad "starting strength" av MaxP förra året, jag kännde hur kroppen blev starkare rätt fort. Nu har jag gymmat en del över vintern och gått upp ca 10kg. Det ska bli intressant att se nu i sommar vilka fördelar detta kommer ge mig ute på banan :)
Kul att höra att det gjort skillnad!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Nu är det dags att ta tag i denna biten igen!

Själv kommer jag att lägga om min träning helt från styrka, rörlighet och uthållighet till att träna bara funktionella rörelser ihop med HIIT-träning för flåset - hur ser din träning ut i vinter?
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

PW i 1h varje morgon el lunch beroende på.
Basövningar i gym 3ggr/vecka.
Rörelse/smidighetsövningar så ofta jag kan å hinner hemma. Funderar på yoga.
Golfträning på HGC 2 ggr/veckan.

Kommer ändras närmare våren då mer rena golfträningspass läggs in.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kanske dags att lägga upp ett program för jan/feb/mars nu då...


Skickas från min iPhone via Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Getinthehole skrev:Om man inte direkt gillar gymmet...finns det inga övningar som är enkla att göra hemma om man har hantlar t ex?
Mycket går att göra med bara kroppen. Det som kommer begränsas till en viss del är maxstyrka och explosivitet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar