Felaktig viktfördelning övning?

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Mycket bra video Max! :)

Tycker absolut att du ska boka ett paket med flera lektioner Niklas. Uppföljning är A och O för det är så otroligt lätt att falla tillbaka till det som känns naturligt och ofta är fel.
Niklas
Inlägg: 1081
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Hittade en övning som fungerade löjligt bra. Att först ställa upp som vanligt, sedan ha klubban över bollen för att först svinga framåt ett par decimeter, sedan göra sin vanliga sving. Allting bara hänger ihop på ett helt perfekt sätt får och ett helt annat tryck i bollträffen och kan se bollen klättra upp i luften istället för ballongbollar.

Hade inte lika stora framgång när jag skulle svinga vanligt men detta hjälpte mig en bit på vägen för att hitta rätt känsla. Sedan så är det verkligen inte skönt att slå korrekt från en hård matta. Att slå ner i mattan ganska hårt om man svingar snabbt är sådär. Så vet nog var mitt problem härstammar från. Tänkte åka till Kungsängen nästa gång de har gräsrange och träna.
Hcp: ~12
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Som max säger är det viktigt att som spelare säga till om det känns fel. Jobbar med en tränare och han har en del tips och iéer på saker som kan göra det bättre. Minst hälften "förkastas" efter att jag provar då det känns direkt obehagligt. Vikten är att hitta en grej som passar kroppen.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
RobinJohnsson
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 jul 2017, 11:08
Ort: Asarum (KarlshamnsGK)

Det finns rätt många olika "känslor" för att uppnå samma poäng som då är att vikten är på vänsterfoten I nersvingen. Vissa känner att de trycker höger fot in i vänstra foten, vissa känner att de trycker höger ben mot vänster ben och jag personligen känner att jag trycker med höften mot target.

Oavsett vad du än känner så behåll känslan och när du väl har fått det korrekt så kommer du garanterat att se mer längd i slaget samt bättre bollflykt. I och med att du trycker TILL din vänstersida innan nersvingen har börjat så betyder då detta att du tvingar klubban in på rätt svingplan som den ska vara på. Om du inte förflyttar vikten så händer det ofta att du känner att du slår vänster OM bollen (ut-in) - det är lättare att svinga klubban mer vänster om du har vikten på bakrefoten än om du har vikten på främrefoten för om du slår allt du kan till vänster med 90-100% vikt på vänstern så kommer du bokstavligen att ramla på marken.

Om du får en fin liten tova i rätt riktning och bollen flyger som den ska så vet du att du har gjort rätt. Om du får en tova som pekar mer vänster om där du slog så vet du att du precis har slagit en boll som skruvar till höger eller en pull vänster om target. Ut-in med square klubba = fade/slice beroende på graderna vänster om i jämförelse med graderna klubban var öppen. Ut-in med stängt blad = en pull som börjar 2-5 meter vänster om target men går spikrakt.

Det jag gjorde som hjälpte mig mycket när jag började förflytta vikten till vänstern var att jag stod på rangen och satte en pegg 7-12 cm FRAMFÖR bollen mot target och om du träffade bollen men inte peggen så gjorde du fel. Om du träffade bollen & peggen men bollen inte gick rakt så gjorde du fel.

Detta tvingar din kropp att göra rätt och förflytta sig FRAMÅT mot target, hur annars ska du kunna träffa peggen? Testa detta, känslan är väldigt personlig då det finns många olika sätt att känna förflyttningen. Du kanske till och med enbart ska kolla på peggen i början och inte bollen, tillsslut så behöver du inte tänka på något alls utan det blir en vana.

Tänk bara på att inte göra detta med drivern då du vill slå upp med drivern och om du förflyttar vikten likadant som med järn/hybrid klubborna så kommer du aldrig att få en uppåt smäll.
Spoon: Callaway XR - 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 21° & 24° Hybrid
Järn: Titleist 716 AP2.
Wedgar: Callaway X-Series 52 & Callaway Razr X 56 & 60
Putter Ping Cadence TR

Titleist NXT Tour 2017

Medlem: Karlshamns GK.
Handicap: 17,2.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

RobinJohnsson skrev:Det finns rätt många olika "känslor" för att uppnå samma poäng som då är att vikten är på vänsterfoten I nersvingen. Vissa känner att de trycker höger fot in i vänstra foten, vissa känner att de trycker höger ben mot vänster ben och jag personligen känner att jag trycker med höften mot target.

Oavsett vad du än känner så behåll känslan och när du väl har fått det korrekt så kommer du garanterat att se mer längd i slaget samt bättre bollflykt. I och med att du trycker TILL din vänstersida innan nersvingen har börjat så betyder då detta att du tvingar klubban in på rätt svingplan som den ska vara på. Om du inte förflyttar vikten så händer det ofta att du känner att du slår vänster OM bollen (ut-in) - det är lättare att svinga klubban mer vänster om du har vikten på bakrefoten än om du har vikten på främrefoten för om du slår allt du kan till vänster med 90-100% vikt på vänstern så kommer du bokstavligen att ramla på marken.

Om du får en fin liten tova i rätt riktning och bollen flyger som den ska så vet du att du har gjort rätt. Om du får en tova som pekar mer vänster om där du slog så vet du att du precis har slagit en boll som skruvar till höger eller en pull vänster om target. Ut-in med square klubba = fade/slice beroende på graderna vänster om i jämförelse med graderna klubban var öppen. Ut-in med stängt blad = en pull som börjar 2-5 meter vänster om target men går spikrakt.

Det jag gjorde som hjälpte mig mycket när jag började förflytta vikten till vänstern var att jag stod på rangen och satte en pegg 7-12 cm FRAMFÖR bollen mot target och om du träffade bollen men inte peggen så gjorde du fel. Om du träffade bollen & peggen men bollen inte gick rakt så gjorde du fel.

Detta tvingar din kropp att göra rätt och förflytta sig FRAMÅT mot target, hur annars ska du kunna träffa peggen? Testa detta, känslan är väldigt personlig då det finns många olika sätt att känna förflyttningen. Du kanske till och med enbart ska kolla på peggen i början och inte bollen, tillsslut så behöver du inte tänka på något alls utan det blir en vana.

Tänk bara på att inte göra detta med drivern då du vill slå upp med drivern och om du förflyttar vikten likadant som med järn/hybrid klubborna så kommer du aldrig att få en uppåt smäll.
Det svåra med känslor är att det är personligt och svårt att säga till någon vad de ska känna men dina exempel kan vara helt värda att testa.

Att använda torvorna som någon sorts feedback däremot har bevisats många gånger att det inte är bra idé. Du kan t.ex. slå en torva som pekar vänster när du svingar inifrån beroende på flera olika saker. Pegövningen kan den vara något värt att prova men att ha bollflykten som utvärdering för om du gjort rätt eller fel med viktfördelningen förstår jag inte riktigt?
Användarens profilbild
RobinJohnsson
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 jul 2017, 11:08
Ort: Asarum (KarlshamnsGK)

Jag menade mest att om du träffar bollen och peggen men bollen slicar så gjorde du fel i alla fall att du träffade peggen efter bollen. Bollen ska gå likadant som vanligt oavsett om du träffar peggen. Det är de jag menade med att kolla på boll flykten. Det är ett bra träningssätt för att lära sig att vikten ska fram mot target i nersvingen.

Särskilt bra för dem som duffar & slår fat då lågpunkten är bakom bollen om du slår fat.

Jag antar att du håller med mig om detta, Max.
Spoon: Callaway XR - 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 21° & 24° Hybrid
Järn: Titleist 716 AP2.
Wedgar: Callaway X-Series 52 & Callaway Razr X 56 & 60
Putter Ping Cadence TR

Titleist NXT Tour 2017

Medlem: Karlshamns GK.
Handicap: 17,2.
Skriv svar