Inspel 120-170m (samt par 3:or)

Här snackar vi träning och övningar...
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Niklas skrev:
kimpa skrev:Själv bor jag i Stockholmsområdet och brukar spela rätt många varv på Bromma Golf som är en slopad korthålsbana med nio hål 80-255 m i längd. Ganska små greener. Tycker det är betydligt roligare än att nöta på rangen för att träna inspel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Måste hålla med detta. Spelar mycket med en nybörjare i år och korthålsbanor är riktigt bra träning, så mycket bättre än rangen. Om något är det vad som gett mitt spel ett lyft i år. Just Bromma är egentligen inte helt enkel för missar man green är det oftast ganska knepig up-and-down. Sen att greenerna är lite mindre på korthålsbanor tränar även precisionen. Mitt mål för i år är att försöka gå en korthålsbana på par över 9 hål iaf. Hitills 3 över som bästa, så det ska vara möjligt känner jag bara man undviker missarna.

Men vind är också mycket mer i spel på par 3 hål, särskilt om det är vatten runt. Då kan ett bra utslag helt plötsligt bli en dubbelbogey för att man tänkt fel/glömt vinden/siktat mot flaggan med vatten i spel. Gjorde den missen fler ggr än jag vill erkänna i helgen... behöver köpa fler bollar...
Spelar mycket med nybörjare/höghcp på hemmaklubben då jag inte har några golfkompisar! :) Kan säga att ALLA de jag spelat med skulle tjäna så mycket på scoren av att träna putt/chipp och korthålsbana. För det är där nästan alla tappar slag. Men pratar man träning är det bara range som finns för dem och den gör de inte heller. Men om de skulle träna är det rangen de ställer sig på.

Spelade med en nybörjare som hade 54 i hcp idag. Det var fåtalet hål han var längre ifrån än 80 meter efter att ha slagit det som slaget som "ska" träffa green. sen klarade han ändå knappt av att sätta bollen i hål på ens dubbelbogey. Var gick han efter rundan när han tyckte han behövde träna för att han scorade lite dåligt. jo till rangen.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
linys
Inlägg: 79
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:04

Sandstream skrev:Är det mattor på Brommas bana?
Ja

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Användarens profilbild
RobinJohnsson
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 jul 2017, 11:08
Ort: Asarum (KarlshamnsGK)

Jag kan inte annat än att hålla med om det ni har skrivit att när något går dåligt på rundan så går de högre handicappade spelarna direkt till rangen för att de tror att det är ett sving fel, kan det visserligen vara men om vi säger att du behöver 2-3 slag för att komma in på en par 3 för att sedan duffa en chip och 3 putta. Då är det puttningen som ska vara prio1 träning sedan prio2 ska vara chippningen och prio3 ska vara full-svingen.

Om du har ett dåligt närspel&puttning så spelar det ingen roll hur bra full-svingen är för dagen men om du har bra närspel&puttning för dagen men full-svingen inte riktigt sitter i så kan du fortfarande spela under ditt handicap.
Spoon: Callaway XR - 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 21° & 24° Hybrid
Järn: Titleist 716 AP2.
Wedgar: Callaway X-Series 52 & Callaway Razr X 56 & 60
Putter Ping Cadence TR

Titleist NXT Tour 2017

Medlem: Karlshamns GK.
Handicap: 17,2.
Skriv svar