Smärta mellan vänster skulderblad och ryggraden

Här snackar vi träning och övningar...
rfagerst
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jul 2017, 20:44

Hej!

Någon som råkat ut för lite smärta ungefär mellan skulderbladet och ryggraden. Känns som om det är muskeln som går längs med ryggraden som det gäller ibland.

Går bra att spela ju varmare man blir men undrar vad det kan bero på. Kanske man vqr lite för het på gröten när man började :)
Medlem Karlshamns GK
Spelat sen 2017-06
24,8 hcp
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag brukar få ont på höger sida om ryggraden (sett bakifrån) ungefär där du beskriver och är högerspelare.
Smärtan brukar vara olika från dag till dag. Ibland känns det inte alls och ibland försöker jag stretcha på tee på sista hålen för att bli av med det.
Tränar inget annat än golf och tror det har att göra med att jag är otränad helt enkelt.
rfagerst
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jul 2017, 20:44

Jag tror också att jag varit otränad och sen att man har dunkat på för hårt :)

Har t o m börjat träna bl a roddliknande övningar för att komma igång. Mycket roligare att rena om det är bra för svingen :D
Medlem Karlshamns GK
Spelat sen 2017-06
24,8 hcp
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Ja, fick det förra året. Ta en paus från golfen en månad minst. Det gjorde inte jag och det blev väldigt smärtsamt.

Sen efter säsongen blev det gymmet med mycket ryggövningar. Särskilt chins (för att aktivera latissimus dorsi). Det är den övningen där man drar upp sig själv i en stång med handflatorna vända från dig. Orkar man inte göra sådana så kan man börja med latsdrag. Rodd tränar mer nedre delen av ryggen. Vilket också är bra men det låter som det är latsen som behöver tränas för dig.

Jag börjar känns direkt om jag slarvar med gymmet.
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Majoriteten av skadorna i golfen kommer inte som ett resultat av bristande styrka utan som ett resultat av nedsatt rörlighet/dålig funktion. Med andra ord kommer troligen ett försök att stärka området leda till att du kanske kan klara av fler svingar men i långa loppet förskjuter du bara problemet. Det ni beskriver låter som en sträckning eller liknande.
rfagerst
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jul 2017, 20:44

Fick det sagt till mig att det är en muskelinflammation av en läkare åt försvaret. Kör på det så får vi se framöver ;)
Medlem Karlshamns GK
Spelat sen 2017-06
24,8 hcp
Användarens profilbild
RobinJohnsson
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 jul 2017, 11:08
Ort: Asarum (KarlshamnsGK)

Den största orsaken i min erfarenhet av "golf" skador bland amatörer är helt enkelt att de har en dålig hållning, när de står adresserade framför bollen så lutar de sig framåt med ryggen helt böjd istället för ryggen spikrak med en böjning av midjan. Ju rakare rygg och desto bättre hållning desto bättre längd på eran sving då rak rygg ger dig mer rum till att skapa en riktig sving framför att vara framåt-lutad som en jävla ko :D

Sedan så finns de människor som har legitima orsaker till att stå som de gör men jag finner ändå att de flesta som är kapabla ändå väljer att ha en dålig hållning för att sedan klaga på sitt slag och på att de får ont. Att få ont i ryggraden är ett typiskt exempel på dålig hållning (såvidare du inte har en skörare ryggrad i sig för då kan det vara annat) men din hållning kan stå till en stor del till att skadan fortsätter, så tänk på din hållning så borde problemet i sig fixa sig själv.
Spoon: Callaway XR - 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 21° & 24° Hybrid
Järn: Titleist 716 AP2.
Wedgar: Callaway X-Series 52 & Callaway Razr X 56 & 60
Putter Ping Cadence TR

Titleist NXT Tour 2017

Medlem: Karlshamns GK.
Handicap: 17,2.
rfagerst
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jul 2017, 20:44

Har haft många tankar och hoppas inte att man blev påkörd av en bil för 3 år sedan är orsaken. Får se framöver. Vi tar en tur på banan snart Robin!
Medlem Karlshamns GK
Spelat sen 2017-06
24,8 hcp
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

RobinJohnsson skrev:Den största orsaken i min erfarenhet av "golf" skador bland amatörer är helt enkelt att de har en dålig hållning, när de står adresserade framför bollen så lutar de sig framåt med ryggen helt böjd istället för ryggen spikrak med en böjning av midjan. Ju rakare rygg och desto bättre hållning desto bättre längd på eran sving då rak rygg ger dig mer rum till att skapa en riktig sving framför att vara framåt-lutad som en jävla ko :D

Sedan så finns de människor som har legitima orsaker till att stå som de gör men jag finner ändå att de flesta som är kapabla ändå väljer att ha en dålig hållning för att sedan klaga på sitt slag och på att de får ont. Att få ont i ryggraden är ett typiskt exempel på dålig hållning (såvidare du inte har en skörare ryggrad i sig för då kan det vara annat) men din hållning kan stå till en stor del till att skadan fortsätter, så tänk på din hållning så borde problemet i sig fixa sig själv.
Robin, jag kan inte säga emot dina egna erfarenheter. Men jag kan säga att det mest av slutsaterna du drar inte stämmer. Ser vi till den data som finns på golfskador rent generellt så är framförallt en nedsatt funktion eller försök att göra något kroppen inte klarar av den störst bidragande orsaken till skador för hobbygolfare. För somliga golfare är det en armbåge som inte rör sig ordentligt. För andra är det en dålig separation mellan över- och underkropp. Hållningen är helt klart något som kan hjälpa dig att svinga bättre, det säger jag inte emot. Men ryggen när du svingar är långt från spikrak, faktum är att ryggraden böjs både i sidled, framåt och går in i en extension när du svingar bak.

Jag vet inte exakt vad du menar med ont i ryggraden men de flesta ryggsmärtor (och skador) för golfare kommer från nedsatt funktion. Ländrygg är oftast en orsak av att rörelsen tas ut i ländryggen istället för i rump- och magmuskulatur. Bröstryggen ligger ofta risigt till när separationen som ovan nämnd är dålig och armar dominerar rörelsen och kroppen tar ut den rörelsen från bröstryggen. Inget av problemen kommer lösas av sig själv bara du förändrar din hållning.

På temat hållning och att stå "spikrakt" för att svinga bra. Killar som Jordan Spieth, Sam Snead, Ben Hogan, Jack Nicklaus, Gary Player och många fler. Ingen av dem står spikrakt med ryggen men kan fortfarande röra sig väldigt bra och effektivt.
Användarens profilbild
RobinJohnsson
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 jul 2017, 11:08
Ort: Asarum (KarlshamnsGK)

rfagerst skrev:Har haft många tankar och hoppas inte att man blev påkörd av en bil för 3 år sedan är orsaken. Får se framöver. Vi tar en tur på banan snart Robin!
Det ska vi definitivt göra :) Blir första rundan idag med mina nya Titleist 716 AP2 järn idag nämligen, mycket spännande :)
Spoon: Callaway XR - 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 21° & 24° Hybrid
Järn: Titleist 716 AP2.
Wedgar: Callaway X-Series 52 & Callaway Razr X 56 & 60
Putter Ping Cadence TR

Titleist NXT Tour 2017

Medlem: Karlshamns GK.
Handicap: 17,2.
Skriv svar