Inspel 120-170m (samt par 3:or)

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
MortyM
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 jan 2017, 12:01
Ort: Stockholm

Hej!

Nu har säsongen dragit igång på allvar och jag ser ett tydligt mönster i mitt eget spel.
Jag behöver bli bättre på par 3 samt inspelen mot green 120-170 meter.


Så...

Är det någon som har tips på övningar och/eller tänk kring träning för att förbättra inspel från 120-170 meter?

Hur tränar ni? Rangen? Korthålsbanan?

//Martin
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Det enda riktiga tipset jag kan ge dig är att "veta dina längder" med varje klubba och även vara medveten om vad som händer ifall träffen blir mindre bra. Om du kan få tillgång till en TrackMan eller annan typ av simulator och slå 10 slag med varje klubba, skriv ner på en lapp och ha med dig lappen ut på banan/memorera den.

Jag själv spelar egentligen bara en och samma bana så jag vet redan innan tee vilken klubba jag ska slå på just det hålet. Brukar även pegga upp på par 3 för att förenkla lite för mig själv och få mer höjd på slaget så att det snabbare stannar. :D

Hoppas det kan vara till någon hjälp!
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MortyM skrev:Hej!

Nu har säsongen dragit igång på allvar och jag ser ett tydligt mönster i mitt eget spel.
Jag behöver bli bättre på par 3 samt inspelen mot green 120-170 meter.


Så...

Är det någon som har tips på övningar och/eller tänk kring träning för att förbättra inspel från 120-170 meter?

Hur tränar ni? Rangen? Korthålsbanan?

//Martin
Par 3 är ju generellt krav på par eller vad ditt hcp säger att du ska göra. Många har ju en standard att det är där man ska ta poäng eller vinna slag.

Träna range och planera slagen så man missar på rätt ställen. Träna detta på rangen. Låter konstigt men träna på att missa.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
MortyM
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 jan 2017, 12:01
Ort: Stockholm

Tack för era svar!
Mackel95 skrev:Det enda riktiga tipset jag kan ge dig är att "veta dina längder" med varje klubba och även vara medveten om vad som händer ifall träffen blir mindre bra. Om du kan få tillgång till en TrackMan eller annan typ av simulator och slå 10 slag med varje klubba, skriv ner på en lapp och ha med dig lappen ut på banan/memorera den.

Jag själv spelar egentligen bara en och samma bana så jag vet redan innan tee vilken klubba jag ska slå på just det hålet. Brukar även pegga upp på par 3 för att förenkla lite för mig själv och få mer höjd på slaget så att det snabbare stannar. :D

Hoppas det kan vara till någon hjälp!
Har planerat in ett sådan besök i mitten av denna månad! :)
Par 3 är ju generellt krav på par eller vad ditt hcp säger att du ska göra. Många har ju en standard att det är där man ska ta poäng eller vinna slag.

Träna range och planera slagen så man missar på rätt ställen. Träna detta på rangen. Låter konstigt men träna på att missa.
Jag ska definitivt ha minst par på par 3:orna men har som mål att alltid ge mig själv en bra birdechans. (har hänt 2 gånger på 16 par 3 hål denna säsong)

Har du några konkreta tips på övningar för rangen? Aligmentsticks eller dylikt? Står jag bara och slår mot flaggorna och avståndsmarkeringarna på rangen blir det lätt monotont och tråkigt. Skulle vilja få in lite konkreta övningar, att tänka på för att nöta detta mer effektivt.
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

MortyM skrev:Tack för era svar!
Mackel95 skrev:Det enda riktiga tipset jag kan ge dig är att "veta dina längder" med varje klubba och även vara medveten om vad som händer ifall träffen blir mindre bra. Om du kan få tillgång till en TrackMan eller annan typ av simulator och slå 10 slag med varje klubba, skriv ner på en lapp och ha med dig lappen ut på banan/memorera den.

Jag själv spelar egentligen bara en och samma bana så jag vet redan innan tee vilken klubba jag ska slå på just det hålet. Brukar även pegga upp på par 3 för att förenkla lite för mig själv och få mer höjd på slaget så att det snabbare stannar. :D

Hoppas det kan vara till någon hjälp!
Har planerat in ett sådan besök i mitten av denna månad! :)
Par 3 är ju generellt krav på par eller vad ditt hcp säger att du ska göra. Många har ju en standard att det är där man ska ta poäng eller vinna slag.

Träna range och planera slagen så man missar på rätt ställen. Träna detta på rangen. Låter konstigt men träna på att missa.
Jag ska definitivt ha minst par på par 3:orna men har som mål att alltid ge mig själv en bra birdechans. (har hänt 2 gånger på 16 par 3 hål denna säsong)

Har du några konkreta tips på övningar för rangen? Aligmentsticks eller dylikt? Står jag bara och slår mot flaggorna och avståndsmarkeringarna på rangen blir det lätt monotont och tråkigt. Skulle vilja få in lite konkreta övningar, att tänka på för att nöta detta mer effektivt.
Byt flagga, avstånd, klubba, slå inte samma slag flera gånger.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MortyM skrev:Jag ska definitivt ha minst par på par 3:orna men har som mål att alltid ge mig själv en bra birdechans. (har hänt 2 gånger på 16 par 3 hål denna säsong)
Utan att ha siffrorna i huvudet så är par 3:orna de hål som proffsen "tjänar" minst antal slag på så att alltid ge sig själv en bra birdiechans är ett väldigt högt mål.

Mitt tips är att sikta mitt på green oavsett vart flaggan står. Betydligt större chans att man gör par med en tvåputt än en up and down (chip och enputt).

(På par 3:or och inspel över 130-140 meter är jag nöjd om jag träffar green.)

När det gäller träningen så kan jag rekommendera att du tränar på rangen som på banan, dvs att börja med att slå en drive och sedan låtsas att du har ett inspel på tex 130 meter. Nästa låtsashål kan vara en par 3:a och du har då satt lite press på dig själv som kan liknas vid den på banan.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Sandstream skrev:
MortyM skrev:Jag ska definitivt ha minst par på par 3:orna men har som mål att alltid ge mig själv en bra birdechans. (har hänt 2 gånger på 16 par 3 hål denna säsong)
Utan att ha siffrorna i huvudet så är par 3:orna de hål som proffsen "tjänar" minst antal slag på så att alltid ge sig själv en bra birdiechans är ett väldigt högt mål.

Mitt tips är att sikta mitt på green oavsett vart flaggan står. Betydligt större chans att man gör par med en tvåputt än en up and down (chip och enputt).

(På par 3:or och inspel över 130-140 meter är jag nöjd om jag träffar green.)

När det gäller träningen så kan jag rekommendera att du tränar på rangen som på banan, dvs att börja med att slå en drive och sedan låtsas att du har ett inspel på tex 130 meter. Nästa låtsashål kan vara en par 3:a och du har då satt lite press på dig själv som kan liknas vid den på banan.
Just det jag är inne på. Par 3 finns det ingen chans att reparera utan det är korta koncista hål. Har man målsättningen att ha en bra birdiechans sätter man också större risker i spel. Spela med startegin Sandstream säger och gå därifrån med par. Varken mer eller mindre.

Ser man till hur proffsen spelar, som faktiskt är proffa av en anledning, så är det par där som gäller. Birdiechanser finns det oftast gott om ändå på banor.

Ska man hårddra det strategiskt så gillar jag att spel med en goven strategi från början över 18 hål. Välj 2-3 par femmor och 2-3 par 4 där det ska vara birdie. Resten ska vara par, där ingår alltså alla par treor.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
MortyM
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 jan 2017, 12:01
Ort: Stockholm

Sandstream skrev:
MortyM skrev:Jag ska definitivt ha minst par på par 3:orna men har som mål att alltid ge mig själv en bra birdechans. (har hänt 2 gånger på 16 par 3 hål denna säsong)
Utan att ha siffrorna i huvudet så är par 3:orna de hål som proffsen "tjänar" minst antal slag på så att alltid ge sig själv en bra birdiechans är ett väldigt högt mål.

Mitt tips är att sikta mitt på green oavsett vart flaggan står. Betydligt större chans att man gör par med en tvåputt än en up and down (chip och enputt).

(På par 3:or och inspel över 130-140 meter är jag nöjd om jag träffar green.)

När det gäller träningen så kan jag rekommendera att du tränar på rangen som på banan, dvs att börja med att slå en drive och sedan låtsas att du har ett inspel på tex 130 meter. Nästa låtsashål kan vara en par 3:a och du har då satt lite press på dig själv som kan liknas vid den på banan.
Okej får kanske revidera detta då, träffa green känns mer realistiskt då(Får räkna ut ett bra % mål). Snittet på Zurich låg på 3.2 om jag såg rätt.

Tack för bra tips, ska testa det där på rangen och att fokusera mer på att träffa mitten av green för att i framtiden börja analysera vart flaggan står och om den är attack-bar. Tack än en gång.

//Martin
Användarens profilbild
MortyM
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 jan 2017, 12:01
Ort: Stockholm

Mikael316 skrev:
Sandstream skrev:
MortyM skrev:Jag ska definitivt ha minst par på par 3:orna men har som mål att alltid ge mig själv en bra birdechans. (har hänt 2 gånger på 16 par 3 hål denna säsong)
Utan att ha siffrorna i huvudet så är par 3:orna de hål som proffsen "tjänar" minst antal slag på så att alltid ge sig själv en bra birdiechans är ett väldigt högt mål.

Mitt tips är att sikta mitt på green oavsett vart flaggan står. Betydligt större chans att man gör par med en tvåputt än en up and down (chip och enputt).

(På par 3:or och inspel över 130-140 meter är jag nöjd om jag träffar green.)

När det gäller träningen så kan jag rekommendera att du tränar på rangen som på banan, dvs att börja med att slå en drive och sedan låtsas att du har ett inspel på tex 130 meter. Nästa låtsashål kan vara en par 3:a och du har då satt lite press på dig själv som kan liknas vid den på banan.
Just det jag är inne på. Par 3 finns det ingen chans att reparera utan det är korta koncista hål. Har man målsättningen att ha en bra birdiechans sätter man också större risker i spel. Spela med startegin Sandstream säger och gå därifrån med par. Varken mer eller mindre.

Ser man till hur proffsen spelar, som faktiskt är proffa av en anledning, så är det par där som gäller. Birdiechanser finns det oftast gott om ändå på banor.

Ska man hårddra det strategiskt så gillar jag att spel med en goven strategi från början över 18 hål. Välj 2-3 par femmor och 2-3 par 4 där det ska vara birdie. Resten ska vara par, där ingår alltså alla par treor.
Bra med perspektiv, speciellt när jag är långt ifrån att vara proffs! :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: Utan att ha siffrorna i huvudet så är par 3:orna de hål som proffsen "tjänar" minst antal slag på så att alltid ge sig själv en bra birdiechans är ett väldigt högt mål.

Mitt tips är att sikta mitt på green oavsett vart flaggan står. Betydligt större chans att man gör par med en tvåputt än en up and down (chip och enputt).

(På par 3:or och inspel över 130-140 meter är jag nöjd om jag träffar green.)

När det gäller träningen så kan jag rekommendera att du tränar på rangen som på banan, dvs att börja med att slå en drive och sedan låtsas att du har ett inspel på tex 130 meter. Nästa låtsashål kan vara en par 3:a och du har då satt lite press på dig själv som kan liknas vid den på banan.
+1 på den. Sikta mitt på green och var nöjd. Få hobbygolfare har en träffsäkerhet på det avståndet inom 10% av avståndet. Vilket innebär att det är tufft nog att träffa green.
Skriv svar