Rotary Swing

Här snackar vi träning och övningar...
A1mgren
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 nov 2014, 19:43

Undrar om det är några fler här på forumet som tränar hos https://rotaryswing.com ?

Jag har kört med Chris Tyler där i drygt ett år. Jag har skickat in ett 20-tal sving reviews, och jobbat med olika delar av svingen men även puttningen. Känns som jag kontinuerligt har gjort väldigt stora framsteg och har idag en mycket bättre sving än för ett år sedan.

Om jag ska försöka sammanfatta mitt första Rotary Sving år:

+ + +

+ Tydlig RÖD TRÅD. Alla övningar och instruktionsfilmer hänger ihop till 100% och följer ett och samma svingkoncept.
+ Flexibelt. Det flesta övningar är utan boll, så enkelt att göra hemma i vardagsrummet. Då allt är videobaserat finns det inte heller några direkta tider att passa som med en klubbpro som endast har tid på onsdag 13:30.
+ Vetenskapligt. Alla instruktioner föregås av ett långt block som förklarar varför du ska göra på ett visst sätt.
+ Prisvärt, jag betalar $55 för 3 månader, och då får jag en video review varannan vecka, vilket är mer än tillräckligt då du ändå måste åstadkomma resultat. :?

- - -
- Enormt instruktionsutbud. Det är lätt att gå vilse i början, titta på allt, samt träna allt samtidigt. Mitt tips är att göra en review relativt omgående och därefter erhålla specifika filmer som tar upp den sak man ska börja jobba med.
- Gammal tech. Sajten luktar tidigt 2000-tal, där bland annat video-reviews konsumeras i en flash spelare. Så även om man filmar med iPhone/Android behöver man en dator.
- Inga svenska instruktörer. Alla deras instruktörer sitter i USA. Hade varit episkt bra om man hade kunnat träffa dom face2face i Sverige.
- Inga quick fixes! De går mycket grundligt tillväga, så är du på jakt efter en quick-fix för din slice och inte vill ändra mer än nödvändigt är det här inget för dig. Utan du måste vara öppen för att bygga ifrån grunden och göra en del större förändringar om du vill uppnå resultat.

Vore intressant att höra ifrån fler som tränar hos Rotary Sving och hur det går för er!

Om ni intresserade kan jag eventuellt också dela en video review om ni vill se hur det går till. Måste bara konvertera deras flash video till ngt vettigt format....

Kan även se om jag kan gräva upp en före-efter film.... :D
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

A1mgren skrev:Text
Jag har svingat förbi Rotary ett par och har aldrig satt mig in ordentligt i det. Det första jag kommer tänka på är den här bilden.

Bild

Men nu har jag registrerat mig och ser fram emot att lära mig lite mer om vad de brinner för. De täcker ju dock mina favoritämnen i reklamen - biomekanik, inlärning och golfteknik!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Ser att hela bilden inte får plats - citatet från Dr Greg Rose lyder:
" It's laughable to have one swing method inevitably, you'll have students who can't physically do what you're asking them to do. You need 1000 methods."
A1mgren
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 nov 2014, 19:43

Kul Max! :)

Är du intresserad av biomekanik och hur man bäst lär kroppen nya mönster/nervbanor har du kommit till helt rätt ställe! :geek:

Ska också bli intressant att få höra vad en svensk pro anser om deras sving teorier.

Förstår även vad du vill säga med din bild/citat. Samtidigt som top 20 i världen ser väldig olika ut på toppen, samt hur de hamnade där, så har deras svingar troligtvis väldigt mycket gemensamt vid "impact position". Sedan finns det väl enkla och lite svårare sätt att få en bra och repeterbar sving. Jim Furyks sving kanske inte är det första du lär ut till dina elever? Även om hans viktförflyttning och impact position är perfekt.
Henrik Engvall
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 okt 2015, 21:52
Ort: Jönköping
Kontakt:

Jag har kört lite hos dem och de är väldigt kunniga. Tycker att de träffar rätt när det gäller vad som ska förbättras i svingen och bra övningar till det.

Däremot är de alldeles för tekniska för mig, jag skulle aldrig kunna spela riktigt bra på tävling med deras instruktioner. Blir lite för tekniskt.
http://www.henriksgolfakademi.se - Golfinstruktion på nätet
Skriv svar